Ceny biletów lotniczych mają być niskie

Fot. AFP

Od maja większość linii lotniczych w Europie na próbę uruchomi część połączeń. Można jednak założyć, że wiele osób będzie się jednak obawiało wsiąść do samolotu.

W Polsce rejsy zagraniczne ruszą najwcześniej 3 maja. Jednego europejscy pasażerowie bać się nie muszą: ceny biletów pozostaną niskie.

W Europie straty linii lotniczych są największe. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) prognozuje na ten rok spadek ruchu lotniczego o 48 procent i 88 mld dolarów utraconych przychodów. Dla porównania w Ameryce Północnej ten spadek sięgnie 37 procent.

Loty europejskie ruszą jako pierwsze. Już teraz prezes Ryanaira Michael O’Leary zapowiada wręcz wojnę cenową. – To prawda, ruch lotniczy się ożywi, bo pasażerom spodobają się niskie ceny. Ale początkowo nie będą to podróże długodystansowe – mówi nam Jay Soerensen, analityk rynku lotniczego i prezes IdeaWorks Company. I znacznie trudniej będzie miało całe otoczenie lotnictwa, gdzie wiele miejsc pracy zniknie na dobre.

CZYTAJ TEŻ: Wizz Air trzyma gotówkę, a tnie zarobki i zatrudnienie

Europejscy przewoźnicy wybrali różne strategie przetrwania. Holenderski KLM od początku kwietnia uruchomił 10 proc. swoich operacji. Oprócz tego, tak jak inne linie, oferuje jedynie rejsy repatriacyjne. Większość linii, przede wszystkim skandynawskie, zwolniła pracowników, obiecując im powrót w lepszych czasach. Lufthansa u progu kryzysu wysłała swoich chętnych pracowników pokładu do pracy w szpitalach, bo mają przeszkolenie w udzielaniu pierwszej pomocy. Teraz rząd im zapłaci za skrócony czas pracy, a dorobią sobie jeszcze w szpitalach. Wizz Air zwolnił 20 proc. załogi, reszcie obciął zarobki o 14 proc. Z kolei LOT w piątek 17 kwietnia poinformował o zamiarze redukcji płac.

– Naszym priorytetem jest zachowanie miejsc pracy. Dlatego wszystkie osoby, które w związku z ograniczeniem działalności operacji lotniczych nie wykonują obowiązków służbowych, otrzymały ofertę utrzymania wynagrodzeń na niższym niż do tej pory poziomie. Takie rozwiązanie pozwala na utrzymanie wszystkich miejsc pracy i powrót do poziomów wynagrodzeń sprzed wstrzymania rejsów po wznowieniu działalności operacyjnej – powiedział nam Michał Czernicki, rzecznik prasowy LOT.

Nieoficjalnie wiadomo, że w przypadku pracowników pokładu byłaby to redukcja do ok. 2,7 tys. zł, zaś dla pilotów od 4,1 do 7 tys. zł miesięcznie. Część personelu latającego w LOT ma umowy B2B i z nimi pracodawcy mają jeszcze negocjować.

ZOBACZ TAKŻE: Środkowe siedzenia w EasyJet wolne?

Zdaniem O’Leary’ego ruch na dobre ruszy w czerwcu, a lipiec i sierpień będą prawdziwymi żniwami dla wakacji last minute. – Dzisiaj mnóstwo ludzi w Europie Północnej siedzi zamkniętych w domach. I bardzo będą chcieli wyjechać na jakiekolwiek wakacje, zanim dzieci terminowo pójdą do szkoły. Kiedy się już wszystko uspokoi, natychmiast ruszy wyprzedaż biletów, która dla przewoźników tradycyjnych może się okazać nie do utrzymania – uważa menedżer.

– Kiedy znikną obostrzenia, samoloty same się wypełnią, wystarczą niskie ceny – twierdzi O’Leary. Zapowiada sprzedaż miejsc po bardzo niskich cenach. – Czy bilet będzie kosztował 9,99 euro,czy 4,99, 1,99, czy nawet 99 centów, to nie ma dla mnie znaczenia – zapewnia. Dzisiaj 99 proc. floty Ryanaira jest uziemione.

Jego optymizm kontrastuje z obawami rywali. Lufthansa widzi odbudowanie ruchu z 2019 r. dopiero w 2023–2024 r. I traci na uziemieniu floty po milion euro dziennie. Wszystkie linie z tej grupy starają się o rządową pomoc. Straty British Airways to zdaniem analityków 150–200 mln euro tygodniowo, Air France KLM „przepala” 25 mln euro na tydzień.

Mogą Ci się również spodobać

Włochy: Turystyka najlepiej łączy się z jedzeniem

Nowy rząd włoski planuje przenieść turystykę z resortu kultury do resortu rolnictwa. Cel – ...

Jerozolima – mniej turystów na Boże Narodzenie

Mniej zagranicznych turystów przyjedzie w tym roku na święta Bożego Narodzenia do Jerozolimy i ...

Wiosną ruszą samoloty z Wrocławia do Stuttgartu

Nowe połączenie z wrocławskiego lotniska uruchomi 25 marca należący do Lufthansy Eurowings Samoloty będą ...

IGHP: Potrzebny zakaz wąskich klauzul od pośredników

W przypadku portali rezerwacyjnych, Hotrec postuluje pójście w ślady Niemiec, Francji i Austrii, które ...

Enter Air: Mamy kontrakt z Brytyjczykami

Brytyjskie biuro podróży Sunvil Holidays podpisało umowę z polskim przewoźnikiem czarterowym Enter Air o ...

Wielkie Muzeum Egipskie dopiero za rok

Wielkie Muzeum Egipskie, które powstaje w Gizie, ma być otwarte w 2020 roku. Znajdzie ...