Komisja Europejska zatwierdza miliardową pomoc dla LOT-u

Fot. materiały prasowe

Komisja Europejska i polska Rada Ministrów zaakceptowały pakiet pomocowy dla LOT-u o wartości 2,9 miliarda złotych. Pieniądze te mają iść na walkę ze skutkami pandemii.

Pakiet składa się z pożyczki w kwocie 1,8 miliarda złotych i podwyższenia kapitału zakładowego o 1,1 miliarda złotych – informuje LOT w komunikacie, dodając, że takie warunki finansowania umożliwiła dobra kondycja LOT-u przed pandemią.

Przeważającą część kwoty LOT zobowiązał się spłacić wraz z odsetkami Polskiemu Funduszowi Rozwoju. „Optymalizacja działalności przewoźnika, redukcja kosztów leasingu i strategia realizowana przez LOT w ostatnich latach przyniosła znaczący wzrost zyskowności i liczby pasażerów, dlatego nawet w sytuacji tak poważnego kryzysu w branży spółka może sięgnąć po finansowanie zwrotne, które na przestrzeni sześciu lat spłaci z wypracowywanych zysków” – głosi komunikat.

– Głównym kosztem działalności linii lotniczych są opłaty leasingowe za samoloty, wnoszone do zagranicznych instytucji finansowych. W związku z kryzysem wynegocjowaliśmy ich znaczącą obniżkę tak, abyśmy mogli wystąpić o pomoc publiczną, a następnie jak najszybciej wypracować jej zwrot – mówi prezes LOT-u Rafał Milczarski, cytowany w komunikacie.

– Linia lotnicza jest napędem dla gospodarki, turystyki i gwarancją bezpieczeństwa logistycznego państwa. Przed pandemią z roku na rok notowaliśmy wzrosty niemal w każdej kategorii i wypracowywaliśmy rekordowe zyski. Wiemy, jak wrócić na ścieżkę intensywnego rozwoju i to zrobimy – zapewnia prezes.

CZYTAJ TEŻ: LOT-owi grozi niewypłacalność. Rząd szykuje miliardową pomoc

– LOT odgrywa kluczową rolę w sieci połączeń i gospodarce Polski – dodaje odpowiedzialna za politykę konkurencji wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Margrethe Vestager, cytowana w komunikacie tego organu.

– LOT dostanie około 650 milionów euro na walkę ze skutkami obecnego kryzysu. Decyzja gwarantuje, że państwo otrzyma wystarczające wynagrodzenie z tytułu ryzyka, jakie ponoszą podatnicy, oraz że wsparcie będzie obwarowane określonymi warunkami, w tym zakazem wypłaty dywidend i premii oraz dalszymi środkami mającymi ograniczyć zakłócenie konkurencji – mówi Vestager.

Pożyczka subsydiowana, informuje KE, zostanie udzielona przed 30 czerwca 2021 roku i będzie obowiązywać przez maksymalnie sześć lat. Nie przekroczy 25 procent obrotów LOT-u z 2019 roku i pokryje potrzeby przedsiębiorstwa w zakresie inwestycji i kapitału obrotowego.

Z kolei zastrzyk kapitałowy (w formie subskrypcji nowo wyemitowanych akcji przejętych przez Polskę) nie przekroczy minimum niezbędnego do zapewnienia rentowności LOT-u i nie będzie wykraczał poza przywrócenie jego pozycji kapitałowej sprzed pandemii. Pozwoli LOT-owi uniknąć niewypłacalności, co miałoby poważne konsekwencje dla polskiego rynku pracy, sieci połączeń i handlu zagranicznego – uzasadnia KE.

Do czasu całkowitego wycofania się państwa LOT i jego spółki zależne będą obowiązywać zakazy dotyczące dywidend i wykupu innych akcji niż te należące do państwa. Aż do spłaty co najmniej 75 procent dokapitalizowania będzie obowiązywało ścisłe ograniczenie wynagrodzenia kadry kierowniczej LOT-u i jego spółek zależnych, w tym zakaz wypłacania premii. Warunki te mają na celu zachęcenie państwa do wycofania swojego udziału kapitałowego, gdy tylko pozwoli na to sytuacja gospodarcza – wyjaśnia KE.

ZOBACZ TAKŻE: #LOTnaWakacje wraca z nowymi kierunkami

W wyniku pandemii w połowie marca pasażerski ruch lotniczy w Europie zatrzymał się na prawie trzy miesiące, co dla każdego przewoźnika lotniczego oznacza wielomiliardowe straty – przypomina LOT. Sytuację pogorszył wyjątkowo zły sezon letni i ograniczenia, które wprowadziły europejskie kraje jesienią.

Według prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA w tym roku straty branży lotniczej na całym świecie wyniosą 118 miliardów dolarów, a w 2021 roku 38 miliardów dolarów. Globalny ruch lotniczy spadł o 66 procent i potrzebuje kilku lat na powrót do stanu sprzed pandemii. Czołowi europejscy przewoźnicy zwrócili się o pomoc publiczną, bez której ruch lotniczy zniknąłby na lata. LOT jest kolejną linią lotniczą w Europie, która otrzyma taką pomoc. Inni przewoźnicy dostali od swoich rządów wielomiliardowe wsparcie, niektórzy nawet 50 miliardów w przeliczeniu na złote.

Przed pandemią LOT był rentownym, osiągającym rokrocznie zyski przedsiębiorstwem – czytamy dalej w komunikacie. Od 2016 roku powiększył flotę z 45 do 80 samolotów i uruchomił 80 nowych połączeń. W 2019 roku przewiózł na pokładach swoich samolotów rekordowe 10 milionów pasażerów. Na ten rok planował między innymi uruchomienie połączeń do Waszyngtonu i San Francisco i przewiezienie około 12 milionów podróżnych.

Według raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR sam LOT przyczynia się do powstania około 63,7 tysiąca miejsc pracy i wytwarza około 0,56 procent krajowego PKB (około 12 miliardów złotych w skali roku), zaś cały sektor lotniczy daje około 242 tysiące miejsc pracy oraz 2,4 procent PKB.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zmiana godziny wylotu podstawą do obniżenia ceny

Jeśli touroperator zmieni godzinę powrotu, turyści mogą żądać obniżenia ceny wycieczki, zadecydował sąd w ...

Betlej: Tanie linie dodają wakacyjne trasy

Tanie linie lotnicze planują na nowy sezon letni więcej kierunków stricte wakacyjnych. To konkurencja ...

Stewardesa zbada serce

Lufthansa jako pierwsza linia lotnicza na świecie wyposaża samoloty latające na długich trasach w ...

Stłuczka na wakacjach. Co zrobić?

Polacy coraz chętniej wybierają się na urlop własnym samochodem. Przed wyruszeniem w trasę po ...

Unia bliżej zniesienia wiz dla Ukraińców

Negocjatorzy europarlamentu i rządów państw Unii Europejskiej uzgodnili rozporządzenie w sprawie zniesienia wiz dla ...

Kraje bałtyckie otworzą granice dla swoich obywateli

Każdy z krajów bałtyckich (Litwa, Łotwa i Estonia) 15 maja otworzy granice dla obywateli ...