Arabia Saudyjska będzie miała drugą linię lotniczą. Idzie w ślady Dubaju

Saudyjski Fundusz Inwestycji Publicznych (PIF) i książę Mohammad bin Salman bin Abdulaziz, który jest także przewodniczącym PIF, ogłosili uruchomienie nowej linii lotniczej pod nazwą Riyadh Air.

Publikacja: 14.03.2023 00:07

Arabia Saudyjska będzie miała drugą linię lotniczą. Idzie w ślady Dubaju

Foto: Bloomberg

Riyadh Air będzie miał siedzibę w Rijadzie, podobnie jak inny flagowy przewoźnik tego kraju, Saudia. Twórcy nowego przewoźnika zapowiadają, że do 2030 roku będzie on latać do ponad 100 miejsc na świecie. Nie podali jednak żadnych informacji na temat swojej floty. Według Wall Street Journal, który powołuje się na osoby zaznajomione ze sprawą, fundusz chce zamówić za 35 miliardów dolarów co najmniej 100 maszyn wąsko- i szerokokadłubowych u Boeinga. Wcześniej krążyły jednak pogłoski, że chce kupić do 40 airbusów A350.

Na czele Riyadh Air stanął Yasir al-Rumayan, obecny prezes PIF. W kierownictwie firmy znajdzie się też Brytyjczyk Tony Douglas, były (2018-2022) dyrektor generalny Etihad Airways.

Czytaj więcej

Arabia Saudyjska na drodze do turystycznej potęgi. Na początek inwestuje w ludzi

Arabia Saudyjska ma nadzieję dzięki nowemu przewoźnikowi zrobienie z Rijadu, na wzór Dubaju, dużego portu przesiadkowego. To jeden z projektów, które mają wzmocnić pozycję kraju jako ośrodka transportu międzynarodowego i światowego centrum logistycznego - zapowiedział minister transportu Saleh al-Jasser.

Monarchia inwestuje już miliardy dolarów w dwa międzynarodowe lotniska. W 2019 roku odprawiono tu 109 milionów pasażerów, a w 2030 roku ta liczba ma się potroić i dojść do 330 milionów.

Kraj przeżywa gwałtowny wzrost gospodarczy (8 procent PKB w 2022 r.), który zawdzięcza w głównej mierze doskonałym wynikom koncernu naftowego Saudi Aramco. Saudyjczycy planują rozwijać znaczenie swoich miast. W Rijadzie żyje obecnie 8 milionów ludzi, władze przewidują, że w 2030 roku będzie ich 15 milionów.

Czytaj więcej

Emirates świętują jubileusz w Polsce. 1,6 miliona pasażerów w 10 lat

Riyadh Air będzie miał siedzibę w Rijadzie, podobnie jak inny flagowy przewoźnik tego kraju, Saudia. Twórcy nowego przewoźnika zapowiadają, że do 2030 roku będzie on latać do ponad 100 miejsc na świecie. Nie podali jednak żadnych informacji na temat swojej floty. Według Wall Street Journal, który powołuje się na osoby zaznajomione ze sprawą, fundusz chce zamówić za 35 miliardów dolarów co najmniej 100 maszyn wąsko- i szerokokadłubowych u Boeinga. Wcześniej krążyły jednak pogłoski, że chce kupić do 40 airbusów A350.

Linie Lotnicze
Turyści już planują wakacje 2025. Komu śpieszy się najbardziej i dokąd?
Linie Lotnicze
Najwięksi lotniczy truciciele w Europie. Tani przewoźnik od lat okupuje podium
Linie Lotnicze
Pasażerowie Wizz Aira mogą rezerwować bilety do atrakcji turystycznych i muzeów
Linie Lotnicze
Enter Air zwiększa flotę na sezon turystyczny. "Zapowiada się kolejny dobry rok"
Linie Lotnicze
Prezes Emirates: Nasza reakcja na ulewy daleka od doskonałości. Przepraszam