Targi w Nadarzynie: Turystyka, kampery i jachty

Anna Kłossowska

Piątek był pierwszym dniem II Międzynarodowych Targów Turystycznych Word Travel Show w Nadarzynie pod Warszawą. To impreza jeszcze raczkująca, co dało się zauważyć

Targi składają się z trzech „salonów”, jak mówi dyrektor imprezy Anna Czaban. Oprócz stricte turystycznego w sąsiednich halach odbywają się równolegle jeszcze Camper Caravan Show 2017 i Warszawski Salon Jachtowy.

Organizatorzy podają różne liczby wystawców. W reklamach radiowych mówią o 200, w rozmowie z Turystyką.rp.pl Anna Czaban podaje liczbę 300. Jest ona jednak wyraźnie przesadzona. Niektórych krajów których obecność sugerują plakaty nie udało nam się na targach zobaczyć (Wielka Brytania, Włochy, Francja). – Generalnie są wystawcy z całego świata, z Kuby, Festiwal Kultur Azji obejmujący Indonezję, Tunezję, Kazachstan i Uzbekistan i stanowiący jedną dużą część ekspozycji. Poza tym mamy kraje Ameryki Południowej, RPA i inne afrykańskie – wylicza Czaban. – W części polskiej natomiast reprezentowanych jest pięć województw: mazowieckie, świętokrzyskie, łódzkie i kujawsko-pomorskie. Poza tym z miast: Piotrków Trybunalski, Żyrardów, Parczew, Bochnia.

Znaczną część salonu turystycznego zajmuje Festiwal Podróżników National Geographic Polska, a także prezentacja serwisu lotniczo-podróżniczego Fly4Free.

Polska – Meksyk dwa bratanki

Krajem partnerskim imprezy jest Meksyk. Jak opowiadał podczas konferencji prasowej przewodniczący Meksykańskiej Organizacji Turystycznej Héctor Flores-Santana, w 2016 roku odwiedziło ten kraj 35 milionów cudzoziemców. – To ustawia nas na ósmej pozycji w światowym rankingu najczęściej odwiedzanych krajów świata – zauważa Flores. – W 2012 roku zajmowaliśmy w nim 15. pozycję.

Turystyka stanowi 8,7 procent meksykańskiego PKB i zapewnia 10 milionów miejsc pracy w sektorze.

– Polska jest dla nas ważnym rynkiem – podkreślał Flores-Santana. – W 2016 roku odnotowaliśmy 30 tysięcy odwiedzających z waszego kraju, co oznacza 5,3-procentowy wzrost w stosunku do roku wcześniej. Z kolei od stycznia do sierpnia tego roku liczba turystów z Polski wzrosła o 26,7 procent. To efekt uruchomienia czarterów z Warszawy do Cancun, które kursują latem i zimą – wyjaśniał.

Podczas targów Meksyk zainaugurował swoją kampanię promocyjną w Polsce. Ma ona oryginalną postać listu adresowanego do turystów znad Wisły, zilustrowanego filmem. – Ten pomysł jest czymś więcej niż marketingowym chwytem – w dwie minuty pokazuje, co nas łączy – wyjaśniał Flores-Santana. – Jesteśmy krajami o bardzo głębokim poczuciu tożsamości, które kochają swoją historię. Potrafiliśmy pokonać trudności i nauczyliśmy się żyć obok silnych sąsiadów. W obu krajach dominuje religia katolicka, a Jan Paweł II odwiedził nas aż sześć razy. Poza tym Polska i Meksyk mają teraz jedne z najważniejszych gospodarek na świecie, a i nasze kultury nawzajem się inspirują.

Hasło kampanii to „Meksyk- świat sam w sobie”, a nakręcony do niej film pokazuje też polskie zabytki, w ten sposób nawiązując do bliskości kultur obu krajów.

To jest show

– Nasze targi to jest show, są z założenia targami konsumenckimi, choć mamy bardzo mocną strefę B2B – stoiska Polskiej Organizacji Turystycznej i Polskiej Izby Turystyki – mówi Czaban. Jak wyjaśnia, datę październikową organizatorzy wybrali, aby nie kolidowała z zajęciami branży, bo we wrześniu trwa jeszcze sezon letni, a z kolei pod koniec listopada w Warszawie odbywają się targi TT Warsaw. – Nie chcemy być dla nich konkurencją, próbujemy koegzystować – zapewnia.

– Naszym celem jest uzupełnienie targów turystycznych w Polsce, aby ludzi zachęcać do wszelakiej turystyki, zarówno krajowej, jak i zagranicznej – dodaje.

– To dopiero druga edycja, a tymczasem nasza impreza wkracza już do grona największych wydarzeń tego typu w Europie – zapewniał Tomasz Szypuła, prezes Ptak Warsaw Expo, organizatora targów i właściciela obiektu pod Warszawą, podczas ceremonii otwarcia targów. – Polska turystyka doczekała się obiektu, w którym w sposób godny będzie można prezentować polskie regiony, wszystko, co mamy w naszym kraju najlepszego – dodawał podczas konferencji prasowej.

Choć europejskich potęg turystycznych zabrakło, są w Nadarzynie wystawcy z dalszych regionów świata, jak Kazachstan. – Na kosmodromie Bajkonur cztery razy do roku startuje rakieta do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i jest to bardzo popularna atrakcja turystyczna – opowiada Madina Abildina, menedżer do spraw turystyki przyjazdowej Kazachskiej Organizacji Turystycznej. – W jej promocji w Polsce wspiera nas jeden z tutejszych touroperatorów. Poza tym proponujemy pobyty na poligonie w Semipałatyńsku, gdzie w muzeum można obejrzeć fragmenty bomb atomowych testowanych przez władze radzieckie. Można też odbyć wycieczkę do dawnego gułag Karlag i zobaczyć nasze cuda natury, w tym kanion Szaryński.

Młodzież w natarciu

Pierwszego dnia targi odwiedzali głównie uczniowie okolicznych gimnazjów i liceów. – Jak na piątek i jak na miejsce jednak odległe od centrum stolicy, jestem pod wrażeniem frekwencji – oceniał Jan Bosnovic, dyrektor Narodowego Centrum Turystyki Słowackiej w Polsce, instytucji mającej duże doświadczenie w uczestniczeniu w targach turystycznych w Polsce.

Obecność dużej liczby młodzieży i nauczycieli podobała się też Małgorzacie Zgajewskiej ze stoiska „Industrialna przygoda”, na którym wystawiały się Muzeum Górnictwa Węgla w Zabrzu i Śląski Klaster Kultury Turystyki i Rekreacji. Ale nie zachwyciła Anny Gruszczyńskiej, przedstawicielki Czech. – Młodzież nie jest naszym klientem, musieliśmy przed nią chować materiały promocyjne, bo brali wszystko, jak leci – narzekała.

– Widać, że Word Travel Show się rozwija, druga edycja jest lepsza od pierwszej – ocenia prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski. – Dziś było rzeczywiście dużo szkół, ale na naszym stoisku mieliśmy też cały czas ruch przedstawicieli branży. Wydaje mi się, że teraz popularność zyskują targi o rozszerzonej formule, obejmującej pokrewne dziedziny, czyli łączące turystykę z kulinariami, oferujące spotkania z cele brytami i rozrywkę – dodaje.

W targach weźmie udział prawie 40 podróżników, w tym już drugi raz kajakarz Aleksander Doba, poza tym Wojciech Cejrowski, Martyna Wojciechowska czy Nela mała reporterka.

Wielu wystawców narzekało na organizację imprezy i przygotowanie stoisk – brakowało mebli i elementów wyposażenia, stoiska były większe niż uzgodniono, były problemy z płatnym wifi. – Chcę abyście nam wybaczyli błędy, jakie jeszcze popełniamy, ale staramy się uczyć, iść do przodu i mam nadzieję, że dzięki naszym obiektom polska marka będzie zyskiwać – prosił podczas ceremonii otwarcia prezes Szypuła.

REKLAMA: Sprawdź ubezpieczenia dla kamperów w UK – sprawdź oferty na Motorhome Insurance

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Antalya liczy, że sezon potrwa do końca roku

W pierwszej połowie września do Antalyi przyleciało 225 tysięcy Rosjan, a z analizy stanu ...

Szardża – luksusowy emirat dla abstynentów

O Dubaju słyszał każdy, o Szardży wiadomo znacznie mniej, mimo że to jeden z ...

Polish Travel Quo Vadis zaprasza na nową stronę

Odświeżoną szatą graficzną i nowym układem strony VisitPoland.com chwali się biuro turystyki przyjazdowej Polish ...

Świetliste ćmy opanowały wenecki karnawał

Tysiące ludzi w Wenecji obserwowały paradę oświetlonych i udekorowanych łodzi, która zainaugurowała tegoroczny karnawał. ...

Bruksela: Zewnętrzne granice UE powinny pozostać zamknięte

Unia Europejska rekomenduje, by jej zewnętrzne granice pozostały zamknięte przez co najmniej dwa kolejne ...

Bułgaria ma nową minister turystyki

Dotychczasową szefową resortu turystyki Nikolinę Angelkową zastąpi na stanowisku wicepremier Bułgarii Mariana Nikolowa. Premier ...