Szef Ryanaira ocenia sytuację w branży lotniczej

Ryanair poczeka z kupowaniem nowych samolotów. Brexit nie wpłynie mocno na linię, ale Londyn musi przystać na wyjście z umową, bo inaczej zaszkodzi brytyjskiej gospodarce. Unia i Stany Zjednoczone powinny dogadać się w sprawie wspierania Airbusa i Boeinga — mówi prezes Ryanaira Michael O’Leary w długiej rozmowie z agencją Reutera Nowe samoloty.

Ryanair poczeka na spadek cen, zanim zacznie zamawiać nowe samoloty. — Sadzę, że powinniśmy poczekać do początku nowego cyklu. Na razie nie ma okazji cenowych na samoloty. MAXy są uziemione, Airbus podnosi ceny, a Boeing nie obniża, bo nie ma nic do sprzedania — powiedział.

Przedstawiciele branży mówią, że irlandzki przewoźnik zaczął już rozmowy z Boeingiem o zamówieniu większej wersji MAXa, ale do sfinalizowania kontraktu może dojść dopiero po powrocie obecnych samolotów do pracy. W cenie hipotetycznego zamówienia samolotów MAX 10 znajdzie się zapewne większy rabat zamiast kompensat w gotówce za uziemione starsze wersje.

Ryanair podał wcześniej, że jest zainteresowany kupnem stu airbusów A321neo dla niedawno przejętej linii lotniczej Laudamotion i B737 MAX 10 dla sibie, ale po dobrej cenie. O’Leary powiedział, że rozmowy z Airbusem idą powoli. Linia zamówiła wcześniej 135 maszyn typu MAX 8 w wersji 197-miejscowej i ma opcję na 75 kolejnych maszyn, MAX 10, które zabierałyby po 230 osób. Prowadzi rozmowy z Boeingiem w nadziei, że 30-40 samolotów weszłoby do eksploatacji latem przyszłego roku, o ile dostałyby one ponownie certyfikat.

Podatek ekologiczny

Możliwość jego pobierania od linii lotniczych w rosnącej liczbie krajów europejskich doprowadzi do wypadnięcia z biznesu wielu linii. O’Leary skrytykował taki pomysł, bo zmusi on tanie linie do ponoszenia większości nowych kosztów. — To przyspieszy konsolidację w sektorze — uważa.

Rządy Francji i Holandii wprowadzają taki podatek albo chcą to zrobić, poza połączeniami dolotowymi, co pomogłoby tradycyjnym przewoźnikom. Niemcy chcą ustalić minimalną cenę biletów, co uderzy w tanie linie. — Nie można zwalniać z podatku ekologicznego lotów z przesiadką — uwaga prezes Ryanaira — bo takie loty najbardziej szkodzą środowisku: potrzeba co najmniej dwóch, aby dotrzeć do celu.

Brexit

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii nie będzie mieć długotrwałego wpływu na irlandzką linię. — W najlepiej pojętym interesie W. Brytanii byłoby pozostanie w Unii. To szaleństwo wychodzić z niej, ale jeśli ma już do tego dojść, to pierwsze co należy zrobić następnego dnia po rozstaniu, to renegocjować umowę handlową z Unią — powiedział prezes.

– Nie sądzę, by ktokolwiek, kto chciałby być brytyjskim premierem., byłby gotów wyprowadzić kraj bez umowy. Dojdzie do braków żywności, nie będzie dość lekarstw. Nastąpi rozsypka w Dover i Calais. I nie mogę sobie wyobrazić, by nawet B. Johnson zaaplikował coś takiego krajowi. – Czy jestem pewien tego, co będzie za 5–10 tygodni? Oczywiście, nie! Nie mama pojęcia, co będzie, nie jestem też pewien, jak może dojść do kontroli gdziekolwiek na granicy z Irlandią. Trzeba być z tym bardzo ostrożny — cytuje Reuter.

Subwencje dla producentów samolotów

Stany Zjednoczone i Unia Europejska powinny zaprzestać wojny celnej wywołanej oskarżeniami o wspieranie producentów samolotów, a Boeing powinien wziąć na siebie skutki nowych ceł nałożonych na wyroby z Unii — uważa szef Ryanaira.

– Stanów nie stać na wojnę handlową. Boeing jest jednym z największych producentów i eksporterów, ale coś trzeba z tym zrobić, więc myślę jak większość linii lotniczych, że pod koniec dnia zwycięży zdrowy rozsądek, ale nie wiemy, jak to zostanie rozegrane — powiedział O’Leary,

Zapytany, jak Ryanair zareaguje na jakiekolwiek cło Unii nałożone na samoloty Boeinga odparł: — To zależy od wielkości i zakresu cła. Nasza pozycja wyjściowa jest taka: chcemy by Boeing wziął to na siebie. Jeśli cło ma znacznie zwiększyć koszt samolotu, to będziemy musieli rozłożyć w czasie albo odroczyć odbiór niektórych. Częściowo będzie to zależeć od stopnia dostępności samolotów, gdyby do tego doszło i co zrobią Stany Zjednoczone i Boeing — powiedział szef Ryanaira.

Mogą Ci się również spodobać

Strzelanina w kawiarni w Bazylei

Dwóch uzbrojonych napastników weszło wczoraj wieczorem do jednej z kawiarni w Bazylei na północy ...

Certyfikujący lot Maxa już za kilka tygodni?

Szef amerykańskiego urzędu lotnictwa cywilnego (FAA) Stephen Dickson powiedział, że wkrótce może nastąpić próbny ...

Tunezja popularniejsza niż przed zamachami

O 29 procent ma wzrosnąć w tym sezonie liczba turystów zagranicznych w Tunezji. Szacunki ...

Ekspert: W tym roku kolejne bankructwa linii lotniczych

Specjalizująca się w analizach rynku lotniczego CAPA podaje, że w ubiegłym roku bankructwo ogłosiło 30 linii ...

Rada Turystyki: Gdzie jest zapowiadany program wsparcia dla turystyki?

„W obliczu dramatycznej sytuacji zrzeszonych przedsiębiorców oczekujemy zawieszenia podjętych przez rząd decyzji” – piszą ...

Przecena Rainbow Tours przez odpisy

Po tym jak spółka poinformowała o zrobieniu koniecznych odpisów, notowania jedynego w krajowego notowanego ...