Rząd ratuje Flybe, British Airways donosi Brukseli

Rząd Wielkiej Brytanii przyszedł z pomocą regionalnemu przewoźnikowi Flybe, czym naraził się szefowi grupy IAG (British Airways i Iberia) Williamowi Walshowi, który zarzucił mu marnowanie publicznych pieniędzy. Bruksela chce rozmawiać z Londynem o tej pomocy.

Publikacja: 16.01.2020 19:39

Rząd ratuje Flybe, British Airways donosi Brukseli

Foto: Fot. www.flybe.com

Do porozumienia rządu z przewoźnikiem, doszło po pojawieniu się informacji, że Flybe musi szukać nowych funduszy, aby przetrwać spokojniejsze miesiące zimowe. Po rozmowach z udziałowcami resort finansów zapowiedział sprawdzenie podatku pobieranego na brytyjskich lotniskach od pasażerów (APD) i połączenia z brytyjskimi regionami.

– Cieszę się z potwierdzenia przez Flybe, że nadal normalnie działa, zachowując miejsca pracy i zapewniając loty dla ludzi w całym kraju. Zapowiedziany przegląd zapewni nie tylko zachowanie, ale też rozkwit regionalnych połączeń w najbliższych latach – oświadczył minister finansów Sajid Javid. Premier Boris Johnson powiedział wcześniej, że Flybe jest ważny dla sieci transportu i rząd zrobi co w jego mocy, by mu pomóc.

CZYTAJ TEŻ: W ciągu roku zbankrutowało 20 linii lotniczych

Udziałowcy zgodzili się zasilić Flybe kilkudziesięcioma milionami funtów. Linia ma 68 samolotów i około dwa tysiące pracowników. Jej samoloty latają między mniejszymi miastami, jak Southampton i Newcastle. W 2019 roku kupiło ją konsorcjum Connect Airways (Virgin Atlantic, Stobart Group i doradca inwestycyjny Cyrus Capital) – wyjaśnia Reuters.

Tymczasem prezes International Airlines Group (IAG) William Walsh skrytykował rządową pomoc dla prywatnej firmy, bo jego zdaniem podatnicy będą musieli pokryć koszty złego zarządzania tą linią. „To jaskrawe marnowanie publicznych funduszy” – napisał w e-mailu. A British Airways należąca do IAG złożyła skargę do Unii Europejskiej.

Prezes easyJeta Johan Lundgren stwierdził, że trudno wypowiadać się, bo brak szczegółów o pakiecie dla Flybe, ale dodał, że podatników nie należy używać do ratowania poszczególnych firm, zwłaszcza gdy mają wsparcie zasobnych firm.

ZOBACZ TAKŻE: Zmiana na szczycie korporacji lotniczej IAG

Komisja Europejska jest gotowa rozmawiać z Londynem o tej pomocy. – Tak jak ze wszystkimi krajami członkowskimi, jesteśmy też gotowi rozmawiać z Wielką Brytanią o proponowanych działaniach publicznych w ramach unijnych przepisów o pomocy publicznej. Generalnie każda interwencja państwa z pomocą musi być tak zaprojektowana, aby nie wypaczała konkurencji i zachowywała równe warunki działania – powiedziała na konferencji prasowej rzeczniczka Komisji Europejskiej Arianna Podesta.

Rząd brytyjski broni umowy o pomocy. Rzecznik premiera odrzucił twierdzenia Walsha. – Działania rządu są w pełni zgodne z przepisami – powiedział dziennikarzom. I wyjaśnił, że rząd interweniował dla zachowania połączeń między brytyjskimi regionami, a wsparcie nastąpi na ściśle komercyjnych warunkach.

Do porozumienia rządu z przewoźnikiem, doszło po pojawieniu się informacji, że Flybe musi szukać nowych funduszy, aby przetrwać spokojniejsze miesiące zimowe. Po rozmowach z udziałowcami resort finansów zapowiedział sprawdzenie podatku pobieranego na brytyjskich lotniskach od pasażerów (APD) i połączenia z brytyjskimi regionami.

– Cieszę się z potwierdzenia przez Flybe, że nadal normalnie działa, zachowując miejsca pracy i zapewniając loty dla ludzi w całym kraju. Zapowiedziany przegląd zapewni nie tylko zachowanie, ale też rozkwit regionalnych połączeń w najbliższych latach – oświadczył minister finansów Sajid Javid. Premier Boris Johnson powiedział wcześniej, że Flybe jest ważny dla sieci transportu i rząd zrobi co w jego mocy, by mu pomóc.

Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Linie Lotnicze
Ryanair kolejny raz wznawia loty do Izraela. Ale jeszcze nie z Polski