Startują wakacje czasów zarazy

Kurorty stawiają na akcje edukacyjne. Na każdym kroku chcą przypominać, że nie ma odpoczynku od wirusa.

Popularne miejscowości turystyczne szykują się do sezonu. Wszystkie spodziewają się najazdu turystów. Pensjonaty, hotele, sanatoria i kąpieliska są lub będą wkrótce otwarte. Podobnie z atrakcjami turystycznymi. W tym roku nie będzie jednak dużych plenerowych imprez, tylko małe, kameralne. Ruszyły też kampanie informacyjne dla turystów.

#WięcejDystansu

– Spodziewamy się w Augustowie większej liczby turystów. W tym roku mniej osób wyjedzie bowiem za granicę. A poza tym promujemy nasze miasto – tłumaczy Bogdan Dyjuk z Urzędu Miejskiego w Augustowie.

– Coraz więcej zapytań telefonicznych i mailowych wpływa do informacji turystycznej. Od 1 do 21 czerwca przyszło też do IT 800 osób. Wzrasta też obłożenie miejsc noclegowych w obiektach – wylicza Bogdan Dyjuk.

Burmistrz Giżycka Wojciech Iwaszkiewicz nie ma wątpliwości, że w tym sezonie turyści dopiszą. – Po długim weekendzie czerwcowym widać, że Polacy potrzebują wypoczynku. Niemal wszystkie miejsca noclegowe były zajęte, czartery jachtów wykorzystane, a restauracje pełne klientów – mówi.

CZYTAJ TEŻ: Polacy zapominają o pandemii, chcą wakacji

Podobnie było w innych turystycznych miejscowościach, takich jak Zakopane, Kołobrzeg, Świnoujście, Szczawnica czy Ustka. Są też jednak obawy o bezpieczeństwo. Turyści zapominają, że pandemia wciąż nie minęła.

– Dostrzegamy bagatelizowanie zagrożeń i nieprzestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa sanitarnego – wyjaśnia Wojciech Iwaszkiewicz.

– Pewne obawy zawsze występują. Wierzymy jednak w rozsądek odwiedzających nas turystów – dodaje Agata Pacelt-Mikler z Urzędu Miasta Zakopane.

W kurortach zaczęły się już akcje promocyjne zachwalające ich walory wypoczynkowe. W Zakopanem jest to #SercemwZakopanem, w Świnoujściu „Świnoujście – wyspy możliwości”. Ruszają też akcje informacyjne przypominające o zasadach bezpieczeństwa. W Ustce jest to „Zostań mistrzem bezpiecznego wypoczynku”, a w Kołobrzegu #WięcejDystansu.

W niektórych miejscowościach trwa dezynfekcja. W Ustce rozmieszczono umywalki z mydłem i płynem do dezynfekcji rąk. Odkaża się ławki, poręcze, przystanki.

Kąpieliska z zasłonami

W tym roku na plażach i kąpieliskach ważny jest reżim sanitarny. Jednak zachowanie dystansu społecznego na plaży w szczycie sezonu może być trudne. Są na to różne pomysły.

– W Kołobrzegu rozpoczęliśmy już kampanię informacyjną #WięcejDystansu. Ma przypominać wszystkim, że wciąż mamy pandemię i powinniśmy zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych choćby poprzez zachowanie bezpiecznej odległości. Nasi ratownicy będą w tym roku ubrani w specjalne koszulki z hasłem #WięcejDystansu, a dzieci otrzymają naklejki z tym hasłem – mówi Michał Kujaczyński z Urzędu Miasta Kołobrzeg.

– Na samej plaży wydzieliliśmy parawanami bezpieczny sektor, dzięki czemu chcemy również przypominać o zachowaniu odległości. Wierzymy także w odpowiedzialność nas wszystkich, bo tu chodzi o nasze zdrowie – podkreśla Michał Kujaczyński.

ZOBACZ TAKŻE: Polacy rezygnują z wakacyjnych wyjazdów

W Świnoujściu urzędnicy są dobrej myśli. – Szeroka plaża na wyspach Uznam i Wolin gwarantuje zachowanie dystansu społecznego. Może ona pomieścić 375 tysięcy osób, oferując przestrzeń i swobodę wypoczywającym – wyjaśnia Joanna Ścigała z Urzędu Miasta Świnoujście.

– W tym roku ratownicy będą pracowali więcej niż w 2019 roku – wydłużamy o jedną godzinę zabezpieczenie ratownicze. Na kąpieliskach jesteśmy w stanie sprostać wymogom sanitarnym związanym z pandemią. Nadajemy również komunikaty radiowe informujące o zasadach zachowania się na plaży podczas epidemii. Całe zagospodarowanie plaży będzie takie jak w 2019 roku – dodaje.

Bez koncertów i festiwali

Muzea i inne atrakcje też są otwarte. Będą jednak przyjmować mniej odwiedzających. Nie spodziewajmy się dużych imprez plenerowych. W tym roku w Ustce je odwołano. Odbywają się mniejsze koncerty organizowane na przykład przez dom kultury. Zaplanowano Maraton Zumby, bieg Formoza Challenge. Pod znakiem zapytania jest wciąż Święto Ustki (15 sierpnia).

W Giżycku większość festiwali przełożono na przyszły rok, ale są nowe inicjatywy, które planowane są z założeniem uczestnictwa 999 osób.

W Szczawnicy nie organizuje się w tym roku wielu zawodów i imprez kulturalnych. Władze miasta wychodzą bowiem z założenia, że mogą to być przyczyną nadmiernego gromadzenia ludzi. Wolą unikać możliwości tworzenia się skupisk, by nie narażać zdrowia turystów, jak i mieszkańców.

Masowych wydarzeń otwartych nie będzie też w Kołobrzegu. Włodarze tego miasta stawiają na teatry uliczne, wydarzenia sportowe na plaży czy działania artystyczne w przestrzeni miejskiej.

CZYTAJ TEŻ: Polacy chcą wypoczywać w domkach na uboczu

Z kolei w Zakopanem planowana jest organizacja imprez plenerowych, na przykład Zakopiańskiego Festiwalu Literackiego i preludium przyszłorocznego Międzynarodowego Festiwalu Folkloru Ziem Górskich pod nazwą „Górale świata sercem w Zakopanem”.

– Wszystkie będą organizowane zgodnie z wytycznymi dla organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych w trakcie epidemii wirusa – podkreśla Agata Pacelt-Mikler.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

TUI wyszkoli własnych prawników

Nauka na uniwersytecie połączona z pracą w dziale prawnym to nowa propozycja TUI dla ...

Wyspy Kanaryjskie tracą turystów

O ponad 80 tysięcy spadła liczba gości wypoczywających na Wyspach Kanaryjskich w pierwszym półroczu ...

Lecisz do Stanów? Pokaż, co zamieszczasz w sieci

Podróżujący do USA w ramach programu bezwizowego, proszeni są od przy przekraczaniu granicy o ...

Ryanair Sun: Udowodniliśmy, że jesteśmy wiarygodnym partnerem

Liczbę miejsc w naszych samolotach czarterowanych biurom podróży powiększyliśmy na 219 rok prawie o ...

Legendarne nocne życie Miami, czyli luksus w błysku świateł

Niezliczone bary i restauracje, ekskluzywne kluby nocne, unikalne neony i tropikalne palmy w jednym ...

Novaturas: Konkurencja nam niestraszna

Novaturas, największe biuro podróży na Litwie, Łotwie i Estonii, ma już gotowy prospekt. W ...