Japończycy lub Koreańczycy doradzą przy budowie lotniska w Baranowie

Międzynarodowy Port Lotniczy Heneda w Tokio
Międzynarodowy Port Lotniczy Heneda w Tokio
Fot. Flickr / Hideyuki Kamon

Dwa azjatyckie porty lotnicze zostały na bardzo krótkiej liście kandydatów na doradcę przy budowie portu Solidarność: seulski Incheon i tokijska Narita.

Obydwa porty są na liście ośmiu ulubionych przez pasażerów lotnisk na świecie, gdzie liderem jest singapurskie Changi. Incheon jest tam na 4. miejscu, a Narita na 7. Już rozpoczęły się rozmowy z obydwoma portami. Wcześniej wolę współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym wyraziło między innymi właśnie singapurskie Changi i paryski port imienia Charlesa de Gaulle’a. Ostateczny wybór ma być dokonany w tym roku, a umowa z doradcą zostanie podpisana na trzy lata, czyli na czas planowania i rozpoczęcia inwestycji. Oczekuje się, że pierwsza łopata pod budowę portu Solidarność zostanie wbita w 2023 roku.

CZYTAJ TEŻ: Brytyjczycy doradzą, jak zbudować CPK

Lotnisko w Seulu oddalone od miasta o 52 kilometry zostało zbudowane w 2001 roku, po tym jak port Gimpo został całkowicie wypełniony. Jego budowę rozpoczęto w listopadzie 1992 roku. W fazie pierwszej port miał przepustowość 30 milionów pasażerów. Powstał wówczas terminal pasażerski i dwie równoległe drogi startowe (po 3750 metrów długości). W 2002 roku rozpoczęto realizację drugiej fazy: budowę trzeciej drogi startowej (4000 metrów). Po jej otwarciu w 2008 roku port zwiększył przepustowość do 44 milionów pasażerów. Etap drugi to budowa Terminalu 2, która rozpoczęła się w 2009 roku.

W 2017 roku rozpoczęto tam etap czwarty, na który składa się budowa czwartej drogi startowej i rozbudowa Terminalu 2. Po zakończeniu tego etapu (planowo w 2024 roku) lotnisko ma mieć zdolność obsłużenia 100 milionów pasażerów.

ZOBACZ TAKŻE: Koronawirus nie zatrzyma budowy CPK. Prace trwają

Lotnisko Narita jest największym japońskim portem lotniczym obsługującym ruch międzynarodowy. W 2019 roku było to 44 miliony pasażerów. Oddalona o 65 kilometrów od Tokio Narita została otwarta w 1978 roku po 12 latach budowy. Przed jej otwarciem głównym lotniskiem Japonii było Tokio-Haneda. Położone w pobliżu gęsto zaludnionych obszarów mieszkalnych i przemysłowych na początku lat 60. XX wieku zaczęło mieć problemy z przepustowością. Wtedy Ministerstwo Transportu zleciło badanie alternatywnych lokalizacji lotniska i wskazano obecną lokalizację portu.

W 1986 roku rozpoczął się drugi etap budowy. Powstał wtedy nowy terminal i druga droga startowa. Terminal 2 został otwarty w 1992 roku, a jego koszt to 1,36 miliarda dolarów. Droga startowa B została otwarta 17 kwietnia 2002 roku. Lotnisko może operować 17 godzin na dobę od godziny 6 rano do 23.

Projekt CPK również zakłada etapową rozbudowę lotniska. Na początek, w latach 2027-2028, port będzie miał dwie drogi startowe i możliwość obsłużenia 45 milionów pasażerów. W etapie docelowym przepustowość zostanie zwiększona do co najmniej 70 milionów pasażerów, a wybudowane mogą zostać kolejne dwie drogi startowe – łącznie mają ich być cztery.

Stacja kolejowa znajduje się obok głównego budynku terminala i umożliwia szybkie połączenie z centrum Seulu. Pasażerowie mają do wyboru szybkie pociągu zatrzymujące się tylko w Inchon i w Seulu. Przejazd trwa 43 minuty. Dla porównania planowany czas podróży z CPK do centrum Warszawy to 15 minut.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Poznań chce mieć park kulturowy na starówce

Powołania Parku Kulturowego Stare Miasto chce poznański samorząd. Jak przekonuje, dzięki niemu lepiej chroniony ...

Fałszywe biuro podróży zostawiło turystów w Hiszpanii

Grupa 120 polskich turystów nie mogło wrócić do kraju, bo ich „biuro podróży” nie ...

500 pierwszych firm jest już w systemie bonów turystycznych

W systemie teleinformatycznym przygotowanym przez ZUS na potrzeby dystrybucji bonów turystycznych zarejestrowały się już ...

Egipt uwolnił libańską turystkę

Libańska turystyka skazana na osiem lat więzienia za zamieszczenie filmu na Facebooku, uznanego przez ...

Boeing: Przylecą nowe samoloty dla LOT-u

LOT postawił na Boeinga jeszcze w latach 80. Jest pierwszą linią europejską, która zamówiła ...

Prezes LOT-u na czele stowarzyszenia podniebnych przewoźników AIRE

Prezes LOT+u Rafał Milczarski został szefem stowarzyszenia podniebnych przewoźników AIRE, które ma reprezentować interesy ...