Protest mocno uderzy w wyniki LOT-u

Fotorzepa

Trwający już tydzień strajk dwóch związków zawodowych w PLL LOT nastąpił w momencie, kiedy w europejskim transporcie lotniczym nadchodzą trudniejsze czasy

LOT, jak i inni przewoźnicy, został dotknięty dodatkowymi kosztami operacyjnymi i pracy. Paliwo lotnicze od początku roku zdrożało już o ponad jedną czwartą. Do tego dochodzi jeszcze koszt odwołanych i opóźnionych rejsów tego lata, głównie z powodu strajków zachodnioeuropejskich kontrolerów lotniczych.

W wypadku LOT-u, ale także i innych przewoźników, którzy zdecydowali się na włączenie do swoich flot dreamlinerów, dochodzi jeszcze jeden niekorzystny czynnik – psujące się silniki Rolls-Royce’a, które z floty 11 boeingów 787 wyłączyły trzy maszyny. Ten brak linia stara się zastąpić maszynami wynajmowanymi od innych przewoźników. W tej chwili jest to czterosilnikowy i niezbyt ekonomiczny airbus A340 z maltańskiej linii Hi Fly i boeing 767 z Euroatlantic. Pierwszy z nich będzie latał w siatce LOT-u do 6 stycznia, drugi został wynajęty do 15 listopada, ale z możliwością przedłużenia wynajmu. – Tylko takie samoloty były dostępne na rynku – tłumaczy Adrian Kubicki, dyrektor komunikacji korporacyjnej i PR w PLL LOT.

Z powodu awarii silników odwołane zostały 24 października dwa długodystansowe rejsy LOT-u na nowojorskie lotnisko Newark i do Chicago.

LOT restrukturyzację ma już za sobą. Od momentu, kiedy mógł zacząć się rozwijać, czyli od 2015 roku (w zamian za pomoc publiczną dla firmy Bruksela wymusiła na niej likwidację wielu nierentownych tras), linia znów może otwierać nowe połączenia. W tej chwili obsługuje 104 kierunki. Od 2015 roku otworzyła połączenia długodystansowe – Tokio, Seul, Los Angeles, Singapur. Od maja 2019 r. do tego dojdzie jeszcze szósty kierunek w USA – Miami. Ten rozwój linia finansuje z własnych pieniędzy. Przy tym rok 2015 był ostatnim, w którym linia odnotowała straty (46 mln złotych). Rok 2016 i 2017 zakończyła już na plusie, wszystko wskazuje, że ten rok także przyniesie jej zysk. Zapas gotówki pozwolił na otwarcie bazy w Budapeszcie, skąd dreamlinery latają do Nowego Jorku i Chicago, a także przejęcie estońskiej linii Nordica. Polski przewoźnik został również zaproszony do rozmów o przejęciu chorwackich linii Croatia Airlines.

Mimo dodatnich wyników finansowych LOT nie jest w stanie wrócić do wypowiedzianego w roku 2013 układu zbiorowego, czego domagają się związkowcy. Kosztowałoby to bowiem spółkę 108 mln złotych rocznie, tymczasem tegoroczna prognoza zysku LOT-u to 225 mln złotych.

Prezes firmy Rafał Milczarski nie ukrywa, że strajk będzie bolesny dla finansów przewoźnika. Odwołane loty długodystansowe to strata około miliona złotych za każdy z nich. Na razie były cztery takie przypadki – z powodu braku kompletnej załogi dwukrotnie nie poleciał samolot do Toronto i odwołane zostały dwa rejsy azjatyckie – do Seulu i Tokio. Łącznie odwołano 35 lotów. Według naszych szacunków straty mogły dotąd wynieść blisko 10 mln złotych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pierwsi klienci Neckermanna wrócą dziś do kraju

Do Polski wróci dziś okoo 500 klientów biura podróży Neckermann Polska. To pierwsze takie ...

My Travel: Mamy największą sieć agentów

Ponad 30 procent wzrostu sprzedanych ofert, 115 salonów w sieci i ponad 100 milionów ...

Lepkie ręce urlopowiczów. Co najczęściej znika z hoteli?

Najczęściej giną kosmetyki, ręczniki i sztućce, ale zdarza się też, że znacznie większe i ...

Dodatni bilans roku u niemieckich agentów

O 6,4 procent wzrósł – porównując rok do roku – skumulowany obrót niemieckich agentów ...

LOT świętuje sto lat niepodległości

Polskie Linie Lotnicze LOT przyłączą się do obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. ...

Wizz Air leci na ekranach kin

Węgierska tania linia lotnicza rozpoczęła kampanię reklamową na ekranach kin w czterech europejskich krajach ...