Condor może trafić w ręce niemieckiego rządu

Fot. AFP

Niemiecki rząd jest gotowy do przejęcia największego niemieckiego przewoźnika czarterowego, Condora – napisała agencja Reutera, powołując się na dobrze poinformowane źródła.

Powodem znacjonalizowania prywatnego przewoźnika, należącego dawniej do Thomasa Cooka, ma być chęć uratowania go po tym, jak najprawdopodobniej Polska wycofa się z zamiaru jego zakupu.

Według źródeł agencji decyzja w sprawie przyszłości Condora nie jest jeszcze podjęta. Jedyna odpowiedź, jaką można uzyskać w Polskiej Grupie Lotniczej, która ogłosiła w lutym zamiar kupienia tej linii lotniczej to ta, że nie komentuje ona negocjacji przed ich zakończeniem. Z wcześniejszych enuncjacji wynikało, że mają one potrwać do końca kwietnia.

Reuters powołując się na anonimowe, ale dobrze poinformowane źródła napisał, że PGL postawiła warunki, których — zdaniem niemieckiego rządu – nie można spełnić. Chodzi o domaganie się między innymi wielomilionowych gwarancji finansowych. W tej sytuacji cała transakcja najprawdopodobniej nie dojdzie do skutku — uważa agencja.

CZYTAJ TEŻ: Czy Condor na pewno trafi do Polski?

Nacjonalizacja miałby być zabiegiem krótkoterminowym. Rząd w Berlinie jest zdeterminowany bowiem, by znaleźć kupca na Condora. Poczeka z tym jednak, aż wygaśnie epidemia koronawirusa, która drastycznie obniżyła notowania wszystkich linii lotniczych.

Condor już teraz jest obciążeniem dla niemieckiego budżetu. Po skorzystaniu ze wsparcia państwa w wysokości 380 mln euro, jakie dostał po bankructwie jego właściciela, biura podróży Thomas Cook, a teraz jeszcze po zapaści na rynku przewozów lotniczych i w ogóle w turystyce, żeby przetrwać potrzebuje kolejnego zastrzyku gotówki – tym razem ma to być 200 mln euro, jak podał w piątek „Der Spiegel”.

Oficjalnie Condor informuje, że nadal jest w kontakcie ze wszystkimi zainteresowanymi stronami a ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta. Komentarza odmawia również niemieckie Ministerstwo Gospodarki.

Od kilku tygodni zablokowania przejęcia Condora przez PGL domagała się niemiecka Lufthansa, sama w potężnych kłopotach, bo pracy ma dla jedynie 5 procent swojej floty. Prezes linii Carsten Spohr chciał w sprawie zakupu przez polską firmę Condora interweniować w Brukseli. Jego zdaniem ta transakcja byłaby nieuprawnioną pomocą publiczną dla LOT-u, którego właścicielem jest PGL.

Spohr wypowiedział Condorowi również umowę, na mocy której Lufthansaq dowoziła pasażerów czarterowych do centrów przesiadkowych w Monachium i Frankfurcie. Dla Lufthansy, która wcześniej zastanawiała się nad kupnem Condora, najkorzystniejszym rozwiązaniem byłby upadek tej linii. Wtedy jej niskokosztowa linia Eurowings mogłaby przejąć jego pasażerów. Tyle, że Spohr myślał podobnie, kiedy upadł w końcu lata 2017 roku Air Berlin. Eurowings miał na tym skorzystać, ale ostatecznie najlepiej na tym bankructwie wyszedł Ryanair. Eurowings nadal nie rozwija się tak, jak przewidywały plany jego właściciela.

Rząd niemiecki jest również w bardzo trudnej sytuacji, ponieważ zgadzając się na przejęcia Condora przez PGL zaostrzy warunki konkurencji na własnym rynku i to w sytuacji, kiedy Lufthansa bez pomocy publicznej także nie przetrwa.

Mogą Ci się również spodobać

Piec hutniczy nowym symbolem Rudy Śląskiej?

Samorząd Rudy Śląskiej chce nabyć zabytkowy wielki piec z huty „Pokój” i odnowić go, ...

Za rok wakacje w Grecji będą droższe?

Na 32 wyspach greckich od 1 stycznia 2018 roku będzie obowiązywać wyższa stawka VAT-u, ...

Grecos: Nasi klienci na Kos nie ucierpieli

Turyści najedli się trochę strachu i spędzili noc poza budynkami hoteli, ale nikomu nic ...

Betlej: PiS obiecuje stymulację fiskalną gospodarki

Ceny w biurach podróży na lato są już prawie o 260 złotych większe niż ...

Linie lotnicze już nie polecą do Tajwanu

Zdecydowana większość światowych linii lotniczych ugięła się przed żądaniem Pekinu i usunęła ze stron ...

TUI, Thomas Cook i Der Touristik na czele niemieckiej turystyki wyjazdowej

22,8 miliarda euro wyniósł w zeszłym roku rozliczeniowym skumulowany obrót największych niemieckich touroperatorów. Rej ...