IATA pogania rządy: Bez paszportów zdrowia nie ruszymy

Fot. Adobe Stock

Odbudowa ruchu lotniczego ma szansę ruszyć w lecie. Potrzeba do tego jednak ujednoliconych przepisów o szczególnym traktowaniu osób zaszczepionych na koronawirusa i testów – uważa dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych Alexandre de Juniac.

IATA już od zeszłego roku promuje swój pomysł wprowadzenia paszportu zdrowia (IATA Travel Pass). Zdaniem wiceprezesa IATA Nicka Careena, odpowiedzialnego w tej organizacji między innymi za stosunki z lotniskami i pasażerami największym wyzwaniem jest stworzenie spójnego dokumentu, który potwierdzi, że jego okaziciel jest przetestowany lub zaszczepiony. — Bez tego nie ruszymy — mówi.

Zrzeszenie deklaruje, że ma już cyfrową infrastrukturę systemu IATA Travel Pass, tyle że jest ona bezużyteczna dopóki rządy nie ustalą wspólnych norm i zasad.

CZYTAJ TEŻ: IATA: Rządzie poprzyj ujednolicenie zasad w lotnictwie

– Entuzjazm w poszczególnych krajach wobec ożywienia w lotnictwie jest znacznie większy, niż gotowość do uczestniczenia w tworzeniu infrastruktury. A decydowanie się na wprowadzenie dokumentów drukowanych znacznie spowolni cały proces, nie mówiąc już o możliwościach ich podrabiania – ostrzega de Juniac.

Careen zwraca uwagę, że Światowa Organizacja Zdrowia, ICAO i OECD już pracują nad „inteligentną kartą szczepień”. I podkreśla, że zdaniem IATA wszelkie pomysły w poszczególnych krajach, aby wprowadzić cyfrowe „zielone przepustki”, czy aplikacje, w żaden sposób nie komplikują popularyzacji dokumentu proponowanego przez zrzeszenie.

Pierwszym testem dla aplikacji IATA Travel Pass będzie próba wykonana przez Singapore Airlines między 15 a 28 marca na trasie Singapur-Londyn. — Wtedy przekonamy się, jak ten paszport działa w praktyce. W aplikacji mają się znaleźć dane pasażerów, dotyczące szczepionek i testów wykonanych przez wyznaczone punkty. Informacje z tej aplikacji, które muszą zostać jeszcze uzupełnione przez dane osobowe pozwolą liniom lotniczym i kontroli granicznej zdecydować, czy taki pasażer jest uprawniony do latania w danym kierunku.

WARTO: ECTAA: Mamy szczepionki i testy, można więc podróżować bezpiecznie

Nie tylko Singapore Airlines zdecydowały się na skorzystanie z IATA Travel Pass. Przygotowują się do tego Qatar Airways, Emirates, Etihad, IAG (British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling), Air Baltic, RwandAir, Copa Airlines, Qantas, Air New Zealand i Gulf Air.

A LOT ? — Przyglądamy się tej inicjatywie. Będziemy obserwować, jak ten system zadziała. Ale decyzja zostanie podjęta w niedługim czasie – mówi rzecznik prasowy polskiego przewoźnika Krzysztof Moczulski.

WIĘCEJ: Hiszpania pierwsza wprowadzi paszport zdrowia. Pod okiem UE

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Turyści dają Warszawie 8,7 punktu na 10

Stare Miasto, Łazienki Królewskie i Pałac Kultury i Nauki – to najczęściej odwiedzane miejsca ...

Poznań, Gdańsk i Bydgoszcz zyskały gości

O 2,53 procent więcej trzeba było zapłacić za nocleg w styczniu tego roku niż ...

Będą loty do Egiptu. Tylko 45 krajów na czarnej liście rządu

W projekcie najnowszego rozporządzenia w sprawie zakazów w ruchu lotniczym rząd zmienił zasadę i ...

Białoruś bez wizy na 10 dni?

Już 50 tysięcy turystów skorzystało z możliwości zwiedzania Białorusi bez wcześniejszego wyrabiania wizy. Władze ...

Cztery słoneczka w ofercie to nie cztery gwiazdki

Biuro podróży zapłaci za zmarnowany urlop, bo zakwaterowało turystów w brudnych pokojach i hotelu ...

Kraków Airport: w 2020 roku 15 nowych tras

Połączenia do Chicago, Nowego Jorku i Paryża to tylko trzy z piętnastu nowych tras, ...