Będzie poradnik, jak bezpiecznie korzystać z tarczy

Fot. Filip Frydrykiewicz

Czy można łączyć różne formy pomocy rządowej? Na co wolno wydać pieniądze? Jak się potem z tego rozliczyć? Czy pomoc jest opodatkowana? – na te i inne pytania ma odpowiedzieć poradnik Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych.

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych wspólnie z Krakowską Izbą Turystyki zamówiły u specjalistów od podatków poradnik, jak najefektywniej korzystać z pomocy rządowych tarczy antykryzysowych.

CZYTAJ TEŻ: OSAT: Turysto, nie panikuj, jesteś w dobrych rękach

– Agenci turystyczni, żeby ratować swoje biznesy, korzystają teraz z różnych narzędzi, jakie dają rządowe tarcze antykryzysowe – mówi prezes OSAT-u Marcin Wujec. – Występują o anulowanie ZUS, o dopłaty do wynagrodzeń dla pracowników, pożyczek z powiatowych urzędów pracy i umarzalnych subwencji z Polskiego Funduszu Rozwoju. Coraz częściej zgłaszają się jednak do nas członkowie naszej organizacji z pytaniami – co dalej? Na przykład, które formy pomocy można łączyć? Czy w przepisach nie czają się jakieś zagrożenia? Na co konkretnie można wydać te pieniądze? Jak i kiedy trzeba będzie się z tego rozliczyć i czy wtedy nie wpadną w pułapkę, bo okaże się, że będą musieli zwracać te pieniądze lub, że konieczność wykazania, jak je wydali, nie przekroczy ich możliwości. Czy środki pomocowe nie zostaną przez służby fiskalne potraktowane jako wzbogacenie się i opodatkowane? A jeśli ta pomoc nie wystarczy i będą musieli zamknąć biznesy, co wtedy?

– Są też przedsiębiorcy, którzy dopiero zamierzają sięgnąć po pomoc i się wahają. Agencje turystyczne to są małe firmy, odpowiadają swoim majątkiem, a taka pomoc może się okazać zgubna. To nie są bowiem pieniądze, które pójdą na rozwój naszych firm, ale na przetrwanie, a głównie na utrzymanie pracowników. Warunkiem jest utrzymanie przez rok zatrudnienia. Tymczasem może się okazać, że to za długi okres, a jeśli coś nie wypali, pożyczkę trzeba będzie zwrócić. Ale z czego, skoro nasze obroty spadły z dnia na dzień o 100 procent i nie wiemy, kiedy znowu zaczniemy zarabiać? Powtórzę znane już stwierdzenie, że turystyka pierwsza padła ofiarą kryzysu i będzie ostatnią dziedziną gospodarki, która z niego wyjdzie – wyjaśnia Wujec.

– Wiele jest pytań dręczących ciągle niepewnych swojej przyszłości agentów. Dlatego zamówiliśmy w Małopolskim Instytucie Studiów Podatkowych analizę wszystkich możliwych rozwiązań – kończy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Agenci, nie bójcie się chargebacku!

– Jest dużo informacji o wszystkich tarczach rządowych – dodaje prezes Krakowskiej Izby Turystyki Piotr Laskowski. – Brakuje jednak materiału przekładającego teorię na język praktyki. Wielu przedsiębiorców korzysta z różnych rozwiązań, ale jednocześnie zastanawia się, czy nie ma w tym jakichś haczyków, które sprawią, że koło ratunkowe zamieni się w koło betonowe.

Poradnik Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych ma być gotowy pod koniec tego tygodnia. Będzie udostępniony jedynie członkom zamawiających go organizacji – OSAT-u (około 180 podmiotów) i KIT-u (ponad 180 firm). Dodatkowo będą oni mogli wziąć udział w szkoleniu przeprowadzonym w formie webinaru przez specjalistów z MISP, podczas którego będą też mogli zadawać pytania.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Exim Tours: Szukamy doświadczonych pracowników

Dominika Jurkowska, do niedawna koordynator do spraw sprzedaży agencyjnej w biurze podróży Best Reisen, ...

Szef IATA: Polska i LOT potrzebują dużego lotniska

Zawsze się planuje, że stare lotnisko ma zostać zamknięte, kiedy nowe przejmuje główny ruch ...

Włosi: Turyści nie przyjeżdżają, bo się boją

Po seriach wstrząsów sejsmicznych w środkowych Włoszech znacznie spadła liczba turystów w tej części ...

Hotelarze namawiają do składania pozwów przeciw państwu

Rząd ogranicza działalność gospodarczą niezgodnie z konstytucją – rozporządzeniami, zamiast ustawami, dlatego namawiamy do ...

Przemysł spotkań: Jesteśmy w dramatycznej sytuacji, oczekujemy pomocy

Dopłata do wynagrodzeń i prawo do postojowego, łagodniejsze warunki zwrotu subwencji do Polskiego Funduszu ...

Betlej: Awantura o historię zniechęca potencjalnych klientów biur podróży

Nastoje potencjalnych turystów, którzy mogliby kupić wycieczki w biurach podróży, chłodzą doniesienia o politycznej ...