Resort rozwoju: Polska potrzebuje więcej marek turystycznych

Polskie Marki Turystyczne to program, który stwarza okazję do podjęcia współpracy na rzecz popularyzacji wartych odwiedzenia miejsc i promocji dobrych praktyk w turystyce – mówi sekretarz stanu Andrzej Gut-Mostowy, zapowiadając drugą odsłonę projektu.

Publikacja: 20.07.2021 11:26

Resort rozwoju: Polska potrzebuje więcej marek turystycznych

Foto: Fot. Facebook, profil Andrzeja Guta-Mostowego

Wiceszefowie Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii Iwona Michałek i Andrzej Gut-Mostowy ogłosili na konferencji prasowej w Toruniu drugą edycję projektu Polskie Marki Turystyczne.

Jak wyjaśnia MRPiT w komunikacie prasowym, marka turystyczna, czyli atrakcyjne kulturowo, geograficznie i przyrodniczo miejsce, powinna być łatwo identyfikowalna przez turystów, wyróżniać się wysokim poziomem oferty turystycznej i pobudzać ruch turystyczny, wpisując się jednocześnie w zasady zrównoważonego rozwoju. Kryteria te spełniają Beskidy, Śląsk Cieszyński, Lublin, Kraina Lessowych Wąwozów i Toruń, które zostały pierwszymi laureatami zainicjowanego w 2018 roku projektu.

Przyznano wówczas także sześć tytułów Polska Marka Turystyczna – kandydat obszarom, które mają potencjał, aby w przyszłości stać się rozpoznawalnymi markami turystycznymi – Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, Mazurom Zachodnim, Ziemi Świętego Krzyża, Zamościowi, Szlakowi wokół Tatr i Puszczy Białowieskiej.

CZYTAJ TEŻ: Certyfikat potwierdzi dobre praktyki przedsiębiorców turystycznych

Docelowo, czytamy dalej, tytuł Polska Marka Turystyczna ma stać się prestiżowym certyfikatem potwierdzającym jakość, atrakcyjność i unikatowość miejsca, a także narzędziem osiągania przewagi konkurencyjnej i kształtowania ruchu turystycznego, ponieważ na znaczeniu będzie zyskiwać jakość, a nie tylko skala ruchu turystycznego.

W proces tworzenia marki turystycznej powinni być zaangażowani przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, organizacji turystycznych i branży turystycznej. Celem projektu jest stymulowanie współpracy między nimi, czego efektem byłoby ukonstytuowanie tak zwanych regionów turystycznych – jednostek kompleksowo zarządzających rozwojem i promocją turystyki na wyznaczonym obszarze.

– Turystyka to przede wszystkim usługi, czyli nowe lub dodatkowe miejsca pracy. Warto też podkreślić znaczenie jakości w turystyce, za którą stoją profesjonalne kadry. Turystyka rozwijająca się w oparciu o lokalne zasoby, odpowiednio przygotowane kadry, energię i kreatywność mieszkańców to szansa na budowanie unikalnej oferty, która przyciągnie turystów, również w miejsca obecnie mniej popularne – mówi sekretarz stanu Iwona Michałek, cytowana w komunikacie.

– Polskie Marki Turystyczne to program, który stwarza okazję do podjęcia współpracy na rzecz popularyzacji godnych polecenia i wartych odwiedzenia miejsc i promocji dobrych praktyk w turystyce – dodaje sekretarz stanu Andrzej Gut-Mostowy. – Wzorcem budowy i promocji marek turystycznych może być Toruń – laureat poprzedniego konkursu. Dzięki dywersyfikacji ruchu turystycznego miasto stało się w ostatnich latach turystycznym motorem napędowym dla całego regionu – wskazuje wiceszef MRPiT.

ZOBACZ TAKŻE: Prezes POT: Bon turystyczny ma przyszłość

O tytuł Polska Marka Turystyczna mogą ubiegać się organizacje, samorządy terytorialne i gospodarcze, instytucje, spółki, fundacje, stowarzyszenia, przedsiębiorcy prywatni, organizatorzy turystyki i inne jednostki, których statutowym celem jest promocja turystyki.

Zgłoszenia należy wysyłać poprzez formularz na stronie polskiemarkiturystyczne.gov.pl. Nabór wniosków zostanie uruchomiony w pierwszym tygodniu sierpnia.

Laureatom MRPiT oferuje między innymi wsparcie o charakterze ekspercko-doradczym, szkolenia z zakresu zarządzania, promocji, prawa i RODO, możliwość korzystania z systemu identyfikacji wizualnej projektu, promocję (między innymi prezentacje w ramach podróży studyjnych organizowanych przez Polską Organizację Turystyczną, publikacje w mediach POT, udział w krajowych kampaniach promocyjnych, takich jak „Odpoczywaj w Polsce” z 2020 roku) i włączenie do kampanii Turystyczna Szkoła (baza materiałów dydaktycznych dla nauczycieli i scenariuszy wycieczek szkolnych).

Wiceszefowie Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii Iwona Michałek i Andrzej Gut-Mostowy ogłosili na konferencji prasowej w Toruniu drugą edycję projektu Polskie Marki Turystyczne.

Jak wyjaśnia MRPiT w komunikacie prasowym, marka turystyczna, czyli atrakcyjne kulturowo, geograficznie i przyrodniczo miejsce, powinna być łatwo identyfikowalna przez turystów, wyróżniać się wysokim poziomem oferty turystycznej i pobudzać ruch turystyczny, wpisując się jednocześnie w zasady zrównoważonego rozwoju. Kryteria te spełniają Beskidy, Śląsk Cieszyński, Lublin, Kraina Lessowych Wąwozów i Toruń, które zostały pierwszymi laureatami zainicjowanego w 2018 roku projektu.

Pozostało 82% artykułu
Popularne Trendy
Turyści w kwestiach klimatycznych są jak schizofrenicy
Popularne Trendy
Amerykanie planują wakacje. Na szczycie listy marzeń europejska stolica
Popularne Trendy
Badanie. 60 procent Polaków nie planuje wyjazdu na majówkę
Popularne Trendy
Nowy rok - nowy rekord Polaków w Chorwacji. „Między nami są dobre wibracje”
Popularne Trendy
Polacy mają plany na majówkę. Polska wygrywa z zagranicą, a góry z morzem