Vouchery dla klientów linii lotniczych obowiązkowe?

Fot. AFP

Niemieccy ministrowie żądają od Komisji Europejskiej zgody na wydawanie klientom linii lotniczych voucherów zamiast zwracania pieniędzy. Pasażerowie mieliby je przyjmować obligatoryjnie.

Niemieccy ministrowie transportu Andreas Scheuer, sprawiedliwości Christine Lambrecht i gospodarki Peter Altmaier napisali do Komisji Europejskiej list, do którego dotarła redakcja „Business Insidera”. W piśmie szefowie tych resortów podkreślają, że sytuacja branży lotniczej jest dramatyczna, a utrzymanie połączeń w Europie zagrożone. Dopóki nie pojawi się zastrzyk gotówki, niemieccy politycy będą powstrzymywać spadek płynności finansowej. Z ich perspektywy problematyczne są jednak zapisy dyrektywy 261/2004, które regulują kwestię zwrotów pieniędzy pasażerom.

– Kiedy to rozporządzenie powstawało, nikt nie przewidział sytuacji kryzysowej o wymiarze globalnym – piszą ministrowie. To właśnie dlatego trzeba zmienić te zapisy na szczeblu unijnym, bo stawką jest utrzymanie dotychczasowej struktury rynku lotniczego także po kryzysie. Jednocześnie należy mieć na uwadze interesy pasażerów.

ZOBACZ TAKŻE: Komisja Europejska: Vouchery to opcja, a nie obowiązek

Ministrowie żądają przyzwolenia KE na wydawanie klientom voucherów za niewykonane loty bez konieczności uzyskania ich zgody. Takie rozwiązanie miałoby obowiązywać tylko czasowo. Jeśli nie uda się go wdrożyć, należy spodziewać się gospodarczej katastrofy i pamiętać, że kiedy linie lotnicze zaczną upadać, klienci i tak nie dostaną odszkodowań. Komisja po pierwsze powinna opublikować wykładnię, zgodnie z którą przewoźnik nie musiałby prosić pasażera o zgodę na wydanie bonu, po drugie trzeba zmienić wspomnianą dyrektywę w taki sposób, żeby rozwiązanie obowiązywało wstecz od 8 marca 2020 roku.

W proponowanym rozwiązaniu miałby pojawić się zapis, że jeśli klienci nie wykorzystają voucherów do końca przyszłego roku, dostaną gotówkę. Jeśli udowodniliby, że znaleźli się w trudnej sytuacji materialnej lub w innych wyjątkowych okolicznościach, zamiast voucherów dostaliby pieniądze od razu.

CZYTAJ TEŻ: Linie lotnicze nie chcą zwracać pieniędzy pasażerom

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polonus ma nowego szefa

Piotr Pogonowski, znany wcześniej jako dyrektor marketingu i PR na Europę środkowo-wschodnią w Polskim ...

Brytyjski TUI: Najpierw voucher, potem gotówka

Brytyjskie biuro podróży należące do koncernu TUI zmieniło zasady rozliczeń z klientami, którym z ...

Portugalia nową gwiazdą niemieckiej turystyki

O 11 procent zwiększyła się w 2016 roku liczba Niemców podróżujących do Portugalii – ...

Hiszpańska branża turystyczna alarmuje: Upadnie 500 hoteli

Przez bankructwo Thomasa Cooka w Hiszpanii będą miały kłopoty setki hoteli – szacuje Hiszpańska ...

Rzecznik rządu Piotr Müller

Rzecznik rządu: Otwieramy loty do krajów Unii Europejskiej

Powracających do kraju z Unii Europejskiej nie będzie czekała kwarantanna, jednak spoza tego obszaru ...

Zaczyna się nowy sezon wycieczek po Wiśle

W sobotę zacznie się sezon Warszawskich Linii Turystycznych, który potrwa do 10 września. Z ...