PKL: Góry latem coraz atrakcyjniejsze

Polskie Koleje Linowe

Więcej hoteli, lepsze restauracje, rozwinięta infrastruktura do rodzinnego wypoczynku – Polacy z coraz większym zadowoleniem oceniają wypoczynek w górach. Gdyby tak jeszcze dojazd był lepszy…

Ośrodek badania opinii publicznej Ibris zapytał na zlecenie Polskich Kolei Linowych Polaków jak postrzegają letni wypoczynek w górach. Zdecydowana większość ankietowanych zauważyła pozytywne zmiany w górskiej, letniej ofercie turystycznej. Ponad 70 procent  respondentów na pytanie, czy w ostatnim czasie ta oferta się poprawiła odpowiedziała, że „raczej tak” lub „zdecydowanie tak”.

Zdaniem Polaków najbardziej widoczna jest poprawa bazy noclegowej (64 proc.) i gastronomicznej (46 proc.). 40 procent pytanych zwróciło również uwagę na rozwój infrastruktury rekreacyjnej, zapewniającej atrakcje dla całej rodziny, m.in. ślizgawek, zjeżdżalni i placów zabaw. 31 procent Polaków cieszy się, że może na miejscu wypożyczyć sprzęt sportowy.

– Ludzie chcą nie tylko wygodnie wjechać na szczyt i podziwiać widoki, oczekują również dodatkowej rozrywki na szczycie – mówi cytowany w komunikacie prezes PKL Janusz Ryś. – Na górze chętnie odwiedzają restauracje, kupują oryginalne pamiątki i oglądają specjalnie przygotowane wystawy, a dzieci korzystają ze ślizgawek i zjeżdżalni grawitacyjnych. Dlatego PKL w ostatnich latach zmieniło model biznesowy. Nie skupiamy się już wyłącznie na przewozie turystów i narciarzy. Mocno poszerzyliśmy ofertę letnią ośrodków, otworzyliśmy własne restauracje, organizujemy wydarzenia kulturalne, np. festiwal muzyczny Hej Fest, zapewniamy rozrywkę dzieciom.

Wysokie noty turystów nie dotyczą jednak infrastruktury drogowej. W góry, ze względu na samo położenie jak i ograniczenia związane z dostępnością terenów, zwyczajnie trudno dojechać. Co drugi badany, na pytanie co chciałby zmienić, jeśli chodzi o ofertę turystyczną w polskich górach, odpowiedział „drogi”. To najczęściej wskazywany przez Polaków element oferty wymagający poprawy.

– Nie dziwię się tym oczekiwaniom – komentuje Agata Wojtowicz Tatrzańskiej Izby Gospodarczej. – Wszystko przyspieszyło – szybko pracujemy i szybko chcemy odpoczywać. Zmieniły się również nasze preferencje co do częstotliwości i długości wypoczynku. Wypoczywamy częściej, ale krócej i stąd chcemy się przemieszczać szybciej, aby wykorzystać każdą wolną chwilę. W sprawie dróg w polskie góry bardzo dużo już się zmieniło i zmienia. Dobrze przebiegają prace drogowe na zakopiance i na drogach tuż u podnóża gór, poprawia się transport kolejowy. Wystarczy jeszcze tylko chwila cierpliwości, bo zmiany widać gołym okiem.

Dla widoków i powietrza

Co przyciąga Polaków w góry? 74 procent ankietowanych ceni przede wszystkim doznania związane z obcowaniem z przyrodą – piękne widoki i świeże górskie powietrze. Dla prawie 70 procent największą atrakcją jest możliwość wędrowania po zróżnicowanych górskich szlakach. 40 procent za istotną uważa dostępność infrastruktury górskiej, czyli kolei linowych, które umożliwiają bezpieczny wjazd na szczyty i wspólne podziwianie widoków, niezależnie od wieku. Taki sam odsetek turystów w góry przyciąga lokalna kuchnia. Dla 32 procent ważna jest również możliwość obcowania z lokalną kulturą i muzyką.

Wakacje na szlaku

Polacy często wybierają się na wakacje w góry. Jak wynika z badania w ciągu ostatnich 3 lat w Tatrach, Bieszczadach lub Beskidach podczas letniego urlopu wypoczywało ponad 42 proc. rodaków.

Popularność wyjazdów krajowych rośnie, a góry są jedną z najczęściej wybieranych destynacji. W tegoroczny badaniu turystycznym PKL plany związane z wyjazdem w polskie góry zadeklarowało 17 procent badanych. W zeszłym roku ten odsetek był porównywalny, wynosił 18 procent.

Z 25 do 18 procent spadł natomiast odsetek ludzi, którzy planowali wyjazdy zagraniczne i tych, które w wakacje zamierzały zostać w miejscu zamieszkania (z 32 do 26 proc.)

Polskie Koleje Linowe mają już 80 lat. Działa w siedmiu ośrodkach w Tatrach i Beskidach: Kasprowy Wierch, Gubałówka, Jaworzyna Krynicka, Góra Parkowa, Mosorny Groń, Palenica i Góra Żar. PKL jest największym pracodawcą na Podhalu, zatrudniającym ponad 300 osób. Spółka oferuje całoroczny, kompleksowy zakres usług turystyczno-wypoczynkowych i ma własną bazę noclegową i restauracyjną.

Badanie zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Polskich Kolei Linowych S.A., w czerwcu 2018 r. metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), z odpowiedziami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, na próbach losowo – kwotowych 1000 i 500 osób, stanowiących liczebną reprezentację cech demograficznych dla ogółu mieszkańców Polski (dane wg GUS).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

DRV nauczy, jak bronić się przed oszustwami

Niemiecki Związek Turystyczny organizuje dla swoich członków spotkanie, na którym podpowie, jak nie paść ...

10-minutowe lekcje dla agentów turystycznych

Niemiecka sieć agentów turystycznych TVG stworzyła dla swoich członków platformę internetową, na której pokazuje ...

Golden Tulip Gdańsk Residence ma nowego zastępcę dyrektora

Krzysztof Pyza, który przez ostatnie 15 lat pracował w warszawskim hotelu Courtyard by Marriott, ...

ONZ: Rok 2017 pod hasłem zrównoważonej turystyki

Organizacja Narodów Zjednoczonych liczy, że rok 2017 będzie przełomowy dla zmiany polityki, praktyk biznesowych ...

Turyści z dalekich krajów bardziej zainteresowani Polską

Prawie sześciokrotnie wzrosła liczba wyszukiwań wakacyjnych lotów do Polski z Korei Południowej, które zarejestrował ...

Baszczyński: Z Berlina przywozimy trzy razy więcej Turcji

Mamy już kontrakty z Turkami na trzy sezony, i to dużo większe niż dotychczasowe. ...