Podróże na dłużej stracą swoją magię

Fot. AFP

Przynajmniej przez kilka lat podróże lotnicze będą kojarzyły się z ryzykiem zakażenia covid-19. I będzie o tym przypominało wszystko, co w najbliższym czasie zobaczymy na lotniskach i w kabinach samolotów pasażerskich.

Ponad 90 procent floty europejskich przewoźników pozostaje na ziemi. Reszta wozi ładunki i – sporadycznie – kilku-, kilkudziesięciu pasażerów. Powrót do latania na razie planowany jest na początek czerwca, w niektórych wypadkach nawet na lipiec. W ostatni piątek LOT poinformował o przesunięciu daty startu operacji z połowy maja do końca miesiąca.

Jak na razie latają przede wszystkim samoloty w rejsach repatriacyjnych i przewożące cargo. Ale nieco ponad 10 procent siatki uruchomił od początku kwietnia holenderski KLM i lata głównie po Europie. Z amsterdamskiego lotniska Schiphol samoloty latają także do Chin, ale rejsy wykonywane są przez China Eastern. KLM chciał latać do Warszawy od 3 maja, ale rejsy zostały odwołane z powodu przedłużenia zamknięcia polskich granic.

CZYTAJ TEŻ: Linie lotnicze nie przetrwają bez pomocy

Swoje plany wobec naszego rynku musiał zrewidować też Air France, który chciał wylądować w Warszawie 9 maja. Z Paryża Air France lata po kraju i do Los Angeles. Siatkę krajową francuski przewoźnik będzie musiał zrewidować, bo jeśli chce skorzystać z pomocy państwa (7 miliardów euro), nie może latać tam, gdzie dociera szybka kolej.

Jako pierwszy próbuje przywracać siatkę węgierski Wizz Air. Linia właśnie poinformowała o otwarciu bazy we Lwowie, a w ostatni piątek, 1 maja, poleciała z Sofii na londyńskie lotnisko Luton. Potem z tego lotniska wystartowały jeszcze rejsy do Budapesztu, Lizbony i na Teneryfę. Przedstawiciele linii tłumaczyli ten pośpiech w powrocie do latania koniecznością dowiezienia ludzi do pracy, bo przy kwarantannach obowiązujących w większości krajów i zamknięciu Wysp Kanaryjskich dla turystyki do października, o innych pasażerach mowy być nie może. Służby lotniskowe w Luton informowały o wypełnieniu samolotów Wizz Aira w 50 procentach, czyli na pokładzie zostały zachowane odstępy między pasażerami.

Nie wiadomo jednak, jak długo Węgrzy będą się cieszyć lataniem do Wielkiej Brytanii, bo rząd w Londynie zapowiada wprowadzenie dwutygodniowej kwarantanny dla wszystkich przylatujących do tego kraju. Wizz Air szykował się również na uruchomienie rejsów z Wiednia, gdzie przygotowują się do konkurowania z Ryanairem i Austrian Airlines. Ale lotnisko jest zamknięte dla ruchu pasażerskiego.

ZOBACZ TAKŻE: Linie lotnicze w kryzysie – chcą zwalniać pracowników

W powrocie do latania będzie się liczyło przede wszystkim bezpieczeństwo – pasażerów i pracowników lotnisk i linii lotniczych. Na lotniskach przy odprawach biletowo-bagażowych i przy wejściu na pokład przestrzegane są zasady koniecznej odległości. Także w Polsce już są montowane urządzenia do zdalnego mierzenia temperatury pasażerom i pracownikom. Taki sprzęt od epidemii SARS sprawdza się już w Azji, gdzie porty lotnicze są wyposażone w termometry od 2003 roku, czyli szczytu epidemii. Na świecie zmarło na tę chorobę prawie 800 tysięcy osób. Liczba zmarłych na Covid-19 zbliża się do 250 tysięcy.

Dlatego na pokładach samolotów obowiązuje restrykcyjne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Posiłki, jeśli w ogóle będą, mają być ograniczone do minimum, żeby ograniczyć kontakty pasażerów z załogami. Pasażerowie muszą nosić maseczki, a personel pokładowy jest ubrany w stroje ochronne. W sklepach lotniskowych, które zdecydują się na otwarcie, będą obowiązywały te same zasady, co w sklepach w mieście.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Lotnisko w Wiedniu chce sięgnąć po pięć gwiazdek

Lotnisko Schwechat w Wiedniu uznało, że czas kryzysu i przestoju to najlepszy czas na ...

Jednogwiazdkowe noclegi błyskawicznie drożeją

O ponad 69 procent podrożały w marcu, porównując rok do roku, noclegi w jednogwiazdkowych ...

Niemieckie lotnisko najgorsze na świecie

Najlepszym portem lotniczym na świecie jest Vantaa w stolicy Finlandii, Helsinkach, najgorszym – Schönefeld ...

Hotelarze krytykują pakiet pomocowy dla turystyki

Przedstawione przez rząd pomysły na ratowanie branży turystycznej nie rozwiązują naszych problemów – pisze ...

5 najpopularniejszych wysp europejskich na wakacje 2019

Lato 2019 zbliża się wielkimi krokami i pora pomyśleć o letnim wypoczynku. Sprawdziliśmy, na ...

Mauritius: Na początek zaszczepimy pracowników turystyki

Mauritius ma gotowy program szczepienia swoich obywateli. Pierwszeństwo mają osoby, które kontaktują się z ...