Jeden z najstarszych przewoźników świata bliski bankructwa

Fot. AFP

Kolumbijska linia lotnicza Avianca, jeden z najstarszych i największych przewoźników w Ameryce Południowej, wystąpił przed sądem w Nowym Jorku o ochronę przed wierzycielami w ramach rozdziału 11 Kodeksu Upadłości USA (Chapter 11).

O tym, że Avianca ma kłopoty wiadomo było od kilkunastu miesięcy. Ale ostatecznie dobiła ją pandemia Covid-19 i zamknięcie granic praktycznie we wszystkich krajach, do których latała. W tej chwili ponad 95 procent floty stoi na ziemi, wykonywane są jedynie rejsy cargo, ale jednocześnie zarząd informuje, że kiedy tylko granice zostaną otwarte, linia zamierza wrócić do latania, na co pozwala jej skorzystanie z Chapter 11. Dzisiaj zadłużenie przewoźnika wynosi dokładnie tyle, ile są warte jego aktywa. Linia jest członkiem Star Alliance, tego samego sojuszu lotniczego, do którego należą m.in. Lufthansa i LOT.

CZYTAJ TEŻ: Za 3 miliardy euro powstanie nowa linia lotnicza… Alitalia

Avianca ma za sobą bardzo trudny rok. Udało się jej zrestrukturyzować zadłużenie i wprowadzić plan naprawczy, który miał doprowadzić do powrotu rentowności dzięki skoncentrowaniu operacji na połączeniach z Bogoty. „Teraz znaleźliśmy się w najtrudniejszym momencie w naszej 100-letniej historii, bo musimy jeszcze dodatkowo wydobyć się z kryzysu jaki przyniosła pandemia. Mocno wierzymy w to, że reorganizacja naszej działalności pod ochroną Chapter 11 jest w tej chwili najlepszym rozwiązaniem. Dzięki temu możemy ochronić nasze połączenia w samej Kolumbii na innych rynkach Ameryki Łacińskiej” — napisał w oświadczeniu prezes Avianki Anko Van Der Werff.

Już w końcu marca linia nie była w stanie obsłużyć rat leasingowych, wstrzymała planowane inwestycje i zaoferowała większości ze swoich 21 tys. pracowników bezpłatne urlopy. Przesunięto wówczas z marca na czerwiec roczne sprawozdanie finansowe, jednocześnie informując, że istnieją poważne obawy, czy linia w ogóle będzie mogła utrzymać się w biznesie. Występując do nowojorskiego sądu o ochronę przed wierzycielami dała im jasny sygnał, że zamierza pozostać w biznesie. Zdaniem analityków lotniczych z rynku amerykańskiego kolumbijski przewoźnik ma szansę na powrót do normalnego operowania.

Tyle że decyzję Avianki mocno odczuje branża i może to spowodować reakcję łańcuchową. Z dokumentów wynika, że Kolumbijczycy są winni po 30 mln dolarów IAE International Aero Engines i General Electric&CMF. 28 mln dolarów, to dług wobec Rolls Royce’a, 4,4 mln dolarów należy się Lufthansie, 3,66 mln Boeingowi i 2,83 mln Airbusowi. Te wszystkie firmy są dzisiaj w bardzo trudnej sytuacji finansowej.

Na razie Avianca zamierza wypłacać pensje tym, którzy nie zostali wysłani na bezpłatne urlopy, zlikwidować oddział w Peru (5 proc. operacji), tak jak wcześniej zamknięto Avianca Brasil.

Van der Werff został prezesem Avianki w czerwcu 2019 roku, kiedy sytuacja finansowa przewoźnika była już bardzo trudna. Wcześniej, w maju 2019 zmuszono do odejścia z tego stanowiska Germana Efromovicha, kolumbijskiego biznesmena polskiego pochodzenia, który pozostaje największym akcjonariuszem tej linii. Z zarządu odszedł wtedy również jego brat Jose, prezes Avianca Brasil.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Neckermann Polska odwołuje część wylotów

Biuro podróży Neckermann Polska „mając na uwadze dobro klientów” odwołuje wszystkie środowe wyloty i ...

DER Touristik zwalnia ludzi. Bo sezon był słaby

O 10 procent zmniejszy się liczba pracowników DER Touristik w Niemczech, po tym jak ...

Minister daje Alitalii ostatnie pół roku

Rząd Włoch nie da więcej publicznych pieniędzy mającej problemy Alitalii — powiedział minister przemysłu ...

POT: Promuj się, sprzedając za pół ceny

Do 28 lutego, hotelarze, gestorzy atrakcji turystycznych, restauratorzy, a także organizacje i instytucje związane ...

Gruzini liczą na 3 miliardy dolarów od turystów

Szacujemy, że do Gruzji przyjedzie w tym roku ponad 8 milionów turystów, którzy wydadzą ...

Cztery tysiące złotych na wakacje z dziećmi

Polacy oszczędzają na urlop co najmniej przez pół roku. Problemy finansowe są głównym powodem ...