Maxy nie wrócą na lato

Bloomberg

Nasi klienci polecą boeingami 737 Max dopiero pod koniec lata, a nie na początku sezonu – poinformowali najwięksi amerykańscy przewoźnicy, którzy mają te maszyny w swojej flocie.

Southwest, United i American Airlines zakładały, że Maxy zaczną ponownie latać od czerwca tego roku. Teraz ten termin uznały za nierealny, chociaż sam producent utrzymuje, że data powrotu tych samolotów w połowie roku jest aktualna.

— Boję się mówić cokolwiek o prognozowanym powrocie z uziemienia B737 Max, bo kiedy podaję jakiś przewidywany termin, to natychmiast coś się wydarza — mówił w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Patrick Ky, dyrektor generalny Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Jego zdaniem jednak Boeing zrobił ogromne postępy w uzdatnianiu maszyn. Opierał to na opinii osób, które EASA wysłała do fabryki Boeinga w Seattle, gdzie nad powrotem modelu Max pracuje około 40 ekspertów agencji. — Naprawdę widzę światełko w tunelu — mówił. I uznał, że połowa roku to realny termin ponownego certyfikowania Maxów. – Inna rzecz jest jednak kiedy maszyna będzie już gotowa, a inna kiedy ostatecznie będzie mogła polecieć z pasażerami, do czego potrzeba przeszkolonych pilotów. Być może to jest właśnie powód, dla którego włączenie tych maszyn do zwykłych operacji zostało przesunięte na koniec lata.

Dla linii lotniczych to fatalna wiadomość. Southwest przyznał, że z powodu przesunięcia terminu będzie musiał w szczycie sezonu odwoływać codziennie 371 rejsów z 4 tys. zaplanowanych.

Kilka dni temu okazało się, że zdaniem inspektorów w Maxach inaczej powinny być poprowadzone wiązki przewodów elektrycznych – teraz są zbyt blisko siebie, co może wywołać spięcie i przyczynić się do kolejnej tragedii, jeśli piloci nie zareagują odpowiednio. Boeing odmawia argumentując, że wszystko jest w porządku. Tak samo przewody są bowiem położone w innych modelach B737, które mają za sobą 205 mln godzin lotów bez żadnych problemów z tego powodu.

Równolegle Boeing i FAA dokonują przeglądu działania dwóch oprogramowań. I też nie wiadomo, kiedy się one zakończą.

Dotąd Boeing wydał 1,4 miliarda dolarów na odszkodowania dla przewoźników, którzy ponieśli straty z tytułu uziemienia Maxów. A to tylko część kwoty, ponieważ niektóre linie, takie jak na przykład LOT, czekają na powrót tych maszyn, żeby oszacować ostateczne straty. Greg Smith, wiceprezes Boeinga ds. finansowych, przyznał, że większość odszkodowań zostanie wypłaconych w tym roku.

W tej chwili już wiadomo, że przy obecnym wstrzymaniu produkcji Maxów potrzeba będzie kilku lat, aby można było rozkręcić ją do liczby 57 maszyn miesięcznie, jakie Boeing zapowiadał już na koniec tego roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Unia Europejska: Opodatkujemy usługi typu Airbnb

Ministrowie finansów Unii Europejskiej będą we wrześniu rozmawiać o opodatkowaniu takich usług jakie oferuje ...

Powstała polska sieć krajowych połączeń autobusowych

Ośmiu krajowych przewoźników powołało Polonus Partner, sieć krajowych połączeń do 250 miejscowości. Do dyspozycji ...

Meksyk: Zalegalizujmy narkotyki, turystyka zyska

39 milionów zagranicznych turystów przyjechało w zeszłym roku do Meksyku. Kraj może wkrótce znaleźć ...

Antarktyka popularna jak nigdy dotąd

Antarktyka nie jest już pusta – coraz mocniej wypełnia się turystami. Minionej zimy ich ...

Lotnisko w Monachium samo sprzedaje wycieczki

Imprezy turystyczne, noclegi, bilety lotnicze i specjalne oferty z wylotami z Monachium można znaleźć ...

Niemieckie hotele wolą działać na własną rękę

Niemieccy hotelarze są bardziej zainteresowani pozyskiwaniem klientów bezpośrednich niż współpracą z biurami podróży – ...