Polacy w pociągu wciąż daleko od Europy

Choć w 2018 r. wykorzystanie kolei w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosło – według Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) liczba pasażerów zwiększyła się z 303,6 do 310,3 mln – dalej mocno odstajemy od średniej europejskiej, wynoszącej 20 przejazdów rocznie. – Francuz wsiada do pociągu prawie 21 razy w roku, Niemiec – 35, a Szwajcar 69 razy do roku korzysta z usług kolei – informuje prezes UTK Ignacy Góra. Według sporządzonego przez ten urząd raportu, jedynie województwo pomorskie sięga europejskiego poziomu: wskaźnik wykorzystania kolei wynosił tam w ub. roku 24,8. Na drugim miejscu znalazło się województwo małopolskie, którego mieszkańcy korzystali z kolei średnio 18,2 razy. Kolejne województwa – dolnośląskie oraz wielkopolskie – z wynikiem odpowiednio 9,4 oraz 8,4 uplasowały się już daleko za czołówką.

CZYTAJ TAKŻE: Szybkie pociągi na kolejną dekadę

Najmniejsze wykorzystanie kolei od lat notowane jest we wschodnich województwach. Mieszkańcy Podlasia wsiadają do pociągu średnio 1,9 razy w roku, podobnie jak mieszkańcy województwa lubelskiego. Na Podkarpaciu wynik jest tylko minimalnie lepszy – dwa przejazdy rocznie. Powodem jest słabo rozwinięta infrastruktura i mała dostępność połączeń kolejowych. – Regiony te charakteryzują się również mniejszą gęstością zatrudnienia – podaje UTK. W sumie frekwencją mniejszą od średniej charakteryzuje się aż 12 województw.

CZYTAJ TAKŻE: Link połączy Lubuskie z Brandenburgią

Na atrakcyjność kolei nie przekłada się gęstość linii kolejowych. Okazuje się, że największa jest w województwie śląskim (15,8 km linii na 100 km kw.), jednak jego mieszkańcy wsiadają do pociągu średnio pięć razy w roku. Do wielu miejscowości o dużym znaczeniu dla regionu wciąż nie można dojechać pociągiem lub mają one ograniczony dostęp do kolei. – Tak jest m.in. w wypadku Piekar Śląskich, Siemianowic Śląskich, Bełchatowa, Bielawy, Lubina, Łomży, Mielca czy Sandomierza – wylicza UTK.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Sloty europejskie uratowane

Linie lotnicze nie muszą wykorzystywać co najmniej 80 procent slotów, żeby mogły zachować je ...

Pasażerowie wolą kanapki pakowane hermetycznie

Linie lotnicze i lotniska należą do branż najbardziej narażonych na negatywne skutki koronawirusa. Może ...

Na tory wracają pociągi i przesyłki konduktorskie

Kilkanaście składów, m.in. do Warszawy, Trójmiasta, Olsztyna, Łodzi, Szczecina i Kołobrzegu, wycofanych z powodu ...

Niemcy polubili hotele dla dorosłych

Niemieccy touroperatorzy notują coraz większe zainteresowanie pobytami w hotelach dla dorosłych. Wzrost sprzedaży noclegów ...

Statek vaporetto w Wenecji

Wenecja opustoszała. Branża turystyczna zaczyna się martwić

Przez lata Wenecja walczyła z nadmierną liczbą turystów. Teraz, kiedy z powodu zeszłorocznych powodzi ...

Katastrofa kolejowa pod Mediolanem

Czworo ludzi zginęło, a stan pięciu określa się jako bardzo ciężki. O 7 rano ...