Małopolska z milionem nowych turystów

materiały prasowe

W 2017 roku Małopolskę odwiedziło 15,9 miliona ludzi, o milion więcej niż rok wcześniej. W sumie wydali oni prawie 13,5 miliarda złotych – podają autorzy raportu o ruchu turystycznym w regionie

– Liczba odwiedzających Małopolskę rośnie od 2009 roku. Dokładnie rok temu podczas konferencji podsumowującej 2016 rok wyraziłem przekonanie, że Światowe Dni Młodzieży przyczynią się do stałego wzrostu zainteresowania Małopolską. I faktycznie – dziś widzimy tego efekty: kolejny rekord turystyczny pokazuje, że informacja o Małopolsce jako regionie wartym odwiedzenia poszła w świat – mówi cytowany w raporcie Leszek Zegzda, odpowiedzialny w zarządzie województwa m.in. za turystykę. Jak dodaje, liczba odwiedzających Małopolskę wzrosła rok do roku o 7,1 procent.

Spośród prawie 16 mln ludzi, którzy odwiedzili Małopolskę w 2017 roku, 12,3 miliona spędziło w regionie przynajmniej jedną noc (wzrost o 6,7 procent rok do roku). Goście wydali łącznie prawie 13,5 miliarda złotych (wzrost o 3,6 procent rok do roku). Odwiedzający z kraju zostawili w Małopolsce 8,8 mld złotych, a z zagranicy – 4,7 mld złotych. Analiza średnich wydatków na osobę pokazuje, że przyjezdni z zagranicy zostawiali w Małopolsce po około 1400 złotych, a turyści z kraju – po 766 złotych.

Brytyjczycy najliczniejsi

W zeszłym roku do Małopolski przyjechali goście z 57 państw. Najliczniejsi byli przedstawiciele Wielkiej Brytanii (17,1 procent), Niemiec (13,3 procent), Włoch (7,1 procent) i Francji (6,8 procent). W przypadku tych dwóch ostatnich krajów liczba odwiedzających rośnie od 2014 roku. Na dalszych miejscach zestawienia znalazły się: Hiszpania (5 procent), Holandia (4,4 procent), Ukraina (4 procent) i Irlandia (3,9 procent).

W interesach lub na urlop najliczniej podróżują po regionie sami Małopolanie (25,8 procent), goście ze Śląska (13,5 procent), Mazowsza (12,6 procent) i z Dolnego Śląska (5,7 procent). Najmniej gości przyjechało zaś z Podlasia (1,8 procent).

Zarówno odwiedzający z Polski, jak i zagranicy, deklarowali, że przyjechali do Małopolski przede wszystkim po to, aby wypocząć. W czołówce powodów, dla których odwiedzano ten region, jest też zwiedzanie zabytków i aktywny wypoczynek. Autorzy raportu szacują, że w pierwszym kwartale 2017 roku z oferty narciarskiej regionu skorzystało ok. 1,9 mln ludzi, czyli o 400 tys. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej.

Turystów zagranicznych do Małopolski przyciągała natomiast przede wszystkim możliwość zwiedzania zabytków, odwiedzin u krewnych czy znajomych a także chęć skorzystania z oferty rozrywkowej. Autorzy raportu podają, że 74 procent odwiedzających region miało mniej niż 45 lat. W przypadku gości z zagranicy poniżej 35 lat miało zaś 53 procent ankietowanych.

Kraków bezkonkurencyjny

Odwiedzający krajowi, pytani o najbardziej atrakcyjne miejsca w regionie, wskazywali najczęściej na jego stolicę – Kraków. Dużym zainteresowaniem cieszyły się też: Zakopane, małopolskie góry, kopalnia soli w Wieliczce, Muzeum Auschwitz-Birkenau i Krynica-Zdrój.

Także dla gości spoza Polski kluczową atrakcją regionu był Kraków (90 procent ankietowanych). Drugie miejsce zestawienia należy do Zakopanego, a trzecie do Wieliczki.

Z badań wynika, że prawie 99 procent tych, którzy odwiedzili region w zeszłym roku, poleciłoby pobyt w Małopolsce swoim bliskim, a ponad 97 procent chce tu przyjechać ponownie. Zastrzeżenia co do jakości wypoczynku miało mniej niż 1 procent ankietowanych.

Badania ułatwiają rozwój

– Badanie ruchu turystycznego prowadzimy w Małopolsce od 14 lat. Dzięki temu mamy doskonałą wiedzę nie tylko na temat zadowolenia odwiedzających, ale też na temat zachodzących zmian. To istotne dane dla nas i dla przedstawicieli branży turystycznej, którzy mogą dostosować swoją ofertę do nowych wymagań odwiedzających – podkreśla cytowana w raporcie Dorota Skotnicka, zastępca dyrektora departamentu turystyki i sportu w Urzędzie Marszałkowskich Województwa Małopolskiego.

Raport za 2017 rok został przygotowany w oparciu o badania, które były prowadzone w głównych atrakcjach turystycznych regionu (łącznie 29 lokalizacji) na podstawie wywiadów kwestionariuszowych na próbie 6664 odwiedzających. Badania zrealizowało konsorcjum dwóch firm: Pracownia Analiz Społecznych IPSYLON Iwona Żuk i Pracownia Badawcza BOSQO Hubert Kawalec.

 

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przejazd z Kairu do Szarm el-Szejk krótszy o połowę

Cztery godziny, zamiast dotychczasowych ośmiu potrwa przejazd nową autostradą łączącą Kair z Szarm el-Szejk. ...

Radni PO chcą lotniska pasażerskiego w Białymstoku

W ciągu ośmiu lat możliwe jest stworzenie w Białymstoku w pełni funkcjonalnego, lokalnego lotniska ...

Hotel w Tunezji zaaresztował klientów Thomasa Cooka

Trwają rozmowy zarządu koncernu turystycznego Thomas Cook z bankami i ewentualnymi inwestorami w sprawie ...

Betlej: W biurach podróży nie przybywa klientów, za to rosną ceny

Ciągle nie widać ożywienia w biurach podróży. Na szczęście dla touroperatorów, ceny są wyższe ...

Setki dodatkowych policjantów w Jerozolimie

Izraelskie władze rozmieściły dziś w Jerozolimie setki policjantów. Dodatkowe siły skierowano po wezwaniach Palestyńczyków ...

Orbis pozbył się część biznesu

Hotelarska grupa sprzedała za 1,218 mld zł netto swojemu właścicielowi, grupie Accor, całą hotelową ...