LOT nadal bez pomocy publicznej

Fot. Robert Gardziński / Fotorzepa

W związku z pandemią europejskie linie lotnicze dostały od swoich państw w sumie 50 miliardów euro pomocy. Dlaczego wśród nich nie ma LOT-u?

Z nieoficjalnych informacji wynika, że wniosek o taką pomoc dla PLL LOT do Brukseli jeszcze nie został z Warszawy wysłany. Nie wiadomo także, jakie straty przyniosła polskiemu przewoźnikowi pandemia.

W odpowiedzi na pytanie o wysokość strat związanych z uziemieniem samolotów biuro prasowe firmy odpowiada: „LOT nie publikuje cząstkowych wyników finansowych. Wskazywane przez »Rzeczpospolitą« dane będą publikowane po audycie w sprawozdaniu finansowym za 2020 rok”. Nie są również znane wyniki finansowe za 2019 rok, nad którym ciążył kryzys związany z uziemieniem boeingów B737 MAX i konieczność napraw silników Rolls-Royce’a w dreamlinerach.

Z wypowiedzi ministra aktywów państwowych Jacka Sasina wynika, że rząd czeka nie tylko na zakończenie negocjacji LOT-u z firmami leasingowymi, ale i daleko posunięte cięcie kosztów w samej spółce. Trwają negocjacje z personelem pokładowym i pilotami zatrudnionymi na etatach. Zatrudnieni na zasadzie B2B już latają na nowych warunkach. Przez ten etap przeszła już większość linii lotniczych w Europie, które zmniejszyły zatrudnienie i odstawiły flotę, a co się dało, oddały firmom leasingowym. Norwegian w zamian za spłatę rat oddał leasingodawcom udziały w firmie.

ZOBACZ TEŻ: LOT rozszerza siatkę lotów krajowych

– Dzisiaj nic jeszcze nie wiadomo na pewno, a pandemia się jeszcze nie zakończyła. Decyzja o wystąpieniu do Komisji Europejskiej o zgodę na pomoc publiczną powinna zostać podjęta, kiedy będzie wiadomo, jakie poniósł przewoźnik i ile jest w stanie oszczędzić – mówi ekspert lotniczy Jacek Krawczyk. – Jeśli spółka nadal może finansować działalność z zapasów gotówki bądź z innych źródeł, to jest to zachowanie racjonalne – dodaje.

LOT traci na rejsach krajowych, ale zarabia na repatriacyjnych i wozi nie tylko Polaków. W ostatnią niedzielę zawiózł z Warszawy do stolicy Tajwanu Tajpej ponad 100 Tajwańczyków pracujących w Polsce. Tego samego dnia dreamliner poleciał na Sri Lankę i tam wozi cargo.

– Gdyby pieniędzy LOT potrzebował natychmiast, zapewne rząd z takim wnioskiem by wystąpił. W zasadzie pomoc publiczna powinna być jednorazowa, a nie rozciągnięta w czasie. Nie jestem pewien, czy rzeczywiście nie będzie drugiej fali pandemii – podkreśla Jacek Krawczyk.

Z tą opinią zgadza się ekspert rynku lotniczego Adrian Furgalski. – Nie sądzę, by chodziło o pieniądze, bo tyle, ile potrzebuje LOT, z pewnością by się znalazło w formie gwarancji bądź innych metod wsparcia. Moim zdaniem linia ma jeszcze pieniądze. Choćby z tego, że dysponuje gotówką klientów, bo wiele osób czeka na zwrot biletów na rejsy, które się nie odbyły. Sam jestem w takiej sytuacji – mówi Furgalski.

Jego zdaniem decyzja założenia 29 maja przez Polską Grupę Lotniczą spółki LOT Polish Airlines jest próbą nacisku na kooperantów, zwłaszcza na firmy leasingujące. Negocjuje z nimi nie tylko LOT, a leasingodawcy nie są skorzy do zmniejszania rat czy jakichkolwiek wakacji.

CZYTAJ: Po co nowy LOT? Stary LOT dementuje plotki

– Negocjacje leasingowe są podstawą w działalności linii lotniczej. Ale też trzeba pamiętać, że LOT ma umowy długoterminowe i budowa dobrych relacji opiera się na wieloletnich kontaktach. Takie relacje można sobie bardzo łatwo zepsuć – mówi Krawczyk. – Świat leasingodawców nie jest duży i bardzo łatwo można tam trafić na czarną listę, której oficjalnie nie ma, ale na tym rynku wszyscy wszystkich znają. Wywierać presję? Tak, ale nie w taki sposób, by wybiegała poza ramy negocjacyjne. Bo na tym rynku nie zostałoby to dobrze przyjęte, więc może się okazać kosztowne – ostrzega.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gdańskie lotnisko dobuduje sobie nowy pirs

W 2035 roku lotnisko w Gdańsku może obsługiwać niemal 10 milionów pasażerów. Nowe inwestycje ...

Pendolino wraca powoli na trasy

Trzy pendolina z sześciu, które zostały wycofane na przegląd ze względu na uszkodzenia podwozi ...

Samorząd turystyczny rozstrzygnie spór o roszczenie zamiast sądu

Brytyjskie zrzeszenie touroperatorów ABTA wdrożyło system polubownego rozwiązywania sporów między klientami a biurami podróży, ...

Niemieccy hotelarze występują przeciwko Bookingowi

Prawie 2 tysiące niemieckich hoteli przyłączyło się do pozwu zbiorowego przeciwko Bookingowi.com. Z inicjatywy ...

Izrael – samoloty uszkodzone w czasie kołowania

Dwa samoloty zderzyły się podczas kołowania na lotnisku w Tel Awiwie. Nikomu nic się ...

Trafiony piorunem samolot wylądował w Warszawie

Samolot linii Wizz Air, w który uderzył piorun, bezpiecznie wylądował wieczorem na warszawskim Lotnisku ...