Polacy nie ufają kolejom

Nad Wisłą coraz lepsze oceny zbiera oferta wakacyjna biur podróży – wynika z badań Komisji Europejskiej. Najgorsze oceny przypadają kolejom

Publikacja: 22.10.2011 15:23

Polacy nie ufają kolejom

Foto: Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski

Unijni urzędnicy przedstawili w piątek doroczne badanie jakości usług i produktów. Analizując odczucia nabywców 51 kategorii towarów i usług oraz porównując ceny, możliwości zmiany dostawcy i poziom konkurencji w danej branży, eksperci doszli do wniosku, że najgorzej jest w inwestycjach (fundusze emerytalne, papiery wartościowe), na rynku nieruchomości i w kredytach hipotecznych.

Taka jest europejska średnia, ale Polska ma innego negatywnego lidera. To koleje, które w tym roku zostały ocenione przez konsumentów najgorzej. Unijni eksperci uważają, że zestawienie wskazuje na niewłaściwe działanie również innych rynków usług w UE: telewizji, energii elektrycznej, Internetu, telefonów komórkowych, bankowych rachunków osobistych i kredytów konsumenckich.

Na czele tabeli ocen konsumenckich są usługi pomocy domowej, rozrywka, sport i wypoczynek, wyjazdy wakacyjne, restauracje i bary. W kategorii produktów najlepiej wypadają książki i czasopisma, napoje bezalkoholowe, okulary, nabiał.

W Polsce wyniki są zbliżone. W porównaniu z ubiegłym rokiem pogorszyła się ocena wspomnianych już kolei, a także rynków owocowego i warzywnego. Poprawiła się natomiast ocena oferty wakacyjnej.

Konsumenci w Europie ciągle nie chcą korzystać z różnych ofert, albo nie mają możliwości. Z raportu wynika, że tylko co dziesiąty badany zdecydował się na zmianę dostawcy usług, a tylko co 14. zmienił typ usługi lub wybrał inną taryfę.

Konsumenci są raczej zadowoleni z wyboru usług i produktów, ale nie zawsze mają zaufanie do sprzedawców, narzekają na trudności w porównaniu ofert i na sposób załatwienia zażaleń. Ceny usług są bardziej różnorodne w różnych krajach UE niż produktów, co wynika z małych możliwości korzystania z usług ponadgranicznych.

—Anna Słojewska z Brukseli

Unijni urzędnicy przedstawili w piątek doroczne badanie jakości usług i produktów. Analizując odczucia nabywców 51 kategorii towarów i usług oraz porównując ceny, możliwości zmiany dostawcy i poziom konkurencji w danej branży, eksperci doszli do wniosku, że najgorzej jest w inwestycjach (fundusze emerytalne, papiery wartościowe), na rynku nieruchomości i w kredytach hipotecznych.

Taka jest europejska średnia, ale Polska ma innego negatywnego lidera. To koleje, które w tym roku zostały ocenione przez konsumentów najgorzej. Unijni eksperci uważają, że zestawienie wskazuje na niewłaściwe działanie również innych rynków usług w UE: telewizji, energii elektrycznej, Internetu, telefonów komórkowych, bankowych rachunków osobistych i kredytów konsumenckich.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek