W POT powstanie nowy dział – do obsługi bonu turystycznego

Polska Organizacja Turystyczna otworzy nowy oddział, zamiejscowy. Będzie on odpowiedzialny za działania związane z obsługą i promowaniem bonu turystycznego.

Publikacja: 15.07.2020 18:23

W POT powstanie nowy dział – do obsługi bonu turystycznego

Foto: Andrzej Gut-Mostowy: Bon pobudzi wydatki na polską turystykę. Fot. Filip Frydrykiewicz

Ministerstwo Rozwoju przygotowało projekt rozporządzenia ministra, zmieniającego statut Polskiej Organizacji Turystycznej i rozszerzający strukturę POT. Zgodnie z nim w POT powstanie dodatkowy oddział, tym razem zamiejscowy.

Ponieważ siedziba POT mieści się w Warszawie, oznacza to, że oddział powstanie w innej miejscowości w kraju. Na razie nie podano jakiej. Jednak według naszych informacji może to być Małopolska. Niewykluczone, że z tego województwa pochodzić będzie drugi wiceprezes POT, do którego obowiązków będzie należeć nadzór nad procesem wdrożenia i obsługi bonów turystycznych. Właśnie dobiega końca proces wyłaniania w konkursie menedżera na to stanowisko.

CZYTAJ TEŻ: POT ma nowego wiceprezesa

Oddział będzie zatrudniał kilkadziesiąt osób. Na jego czele stanie urzędnik w randze dyrektora. Potrzebę powołania nowego oddziału wiceminister rozwoju Olga Semeniuk uzasadnia koniecznością wykonania zadań, jakie na POT nałoży ustawa o Polskim Bonie Turystycznym. „Celem zapewnienia odpowiednich warunków pracy oraz efektywnego i skutecznego funkcjonowania, nowa komórka organizacyjna będzie miała charakter oddziału zamiejscowego” – czytamy w uzasadnieniu.

Projekt rozporządzenia czeka jeszcze na samą ustawę o Polskim Bonie Turystycznym (brakuje już tylko podpisu pod nią prezydenta), a także na opinię Rady POT.

Zgodnie z ustawą o Polskim Bonie Turystycznym POT będzie odpowiedzialny między innymi za: ustalanie prawa do świadczenia w formie bonu, wnioskowanie do ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego o weryfikację legitymowania się przez dziecko odpowiednim orzeczeniem, rozstrzyganie w sprawie nienależnego pobrania lub prawa do dodatkowego świadczenia w formie bonu, udostępnienie listy przedsiębiorców turystycznych i organizacji pożytku publicznego, którzy będą mieli prawo przyjmowania płatności za pomocą bonów, weryfikowanie zgodności stanu faktycznego z danymi podanymi przez przedsiębiorców turystycznych i organizacje pożytku publicznego podczas procesu rejestrowania się w systemie elektronicznym oraz promowanie bonu.

ZOBACZ TEŻ: Polski Bon Turystyczny uchwalony – po 500 złotych dla 6,5 miliona dzieci

Projekt rozporządzenia nie podaje kosztów utworzenia i funkcjonowania nowego oddziału. Stwierdza jedynie, że jego ogłoszenie „spowoduje jedynie zmiany wewnątrz POT, które zostaną dokonane w ramach posiadanych przez POT środków”. Według naszych informacji POT liczy jednak na dotację z Ministerstwa Rozwoju na ten cel.

Teraz POT dysponuje 78 etatami w centrali. Podzielony jest na komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska:
1) departament strategii i marketingu;
2) departament komunikacji internetowej;
3) departament promocji turystyki krajowej;
4) biuro administracyjne;
5) biuro finansowo-ekonomiczne;
6) samodzielne stanowisko ds. kadr i szkoleń;
7) samodzielne stanowisko ds. audytu wewnętrznego;
8) samodzielne stanowisko – rzecznik prasowy.

Andrzej Gut-Mostowy, wiceminister rozwoju odpowiedzialny za turystykę:

Ustawa o Polskim Bonie Turystycznym rozszerzy znacząco kompetencje POT, a rola POT jako kreatora rozwoju turystycznego w Polsce wzrośnie. Jeśli ustawodawca chce uruchomić bon turystyczny i chce, żeby cztery miliardy złotych trafiły do branży w sposób planowy, precyzyjny i kontrolowany, to musimy to jakoś urządzić.

Jaka inna instytucja, jeśli nie POT, nadaje się do tego? Dobrze, że mamy POT, który łączy dla dobra polskiej turystyki branżę turystyczną, środowiska naukowe, samorządy, urzędników. Branży trzeba pomóc, bo znalazła się w trudnej sytuacji nie ze swojej winy.

Kiedy się uda uruchomić bon? Myślę, że to nastąpi pod koniec lipca lub na początku sierpnia. Wiele zależy właśnie od sprawności POT i ZUS. ZUS ma przygotować bazę danych usługodawców, system beneficjentów, czyli usługobiorców i system rozliczania.

Po stronie branży z bonów będzie mogło skorzystać kilkadziesiąt tysięcy podmiotów. Pewnie nie wszyscy się zarejestrują w bazie, ale wszyscy, którzy będą chcieli, szczególnie ci, którzy oferują wypoczynek rodzinny, będą mogli to zrobić.

Warto pamiętać, że bon zadziała zachęcająco, sprowokuje dodatkowe wydatki. Sądzę, że wzbudzi zainteresowanie wypoczynkiem w Polsce, a to się przełoży na korzyści dla branży turystycznej.

Ministerstwo Rozwoju przygotowało projekt rozporządzenia ministra, zmieniającego statut Polskiej Organizacji Turystycznej i rozszerzający strukturę POT. Zgodnie z nim w POT powstanie dodatkowy oddział, tym razem zamiejscowy.

Ponieważ siedziba POT mieści się w Warszawie, oznacza to, że oddział powstanie w innej miejscowości w kraju. Na razie nie podano jakiej. Jednak według naszych informacji może to być Małopolska. Niewykluczone, że z tego województwa pochodzić będzie drugi wiceprezes POT, do którego obowiązków będzie należeć nadzór nad procesem wdrożenia i obsługi bonów turystycznych. Właśnie dobiega końca proces wyłaniania w konkursie menedżera na to stanowisko.

Pozostało 83% artykułu
Nowe Trendy
Co piąty turysta przyjechał do Polski z zagranicy. Najwięcej z Niemiec
Nowe Trendy
Minister od turystyki, Piotr Borys, nie zostanie prezydentem
Nowe Trendy
Bruksela sprawdza, czy Google nie łamie prawa, pokazując oferty lotów
Nowe Trendy
Jaki wpływ na gospodarkę ma branża spotkań i wydarzeń? „Wyniki są imponujące”
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nowe Trendy
Grecka wyspa będzie neutralna klimatycznie. Zainwestuje w nią gigant turystyczny