Polska branża spotkań podniesie się w 2023 roku

Prognoza dla Polski zakłada spadek liczby turystów konferencyjnych między 32 a 76 procent w 2020 roku, po którym w kolejnych latach nastąpi stopniowy progres, aż do pełnego ożywienia rynku w 2023 roku – mówi raport Polskiej Organizacji Turystycznej „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce”.

Publikacja: 16.09.2020 14:45

Polska branża spotkań podniesie się w 2023 roku

Foto: Fot. ttwarsaw.pl

Jedenasty raz Polska Organizacja Turystyczna i działające w jej strukturach Poland Convention Bureau (PCB POT) opracowały raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce”. Podsumowuje on osiągnięcia branży spotkań z 2019 roku. Raport powstał we współpracy z miejskimi i regionalnymi convention bureaux, rekomendowanymi organizatorami kongresów i podróży motywacyjnych oraz międzynarodowymi organizacjami i stowarzyszeniami, których POT PCB jest członkiem.

– Uzupełnieniem podstawowych treści tegorocznego raportu jest prezentacja trzech możliwych scenariuszy wychodzenia sektora spotkań z kryzysu spowodowanego przez pandemię covidu-19 – mówi prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk, cytowany w komunikacie POT-u.

– W ramach współpracy ze Strategicznym Sojuszem Narodowych Europejskich Convention Bureaux, którego członkiem założycielem jest PCB POT, na bazie danych gromadzonych rokrocznie na potrzeby raportu oraz zagregowanych danych z bazy Global Travel Service Tourism Economics powstała analiza wpływu covidu-19 na europejski rynek spotkań – dodaje.

CZYTAJ TEŻ: Branża spotkań i wydarzeń będzie mówić jednym głosem

Na potrzeby tegorocznego raportu miejskie i regionalne convention bureaux przekazały informacje na temat prawie 24,5 tysiąca spotkań i wydarzeń organizowanych dla minimum 50 osób. W porównaniu z danymi prezentowanymi rok wcześniej liczba wydarzeń jest większa o ponad 2 tysiące. POT zastrzega jednak, że nie jest to ani próba pełna (wszystkie wydarzenia), ani losowa (reprezentatywny wybór spotkań i wydarzeń).

51 procent ujętych w raporcie wydarzeń to konferencje i kongresy (krajowe i międzynarodowe spotkania stowarzyszeń), w których uczestniczyło ponad 2 miliony osób, 45 procent to wydarzenia korporacyjne i motywacyjne (na przykład szkolenia, warsztaty, seminaria, konferencje prasowe, premiery produktów, wyjazdy motywacyjne), w których wzięło udział 1,4 miliona osób, a tylko 4 procent to targi i wystawy, które jednak zgromadziły najwięcej uczestników, bo ponad 4 miliony. Łączna liczba uczestników wydarzeń wyniosła ponad 7,5 miliona.

Średni czas trwania to 1,5 dnia lub 2,3 dnia w wypadku targów. Dominującymi branżami okazały się handlowo-usługowa, humanistyczna i medyczna. Większość spotkań i wydarzeń (średnio 75 procent) odbyła się w hotelach, poza targami, które organizowane były głównie w centrach wystawienniczych i kongresowych. Najwięcej wydarzeń zrealizowano w marcu i maju (po 11,5 procent), a także w czerwcu i wrześniu (po 11 procent).

ZOBACZ TAKŻE: Branża spotkań z nowym narzędziem promocyjnym

Pod względem liczby wydarzeń pierwsze miejsce zajęła Warszawa z wynikiem ponad 7,5 tysiąca, drugi był Kraków – prawie 5,3 tysiąca, a trzeci Poznań – ponad 3 tysiące. Kolejne pozycje zajęły Gdańsk – 2,5 tysiąca, Lublin – prawie 1,8 tysiąca, Wrocław – ponad 1,2 tysiąca, Katowice – ponad tysiąc, Łódź – 993, Bydgoszcz – 565 i Toruń – 401.

Wkład spotkań i wydarzeń w polską gospodarkę wyniósł w 2019 roku 35 miliardów złotych, co stanowi 1,5 procent PKB.

Jak przebiegać będzie wychodzenie europejskiego sektora spotkań i konferencji z kryzysu wywołanego przez pandemię? Scenariusz podstawowy, przygotowany przez Tourism Economics – Oxford Economics na zlecenie Strategicznego Sojuszu Narodowych Europejskich Convention Bureaux (Strategic Alliance of the National Convention Bureaux of Europe), zakłada odwołanie wszystkich wydarzeń zaplanowanych w Europie między marcem i sierpniem 2020 roku, pewną poprawę sytuacji we wrześniu i w październiku, kiedy odbędzie się 75 procent zaplanowanych wydarzeń, i powrót do normy w listopadzie. Całkowita liczba podróży w Europie w 2020 roku ma spaść o 58 procent. Negatywne nastroje przyczynią się do obniżenia liczby uczestników krajowych i międzynarodowych wydarzeń o 25 procent w 2021 roku i 5 procent w 2022 roku, przed ostateczną poprawą sytuacji w 2023 roku.

Scenariusz pesymistyczny zakłada, że we wrześniu i w październiku odbędzie się jedynie 25 procent zaplanowanych wydarzeń, a w pozostałych miesiącach do końca roku ich odsetek nie przekroczy 75 procent. Rządowe restrykcje i negatywne nastawienie uczestników będą trwać przez cały 2021 rok, a pełna poprawa nastąpi najwcześniej w 2024 roku.

CZYTAJ TEŻ: Polska z nagrodą The Best MICE Destination 2019

Scenariusz optymistyczny opiera się na założeniu, że kryzys uda się opanować w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Ożywienie w branży ma nastąpić już w czerwcu 2020 roku, gdy odbędzie się 25 procent planowanych spotkań. Odsetek ten ma wzrosnąć do 75 w sierpniu i 100 procent we wrześniu i później.

Prognoza dla Polski zakłada spadek liczby turystów konferencyjnych między 32 a 76 procent w 2020 roku, po którym w kolejnych latach nastąpi stopniowy progres, aż do pełnego ożywienia rynku w 2023 roku.

Pełen raport POT publikuje tutaj.

Jedenasty raz Polska Organizacja Turystyczna i działające w jej strukturach Poland Convention Bureau (PCB POT) opracowały raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce”. Podsumowuje on osiągnięcia branży spotkań z 2019 roku. Raport powstał we współpracy z miejskimi i regionalnymi convention bureaux, rekomendowanymi organizatorami kongresów i podróży motywacyjnych oraz międzynarodowymi organizacjami i stowarzyszeniami, których POT PCB jest członkiem.

– Uzupełnieniem podstawowych treści tegorocznego raportu jest prezentacja trzech możliwych scenariuszy wychodzenia sektora spotkań z kryzysu spowodowanego przez pandemię covidu-19 – mówi prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk, cytowany w komunikacie POT-u.

Pozostało 86% artykułu
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty