Pasażerowie nieprędko wrócą do samolotów

Fot. AFP

Większość osób, które dużo latały przed kryzysem, jest przekonanych, że linie lotnicze na dobre ruszą już za miesiąc, najpóźniej za dwa. Ale 40 procent z nich przyznaje, że poczekają przynajmniej pół roku, zanim wsiądą ponownie do samolotu, bo się obawiają Covid-19 – wynika z badań zamówionych przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).

69 procent ankietowanych przez IATA nie ukrywa też, że wyruszy w podróż dopiero, kiedy pozwoli im na to sytuacja finansowa, mocno nadwerężona przez pandemię.

Jednocześnie ta największa na świecie organizacja lotnicza kolejny raz namawia rządy, aby pomogły branży w odzyskiwaniu zaufania pasażerów. Ponieważ odtworzenie ruchu lotniczego po obecnej zapaści będzie trudne i długotrwałe.

CZYTAJ TEŻ: Linie lotnicze nie chcą zwracać pieniędzy pasażerom

— Kiedy pandemia ustąpi pasażerowie będą nadal czuli się niepewnie. Po pierwsze, odczuwalna będzie pogarszająca się sytuacja gospodarcza, bo recesja wydaje się nieunikniona, a po drugie chodzi o bezpieczeństwo podróżowania. Dlatego rządy muszą szybko stworzyć warunki, które spowodują wzrost zaufania — uważa dyrektor generalny IATA Alexandre de Juniac.

Ruch lotniczy powoli zaczyna już odżywać w Australii i w Chinach, chociaż w różnym stopniu. Popyt na podróże lotnicze między chińskimi miastami pojawił się, kiedy przyrost nowych zakażeń Covid-19 spadł do jednocyfrowego. Tyle, że ruch ten wzrósł do 40 procent poziomu sprzed epidemii i przestał rosnąć. Są to jednak liczby znaczące, jeśli wziąć pod uwagę, że krajowe połączenia w Chinach stanowią 24 procent wszystkich wewnętrznych lotów na świecie.

Australijczycy są znacznie ostrożniejsi. Tam liczba połączeń wewnętrznych spadała nawet, kiedy przez kilka dni nie było w tym kraju ani jednego nowego przypadku zakażenia. W tej chwili odbudowało się tam jedynie 10 procent ruchu sprzed wybuchu pandemii. IATA wskazuje na te dane, ponieważ zdaniem jej analityków odbudowa ruchu lotniczego po pandemii zaczyna się zazwyczaj właśnie dzięki rejsom krajowym.

— W niektórych krajach wzrost zachorowań na Covid-19 wyraźnie już spowolnił i doszedł do momentu, kiedy władze powinny zdecydować się na zniesienie najbardziej dolegliwych ograniczeń. Ale i tak nie mamy co liczyć, że nagle wzrośnie popyt na latanie. To prawda, ludzie chcą podróżować, ale wcześniej chcą mieć pewność swojej sytuacji finansowej i będą woleli poczekać kilka miesięcy, zanim zdecydują się wsiąść do samolotu. Dlatego kluczowe będzie pobudzenie zaufania konsumentów – uważa de Juniac.

W tym tygodniu IATA prowadzi konsultacje z przedstawicielami krajów najważniejszych dla odbudowy transportu lotniczego. Ich celem jest przywrócenie zaufania konsumentów.

— To decyzjami rządów samoloty zostały uziemione, bo tylko w ten sposób można było powstrzymać przenoszenie się wirusa. Ponowny start musi być więc wsparty przez rządy poprzez współpracę w przywracaniu zaufania, a nadrzędna musi być tutaj wiedza naukowa. Ale czas jest w tej chwili bezcenny — ponagla Juniac.

Szef IATA jednocześnie przypomina, że linie lotnicze stracą w tym roku 314 miliardów dolarów przychodów. Przychody wyniosą więc o 55 procent mniejsze niż w roku 2019. A starając się utrzymać w kondycji umożliwiającej odbudowę podaży wydadzą 61 miliardów dolarów z zapasów zgromadzonych w lepszych czasach.

— Kolumbia zaniechała poboru podatków od biletów lotniczych, paliwa i usług turystycznych. Władze Hongkongu kupiły pół miliona biletów od swoich przewoźników na podróże w przyszłości. Rząd Senegalu przeznaczył 128 milionów dolarów na turystykę i transport lotniczy. 41 krajów należących do Eurocontrol zaniechało do listopada pobierania opłat przelotowych za okres luty – maj. Żyjemy w czasach wielkiego zagrożenia. Dlatego rządy muszą wesprzeć przewoźników. Inaczej, kiedy kryzys się skończy, wielu z nich przestanie istnieć — ostrzega szef IATA.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Niemiecka turystyka sprawdza polityków

– Jaką wagę przykłada wasza partia do branży turystycznej i jak chcecie zapewnić, by ...

Lufthansa zmienia barwy, bo chce być nowoczesna

Biały żuraw na granatowym tle zamiast granatowego żórawia na żółtym tle – to główna ...

PKL: Czyste Tatry to obowiązek każdego turysty

Wędrując Tatrach, należy przestrzegać kilku ważnych zasad. Jedną z nich jest zabieranie ze sobą ...

Strajk w fińskich portach. Pasażerowie nie wypłyną

W poniedziałek szereg związków zawodowych z Półwyspu Skandynawskiego przyłączy się do strajkujących pocztowców z ...

Turcja najpopularniejsza na majówkę

Co czwarty Polak wyjeżdżający w majowy weekend za granicę spędzi urlop w Turcji – podaje, powołując ...

Polska Izba Turystyki: Za granicą jest około 20 tysięcy klientów biur podróży

Szacujemy, że za granicą jest około 20 tysięcy klientów biur podróży – mówi prezes ...