Unijni urzędnicy przedstawili w piątek doroczne badanie jakości usług i produktów. Analizując odczucia nabywców 51 kategorii towarów i usług oraz porównując ceny, możliwości zmiany dostawcy i poziom konkurencji w danej branży, eksperci doszli do wniosku, że najgorzej jest w inwestycjach (fundusze emerytalne, papiery wartościowe), na rynku nieruchomości i w kredytach hipotecznych.
Taka jest europejska średnia, ale Polska ma innego negatywnego lidera. To koleje, które w tym roku zostały ocenione przez konsumentów najgorzej. Unijni eksperci uważają, że zestawienie wskazuje na niewłaściwe działanie również innych rynków usług w UE: telewizji, energii elektrycznej, Internetu, telefonów komórkowych, bankowych rachunków osobistych i kredytów konsumenckich.
Na czele tabeli ocen konsumenckich są usługi pomocy domowej, rozrywka, sport i wypoczynek, wyjazdy wakacyjne, restauracje i bary. W kategorii produktów najlepiej wypadają książki i czasopisma, napoje bezalkoholowe, okulary, nabiał.
W Polsce wyniki są zbliżone. W porównaniu z ubiegłym rokiem pogorszyła się ocena wspomnianych już kolei, a także rynków owocowego i warzywnego. Poprawiła się natomiast ocena oferty wakacyjnej.
Konsumenci w Europie ciągle nie chcą korzystać z różnych ofert, albo nie mają możliwości. Z raportu wynika, że tylko co dziesiąty badany zdecydował się na zmianę dostawcy usług, a tylko co 14. zmienił typ usługi lub wybrał inną taryfę.