W wakacje Europejczycy nie żałowali pieniędzy na hotele i restauracje

Kolejny rok z rzędu na czele wakacyjnych wydatków Europejczyków znalazły się „wartościowe doświadczenia”, czyli wyjścia do restauracji, udział w wydarzeniach i wypoczynek poza domem.

Publikacja: 13.10.2023 14:03

W wakacje Europejczycy nie żałowali pieniędzy na hotele i restauracje

Foto: Nelly Kamińska

Z analizy trendów zakupowych w okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień 2023), którą prezentuje najnowszy raport Mastercard SpendingPulse, wynika, że na wszystkich dziewięciu objętych badaniami rynkach europejskich (Czechy, Francja, Niemcy, Węgry, Włochy, Holandia, Polska, Hiszpania i Wielka Brytania) wzrosły wydatki w sektorze hotelarsko-gastronomicznym - podaje Mastercard w komunikacie prasowym. To efekt tego, że konsumenci szukali „wartościowych doświadczeń” - wychodzili do restauracji, korzystali z krótkich wypoczynków i brali udział w zorganizowanych wydarzeniach.

Autorzy raportu wśród kluczowych letnich trendów zakupowych wymieniają:

Wzrost wydatków na posiłki w restauracjach. Ponieważ wielu Europejczyków wykorzystywało urlop, aby spotkać się z rodziną i przyjaciółmi, trend jedzenia poza domem wykazywał dynamikę wzrostową - wydatki na restauracje wzrosły, licząc rok do roku, o 17,8 procent w Polsce, o 12,5 procent we Francji, o 11,1 procent w Czechach, o 8,9 procent we Włoszech i o 8,8 procent w Hiszpanii.

Spędzanie czasu poza domem. Wydatki na hotele i zakwaterowanie wakacyjne znacząco wzrosły na Węgrzech - o 26,4 procent, w Hiszpanii - o 9,4 procent, Czechach - o 7,8 procent i Wielkiej Brytanii – o 5,5 procent, podczas gdy we Włoszech odnotowano bardziej umiarkowany wzrost - o 3,7 procent.

Duży wzrost wydatków w sektorach związanych z turystyką w czasie ważnych wydarzeń lokalnych. Podczas Grand Prix Węgier wydatki na hotelarstwo i restauracje wzrosły odpowiednio o 27,4 procent i 31,3 procent w porównaniu z zeszłorocznym wydarzeniem. Podobnie wydatki na hotele i restauracje wzrosły podczas weekendu świątecznego w Wielkiej Brytanii (26-28 sierpnia) odpowiednio o 7,1 procent i 5 procent.

Czytaj więcej

Turyści chętnie wracają po pandemii do Hiszpanii. Wyróżniają się Polacy

„Najnowsze analizy SpendingPulse pokazują, że europejscy konsumenci wykorzystali lato, aby cieszyć się zbieraniem doświadczeń i przeżywaniem wyjątkowych chwil. Obejmowało to spotkania z bliskimi i odkrywanie nowych miejsc, o czym świadczą zwiększone wydatki w sektorze hotelarsko-gastronomicznym. Mimo presji inflacyjnej, która wciąż wpływa na wiele rynków, statystyki pokazują, że wydatki konsumenckie nadal wykazują odporność i stale rosną” - komentuje starszy ekonomista w Mastercard Europe Natalia Lechmanova, cytowana w komunikacie.

W Polsce, oprócz wydatków na ubrania i artykuły pierwszej potrzeby, wzrosły wydatki na posiłki poza domem - o 17,8 procent, co stanowi największy wzrost wśród sektorów.

Największą pod względem wartości nominalnej sprzedaż usług noclegowych odnotowano w województwach: śląskim, mazowieckim, dolnośląskim, pomorskim i wielkopolskim.

Mastercard SpendingPulse przedstawia raporty dotyczące krajowej sprzedaży detalicznej z wykorzystaniem wszystkich rodzajów płatności na wybranych rynkach na całym świecie. Wyniki opierają się na zagregowanej aktywności sprzedażowej w sieci płatności Mastercard w połączeniu z szacunkami opartymi na ankietach dotyczących innych form płatności, w tym gotówki i czeków. Analiza ma charakter szacunkowy i jest wyrażona w walucie lokalnej.

Z analizy trendów zakupowych w okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień 2023), którą prezentuje najnowszy raport Mastercard SpendingPulse, wynika, że na wszystkich dziewięciu objętych badaniami rynkach europejskich (Czechy, Francja, Niemcy, Węgry, Włochy, Holandia, Polska, Hiszpania i Wielka Brytania) wzrosły wydatki w sektorze hotelarsko-gastronomicznym - podaje Mastercard w komunikacie prasowym. To efekt tego, że konsumenci szukali „wartościowych doświadczeń” - wychodzili do restauracji, korzystali z krótkich wypoczynków i brali udział w zorganizowanych wydarzeniach.

Pozostało 85% artykułu
Popularne Trendy
Milion turystów na Kubie. Kraj w kryzysie ratują głównie goście z Rosji
Popularne Trendy
Chorwacja: Przestawiamy turystykę na zrównoważone tory. Celem - wysoka jakość
Popularne Trendy
Konstelacje dobrych miejsc, czyli o turystyce zrównoważonej w Kujawsko-Pomorskiem
Popularne Trendy
Turyści w kwestiach klimatycznych są jak schizofrenicy
Popularne Trendy
Amerykanie planują wakacje. Na szczycie listy marzeń europejska stolica