IATA doradzi w sprawie budowy CPK

Adobe Stock

Spółka Centralny Port Komunikacyjny powołała z IATA wspólną komisję. Chce konsultować ze wszystkimi liniami lotniczymi zainteresowanymi budową nowego lotniska plany tej inwestycji

Spółka Centralny Port Komunikacyjny i Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) powołali wspólny komitet pod nazwą Airport Consultative Committee (ACC), aby w jego łonie dyskutować o potrzebach przewoźników lotniczych w procesie przygotowywania inwestycji jaka jest CPK. W skład komitetu wejdą przedstawiciele linii lotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska. IATA zaprosiła wszystkich zainteresowanych przewoźników, także niezrzeszonych w tej organizacji – podaje CPK w komunikacie.

Oprócz linii operujących z Lotniska Chopina, jak LOT, British Airways, Air France, KLM, Alitalia, Lufthansa, Swiss, SAS, Norwegian, Finnair, Aerofłot, Turkish Airlines, Emirates czy Qatar Airways, mają to być również linie niskokosztowe.

– Nasze działanie jest starannie przemyślane – mówi cytowany w komunikacie Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Nie da się dobrze zaplanować lotniska, nie pytając o zdanie tych, którzy będą z niego korzystać, czyli przede wszystkim przewoźników lotniczych. Konsekwentnie zbieramy wiedzę, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego, czyli masterplanu Portu Lotniczego Solidarność.

Inauguracyjne spotkanie zostało wyznaczone na 18 lipca, ma się odbyć w Warszawie. Jeszcze w tym roku będą kolejne. „Działalność ACC będzie miała na celu weryfikację założeń koncepcyjnych CPK, uzgodnienie ich z potrzebami przewoźników, wprowadzenie do koncepcji ewentualnych korekt oraz wstępną analizę kosztów i korzyści. Cel jest taki, żeby planowane rozwiązania były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami przewoźników: technicznymi, operacyjnymi i finansowymi”.

– Bardzo cenimy wiedzę i doświadczenie ekspertów IATA, dlatego zależy nam na przeprowadzeniu jak najszerszych konsultacji z branżą przewoźników lotniczych – zapewnia  członek zarządu CPK ds. części lotniskowej inwestycji Dariusz Sawicki. – Chcemy, żeby ich efektem było powstanie nowego portu lotniczego między Warszawą i Łodzią, który uwzględnia potrzeby wszystkich jego klientów: przewoźników, firm działających w porcie i świadczących dla niego usługi, a przede wszystkim pasażerów.

A wiceprezes IATA odpowiedzialny za Europę Rafael Schvartzman dodaje: – Jesteśmy bardzo zadowoleni z bliskiej współpracy z CPK przy tym kluczowym projekcie dla transportu lotniczego w Europie. Według prognoz europejski popyt na podróże wzrośnie do 2037 r. o około 50 procent, dlatego niezbędna jest budowa infrastruktury, która będzie w stanie na to zapotrzebowanie odpowiedzieć.

ACC to kolejny krok w ramach konsultacji z partnerami CPK. W połowie kwietnia spółka  rozpoczęła uzgodnienia z partnerami branżowymi. W spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm takich jak m.in. LOT, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Poczta Polska, Orlen, LOTOS, PERN, LOT AMS, LS Airport Services, Polski Holding Hotelowy, FedEx, DHL, UPS i TNT Express.

Czytaj też: „Wiemy, jak będzie wyglądać CPK. Pokazano pierwszy plan”.

Inwestor CPK zapoznał partnerów z zakładanymi etapami inwestycji, przedstawił roboczy blokowy schemat realizacji projektu i założenia spółki CPK dotyczące formuły i zakresu współpracy. Do końca maja do CPK wpłynęło ponad 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, m.in. obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd.

W tym roku CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. W tym roku CPK zleci też plan generalny Portu Lotniczego Solidarność, czyli tzw. masterplan. Będzie on zawierał m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy nowego portu lotniczego – wyjaśnia komunikat.

Mogą Ci się również spodobać

Dłuższy „Piotruś Pan” popłynie do Szwecji

Prom klasy premium „Peter Pan” („Piotruś Pan”) z floty TT-Line został wydłużony w stoczni ...

Nie będzie odszkodowania za opóźnienie lotu – Bruksela chce zmienić przepisy

Linie lotnicze nie chcą płacić pasażerom odszkodowań za opóźnienia. Wspiera je Unia Europejska. Komisja ...

Śmierć turysty w zabytkowej bazylice

Śmiertelny wypadek zdarzył się w bazylice Świętego Krzyża we Florencji. Na turystę odwiedzającego świątynię ...

23 turystów sprowadzonych śmigłowcem znad Pięciu Stawów

Dwudziestu trzech turystów, których zaskoczyły wielkie opady śniegu i utknęli w schronisku w Dolinie ...

Oasis Tours zaczyna nowe życie

Marka Oasis Tours, która pięć lat temu była jedną z gwiazd polskiej turystyki, ale ...

Niemiecki MSZ zaleca ostrożność w Turcji

MSZ z Berlina zaleca turystom podróżującym do Turcji unikanie zgromadzeń i wieców politycznych w ...