Powstaje Wielkopolskie Muzeum Motoryzacji

Samochody, maszyny rolnicze i metody ich konserwacji zaprezentuje w przyszłości Wielkopolskie Muzeum Motoryzacji. W ciągu najbliższych trzech lat placówka powstanie w podpoznańskiej Szreniawie

Publikacja: 30.11.2016 07:48

FSR Tarpan. This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported li

FSR Tarpan. This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.

Foto: Wikipedia

Wspólny projekt będzie zrealizowany przez Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie oraz Automobilklub Wielkopolski.

Nowa placówka składać się będzie z czterech modułów: wystawy stałej, pokazującej historię motoryzacji, przestrzeni dla wystaw czasowych, ekspozycji samochodów rolniczych ze zbiorów Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie oraz warsztatu, w którym zwiedzający będą mogli zobaczyć obsługę pojazdu lub prace konserwatorskie. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztowała budowa nowego obiektu, niebawem ma zostać rozpisany konkurs architektoniczny.

- Myślę, że w ciągu dwóch-trzech lat placówka będzie gotowa. Wstępny projekt mówi o prezentacji w ramach wystawy stałej ok. 50 eksponatów. W zasięgu naszych członków jest ponad 300 eksponatów, więc wystawa będzie się zmieniała co około pół roku – zapowiada prezes Automobilklubu Wielkopolski Robert Werle.

Prezentowane w muzeum auta i motocykle będą w dużej mierze depozytami od wielkopolskich kolekcjonerów. Twórcy muzeum zapewniają, że praktycznie wszystkie pojazdy będą sprawne – przyjadą na własnych kołach. Dyrektor Muzeum Narodowego Rolnictwa Jan Maćkowiak przyznaje, że placówka już teraz ma sporą kolekcję motoryzacyjnych zabytków, związanych przede wszystkim z rolnictwem.

- Mamy 16 egzemplarzy samochodu rolniczego Tarpan, chcemy już w przyszłym roku zaprezentować kolekcję tych aut. Mamy 40 traktorów – to też motoryzacja. W naszych zbiorach jest też kilka kombajnów i lokomobile. Również i z tego względu jest uzasadniony fakt lokalizacji tego muzeum w Szreniawie - powiedział.

Jak podkreślił prezes Automobilklubu Wielkopolski, tradycje motoryzacyjne regionu są znakomite, choć mało znane: w 10904 roku w Poznaniu powstał pierwszy na ziemiach polskich automobilklub założony przez Polaków – Motor Club Posen. W 1929 roku w Opalenicy wyprodukowano pierwszy polski motocykl - Lech. W Poznaniu zaprojektowano i w latach '70 ub. wieku uruchomiono produkcję samochodu rolniczego Tarpan.

Pierwsze w Polsce muzeum motoryzacji otwarto w podpoznańskim Suchym Lesie w 1983 roku. W późniejszym czasie muzeum to mieściło się między innymi w wynajmowanym pomieszczeniu pod poznańska Kaponierą.

Wspólny projekt będzie zrealizowany przez Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie oraz Automobilklub Wielkopolski.

Nowa placówka składać się będzie z czterech modułów: wystawy stałej, pokazującej historię motoryzacji, przestrzeni dla wystaw czasowych, ekspozycji samochodów rolniczych ze zbiorów Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie oraz warsztatu, w którym zwiedzający będą mogli zobaczyć obsługę pojazdu lub prace konserwatorskie. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztowała budowa nowego obiektu, niebawem ma zostać rozpisany konkurs architektoniczny.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek