Prezes Kraków Airport: w tym roku obsłużymy 8 milionów pasażerów

PAP

Zakładamy, że w 2019 roku obsłużymy około 8 milionów pasażerów, a za dwie dekady, dzięki budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, ich liczba wzrośnie do 12 milionów rocznie – mówi prezes Kraków Airport Radosław Włoszek

Prezes krakowskiego portu lotniczego wziął udział w debacie „Dlaczego w naszej gminie? Jak przekonać lokalne społeczności do dużych inwestycji?”. Odbyła się ona w ramach V Europejskiego Kongresu Samorządów EKS), który rozpoczął się w poniedziałek w stolicy Małopolski.

Mówiąc o rozwoju lotniska, usytuowanego w podkrakowskiej miejscowości Balice w gminie Zabierzów, Włoszek zauważył, że tylko w marcu tego roku port obsłużył 604 tysiące pasażerów – prawie tyle samo, co w całym 2003 roku.

– Zakładamy, że w 2019 roku obsłużymy około 8 milionów pasażerów. W 2003 roku było 14 połączeń regularnych z krakowskiego lotniska, dziś to prawie 140, co pokazuje skalę rozwoju nie tylko teraz, ale na przyszłość, zarówno Krakowa, jak i całej branży lotniczej w Polsce, której elementem będzie w przyszłości Centralny Port Komunikacyjny – ocenił Włoszek.

Dodał, że plan generalny lotniska w Balicach, który wyznacza kierunki rozwoju portu lotniczego w ciągu najbliższych dwóch dekad, został przyjęty już po ogłoszeniu decyzji o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, jako pierwszy dla regionalnego lotniska w Polsce.

– Działamy zgodnie z przyjętym i zatwierdzonym przez ministra (infrastruktury Andrzeja – PAP) Adamczyka planem generalnym, zakładającym miliard złotych na inwestycje na krakowskim lotniku. Jego najważniejszym elementem jest budowa drogi startowej, rozbudowa płaszczyzn postojowych, rozbudowa terminala pasażerskiego i cargo i całego układu komunikacyjnego wokół lotniska – powiedział Włoszek.

Mówiąc o korzyściach, jakie lotnisko przynosi lokalnej społeczności, podkreślił, że krakowski port lotniczy to przede wszystkim olbrzymi zakład pracy, zatrudniający 5 tysięcy osób w części cywilnej i w części wojskowej, kolejnych ponad 50 tysięcy miejsc pracy jest generowanych w całej Małopolsce w różnych sektorach. Według Włoszka dochodzą do tego inne korzyści dla regionalnej gospodarki, na przykład turyści, którzy odwiedzili Małopolskę w 2018 roku i pozostawili tu prawie 14 miliardów złotych.

Odnosząc się do tego, jak przekonać lokalne społeczności do dużych inwestycji, zaznaczył, że kluczowa jest kwestia dialogu na temat całego regionu inwestycji lotniczych.

– Decyzję o nowej drodze startowej podjęliśmy w maju 2016 roku. Każdy zdawał sobie sprawę, że ta inwestycja będzie wyzwaniem nie tylko budowlanym, ale także komunikacyjnym. Nie minęło 48 godzin, a osobiście miałem przyjemność być na radzie gminy Zabierzów, przedstawić posiadany na tamten moment stan wiedzy w zakresie drogi startowej. Odbyliśmy szereg spotkań otwartych, zaprosiliśmy mieszkańców okolicznych sołectw, wiosek, miejscowości, by móc porozmawiać, czym jest lotnisko, czym będzie lotnisko, ale także o współpracy – powiedział.

Zdaniem prezesa Kraków Airport, aby lotnisko mogło się rozwijać, niezbędna jest współpraca z samorządami Krakowa i powiatu krakowskiego. W jego ocenie budowa CPK może przysłużyć się do wzrostu liczby pasażerów obsługiwanych przez krakowskie lotnisko do około 12 milionów rocznie w perspektywie dwóch dekad.

Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild wskazywał, że nasz kraj jest coraz lepiej rozwinięty infrastrukturalnie, ale nadal mamy duże potrzeby w tym względzie. Tymczasem blokowanie inwestycji bywa dochodowym biznesem.

– Wcześniej niż infrastruktura rozwinęło się u nas społeczeństwo obywatelskie. Mamy aspiracje dojrzałych społeczeństw, mamy aspirację do bycia traktowanymi bardziej niż podmiotowo, w sposób, który maksymalizuje nasze korzyści i najchętniej unikamy jakichkolwiek zmian, które niosły by za sobą cień ryzyka – zauważył.

Według wiceministra, rolą regulatorów, inwestorów, ale także samorządów jest tonowanie „tych wzajemnych aspiracji”. – Kluczem dialogu społecznego jest oddzielenie realnych potrzeb, tego, co osoby deklarują, czego żądają, od tego, co jest potrzebami stojącymi za tymi żądaniami – podkreślił Wild.

Dodał, że jest to realne zadanie, które stoi przed radą społeczną ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Rada społeczna ma stanowić dla nas miarodajne źródło wiedzy o potrzebach mieszkańców. Źródło wiedzy, które chcemy w jak najszerszy sposób uwzględnić – zaznaczył wiceminister.

Tegoroczny temat przewodni trwającego do 9 kwietnia V Europejskiego Kongresu Samorządów brzmi „Samorząd strategią dla przyszłości”. Podczas kongresu, w którym uczestniczyć miało ponad 2 tysiące osób, zaplanowano ponad 80 wydarzeń.

Organizatorami EKS są Fundacja Instytut Studiów Wschodnich (organizator Forum Ekonomicznego i Forum Regionów w Krynicy) oraz miasto Kraków.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Thomas Cook wprowadza nowy system dla agentów

Koncern chce, aby nowe narzędzie pomogło zwiększyć sprzedaż usług dodatkowych i ofert wyższej kategorii ...

Bezpieczeństwo na jachcie – zasady, które pozwolą Ci bezpiecznie wrócić do portu

Komu dane było spróbować jachtingu, ten wie, że jest to niezapomniana przygoda. Każda wyprawa ...

Rainbow sprzedał mniej, ale za więcej

Od rozpoczęcia sprzedaży wycieczek na sezon Lato 2019 do końca stycznia biuro podróży Rainbow ...

Francuskie koleje sparaliżowane do niedzieli

Francuzów czekają kolejne utrudnienia w podróżowaniu. Szczególnie we znaki da im się protest kolejarzy. ...

Muzeum w Markowej pełne turystów z Izraela

Wśród turystów zagranicznych, odwiedzających Muzeum Polaków Ratujących Żydów Podczas II Wojny Światowej im. Rodziny ...

Ministerstwa negocjują w sprawie Radomia

Rozpoczęły się negocjacje w sprawie przyszłości radomskiego lotniska cywilnego Rozmowy prowadzą przedstawiciele ministerstw infrastruktury ...