CPK: Heathrow pomoże Polsce zbudować megalotnisko

Centralny Port Komunikacyjny jest, obok rozbudowy londyńskiego portu przesiadkowego Heathrow, najbardziej ambitnym programem budowy lotniczej infrastruktury w Europie.

Zmagania Brytyjczyków z dobudowaniem trzeciego pasa startowego na Heathrow trwają od 2012 roku. Projekt przechodzi przez kolejne etapy, ma już aprobatę rządu i Parlamentu, a jeśli wszystko pójdzie dobrze, to pierwszy samolot wystartuje z niego w 2026 roku. To gigantyczne wyzwanie pod każdym względem: trzeba przesiedlić 160 tys. rodzin, zawrócić bieg rzeki, rozebrać i zbudować w innym miejscu kluczowe dla stolicy Wielkiej Brytanii 2 autostrady, w tym odcinek M25. Całkowity koszt tego przedsięwzięcia, to 14 mld funtów. Czyli praktycznie dwa razy tyle, ile ma kosztować budowa CPK w jej początkowej fazie.

Czytaj także: Trzy nowe pomysły na projekt CPK

— Ale nie mieliśmy innego wyjścia – tłumaczył na warsztatach zorganizowanych przez British Aviation Group Ross Dickie odpowiedzialny za plan rozbudowy Heathrow. Przepustowość największego londyńskiego lotniska jest już wykorzystana w 98 procentach, czyli w praktyce oznacza to, że nie ma już żadnych rezerw.

Heathrow potrzebuje trzeci pas

– Staramy się być jak najbardziej ekologiczni, ale co z tego, skoro ze względu na tłok samolotu krążą na Londynem czasami nawet godzinę. Co to znaczy dla środowiska i czasu pasażerów znajdujących się na ich pokładach nie trzeba chyba tłumaczyć — mówił Ross Dickie. Londyn i Heathrow nie mają innego wyjścia, jak zbudować trzeci pas startowy. To potężny wydatek, ale i niezmierzone do końca korzyści. Wiadomo na razie chociażby, że dzięki tej rozbudowie znajdzie się praca dla 40 tys. osób.

Czytaj także: Skarb Państwa dołożył 300 mln zł na budowę CPK

Co jest kluczowe w takim przedsięwzięciu ? — Planowanie jego całości, a nie każdego elementu infrastruktury z osobna — mówił Ross Dickie podczas londyńskiego spotkania. O tym właśnie przedstawiciele CPK i Lotniska Heathrow rozmawiali przez dwa dni. — Musimy zrobić wszystko, żeby nie popełnić błędów popełnionych przy realizacji podobnych przedsięwzięć — mówi Piotr Kasprzyk, dyr. Biura Prawnego części lotniskowej CPK.

— Nie da się dobrze zaplanować, zaprojektować i zbudować dużego portu przesiadkowego, nie rozmawiając z tymi, którzy mają doświadczenie w realizacji projektów o tej skali. Właśnie dlatego wzięliśmy udział w warsztatach w Londynie, zorganizowanych przez British Aviation Group i Lotnisko Heathrow. Zrzeszone w BAG firmy mają ogromne doświadczenie i kompetencje w budowie lotnisk na świecie, np. w Singapurze, Seulu, Hongkongu, Stambule i Pekinie. Od projektantów ze światowej pierwszej ligi dowiedzieliśmy się, jakim trudnościom projektowym i realizacyjnym stawiali czoła przy projektowaniu hubów i na co zwracali największą uwagę na etapie ich planowania. Jesteśmy pewni, że to zaprocentuje w przyszłości — podkreśla Piotr Kasprzyk.

Przedstawiciele Heathrow mówili o swoich kłopotach z wielką otwartością. Nie ukrywali, że wyzwaniem jest konieczne przesiedlenie mieszkańców. U tych, którzy się do tej akcji nie kwalifikują niezbędne będą prace wygłuszające hałas w ich domach. Wyzwaniem jednak nie jest finansowanie, ponieważ Heathrow jest własnością prywatnego konsorcjum i to ono musi zapewnić finansowanie. Zresztą, jak podkreślił Ross Dickie do udziału w tym przedsięwzięciu jest wielu chętnych. Zarządzający portem wiedzą już jak będzie wyglądał trzeci pas, którędy przebiegnie i jaki terminal trzeba dobudować.

Czytaj także: CPK poszuka inwestora

CPK szuka partnera strategicznego

W przypadku polskiego lotniska centralnego i całego węzła komunikacyjnego sprawa jeszcze nie jest taka oczywista. — Obecnie prowadzimy zaawansowane przygotowania do realizacji CPK. Do końca października konsultujemy założenia strategiczne CPK z ponad 130 podmiotami z Polski i z zagranicy prowadzących działalność związaną z funkcjonowaniem lotnisk albo dysponujących wiedzę ekspercką w tym zakresie. Jednocześnie uzgadniamy wygląd przyszłego lotniska z największymi liniami lotniczymi świata w ramach Airport Consultative Committee (ACC), który powołaliśmy wspólnie z IATA. Nawiasem mówiąc, kolejne spotkanie w ramach ACC odbędzie się w Warszawie 18 października — mówi Piotr Kasprzyk.

— Jako zespół CPK jesteśmy w trakcie wyboru partnera strategicznego projektu. Przede wszystkim jednak przygotowujemy się do zlecenia master planu nowego portu lotniczego, jak też rozpoczęcia badań środowiskowych i terenowych. Naszym celem jest weryfikacja założeń koncepcyjnych CPK, jak i ich uzgodnienie z potrzebami przyszłych użytkowników. Te wszystkie przygotowania mają głęboki sens. Stawką jest rozsądne zaplanowanie CPK – z uwzględnieniem prognoz rynkowych i potrzeb przewoźników, w tym LOT-u – także w celu uniknięcia błędów, które popełniono np. podczas budowy lotniska w Berlinie — podkreśla Piotr Kasprzyk.

Dlaczego zespół pracujący dla CPK zdecydował się skorzystać z doświadczeń brytyjskich, skoro największe lotniska powstają teraz w Azji? Ponieważ brytyjski sektor projektowo-wykonawczy jest zaangażowany w te inwestycje. Dlatego chcemy właśnie od Brytyjczyków, ale i od innych krajów czerpać doświadczenia — tłumaczy Konrad Majszyk, dyr. biura prasowego CPK. A z kolei oni są niezwykle otwarci i chętni do podzielenia się i tym, co się nie udało i tym, co wymaga poprawki.

Mogą Ci się również spodobać

Bułgaria tylko minimalnie poprawiła turystyczny wynik

O 0,4 procent wzrosła liczba turystów zagranicznych, którzy w zeszłym roku odwiedzili Bułgarię. Łącznie ...

Chińczycy kupili Thomasa Cooka za… 11 milionów funtów

Chiński fundusz Fosun odkupił od likwidatora brytyjskiej spółki Thomas Cook prawa do nazwy upadłego ...

Cena lotu spadła? Google odda różnicę

Jeśli do 2 września cena biletu lotniczego zarezerwowanego za pośrednictwem Google Flights spadnie i ...

Delta: Nawet 10 tysięcy dolarów za overbooking

Amerykańskie linie lotnicze Delta Air Lines znacznie podniosły finansowe rekompensaty dla pasażerów, którzy nie ...

Booking musi być przejrzystszy

Do 16 czerwca tego roku Booking ma czas, żeby zmienić sposób prezentowania oferowanych noclegów, ...

Lotnisko Chopina napoi pasażerów za darmo

Od dziś na Lotnisku Chopina w Warszawie w strefie tranzytowej działają źródła z bezpłatną ...