Lotnisko w Bydgoszczy po rekordowym roku szykuje inwestycje

Newseria Biznes

Lotniska regionalne nie mogą opierać się wyłącznie na ruchu pasażerskim, ale muszą różnicować źródła przychodów – mówi kierownik ds. marketingu w Porcie Lotniczym Bydgoszcz Daniel Mackiewicz

Lotniska regionalne obsługują około dwie trzecie całego ruchu lotniczego w Polsce. W 2018 roku odprawiły łącznie 28,1 miliona pasażerów. Liderem wzrostu wśród lotnisk do miliona pasażerów jest port lotniczy w Bydgoszczy, który w ciągu roku zanotował prawie 25-procentowy wzrost liczby odprawionych osób.

– Mamy za sobą bardzo dobry rok. Pierwszy raz przekroczyliśmy liczbę 400 tysięcy pasażerów – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes kierownik ds. marketingu w Porcie Lotniczym Bydgoszcz Daniel Mackiewicz. – To stawia nas w pozycji lidera wśród małych lotnisk regionalnych, tak zwanych aspirujących milionerów. Wzrost odnotowaliśmy we wszystkich segmentach, zarówno lotów legacy, low-costowych, jak i czarterowych – dodaje Mackiewicz.

W 2018 roku lotnisko w Bydgoszczy obsłużyło ponad 80 tysięcy pasażerów więcej niż rok wcześniej. Ten rok może się okazać jeszcze lepszy – w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2019 roku lotnisko odprawiło ponad 153 tysiące pasażerów, co oznacza ponad pięcioprocentowy wzrost w porównaniu z tym samym okresem 2018 roku.

Jak jednak wskazuje Mackiewicz, prognozy rozwoju lotnictwa pasażerskiego zakładają spowolnienie wzrostów natężenia ruchu. Do tego dochodzi niepewność związana z sytuacją makroekonomiczną czy brexitem. Dlatego mniejsze porty regionalne nie mogą opierać się tylko na ruchu pasażerskim, lecz muszą także stawiać na dywersyfikację przychodów.

– Te wszystkie czynniki skłaniają nas do tego, żeby ostrożniej podchodzić do planów i perspektyw. Regionalne lotniska muszą dywersyfikować swoją działalność, opierając się również na transporcie cargo. Ten segment również zamierzamy rozwijać – zapowiada Daniel Mackiewicz.

Ubiegłoroczny sezon czarterowy był najlepszy w historii portu. Wzrost sięgnął 107 procent, odprawiono niemal 35 tysięcy pasażerów. W ofercie pojawiły się dwa nowe kierunki rejsowe i dwa nowe kierunki wakacyjne. W tym sezonie letnim można lecieć do Burgas w Bułgarii, tureckiej Antalyi i na greckie wyspy Kretę i Zakynthos. Pasażerowie coraz częściej korzystają też z oferty regularnych przewoźników (legacy airlines), nie tylko w celach biznesowych, lecz także turystycznych.

– W ścisłym sezonie letnim można linią lotniczą Lufthansa z Bydgoszczy przez Frankfurt dolecieć na południe Europy do miejsc takich, jak Lizbona, Porto, Majorka czy Wenecja, w cenie około 600 złotych za bilet w dwie strony – wskazuje Mackiewicz.

Ekspert przypomina, że rekordowy ubiegłoroczny wynik został zrealizowany z wykorzystaniem terminala zaprojektowanego z myślą o obsłudze 200 tysięcy pasażerów. Dzięki inwestycjom poprawiła się jakość i bezpieczeństwo obsługi. Nowa ścieżka pasażera pozwoliła przenieść punkt kontroli bezpieczeństwa na piętro terminala, co poprawiło płynność ruchu. Większa jest też dostępność i powierzchnia części komercyjnej lotniska.

W tym roku zaplanowane są prace obejmujące między innymi modernizację parkingu i wdrożenie nowego systemu parkingowego. W planach jest też dalsza przebudowa ogólnodostępnego terminalu. W perspektywie wieloletniej wokół lotniska ma powstać Airport City, regionalne centrum turystyczno-biznesowe, które połączy komunikację lotniczą z koleją, powstaną hotele i centra konferencyjne.

– W ciągu ostatniej dekady podwojona została powierzchnia dla pasażerów, jednak widzimy dalszą potrzebę rozwoju i inwestowania w te obszary w celu poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżnych – zapewnia Daniel Mackiewicz.

Ekspert zapowiada także dalszy rozwój siatki połączeń. Kluczowe są zwłaszcza połączenia hubowe, które zwiększają dostępność komunikacyjną dla regionu. Lotnisko w Bydgoszczy dzięki obecności i systematycznemu zwiększaniu oferty przez Lufthansę umożliwia pasażerom kontynuowanie podróży w ponad 200 kierunkach na całym świecie.

Istotne również jest zapewnienie bezpośrednich połączeń z ośrodkami o największym potencjale dla regionu, między innymi z Londynem i portami skandynawskimi.

– Prowadzimy rozmowy zarówno z przewoźnikami obecnymi w Porcie Lotniczym Bydgoszcz, jak i z potencjalnymi, którzy mogliby otworzyć połączenia rejsowe. Istotnym argumentem w rozmowach z przewoźnikami są informacje z regionu – prowadzimy stały dialog z różnymi środowiskami regionu, zarówno biznesowymi, jak i turystycznymi, organizatorami dużych wydarzeń sportowych czy biznesowych – tłumaczy Mackiewicz.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Majorka – mieszkania nie dla turystów

Właściciele mieszkań w Palmie na Majorce nie będą mogli wynajmować ich turystom – postanowiły ...

Wakacje z widokiem na Titanica

Blue Marble Private zorganizuje wyprawy w głębiny Atlantyku, podczas których będzie można obejrzeć wrak ...

Emirates wznawiają loty do dziewięciu miast

Od 21 maja dubajskie linie lotnicze znów będą regularnie latać do Londynu (Heathrow), Frankfurtu, ...

Aeromexico na granicy bankructwa

Największe meksykańskie linie lotnicze Aeromexico złożyły w sądzie w Nowym Jorku wniosek o rozpoczęcie ...

12 czerwca koniec z ukraińskimi wizami do Unii?

12 czerwca Unia Europejska chce znieść wizy dla obywateli Ukrainy – dowiedziało się nieoficjalnie ...

Neckermann: Rodzinne wakacje w tym roku tańsze

Bułgaria, Grecja i Turcja – to kraje, które najchętniej wybierają na wakacje klienci biura ...