Lotnisko jednego człowieka

Właścicielem moskiewskiego Domodiedowa jest Dmitrij Kamienszczik, podała dziś lotniskowa spółka

Publikacja: 12.09.2013 16:01

Dmitrij Kamienszczik

Dmitrij Kamienszczik

Foto: Bloomberg

Wcześniej przez lata broniła się przed ujawnieniem właścicieli, choć zobowiązuje ją do tego prawo. Dopiero przygotowywana nowelizacja ustawy transportowej, która wprowadzi ograniczenia biznesowe dla spółek utajniających strukturę właścicielską, zmusiła Domodiedowo do otwartości.

Domodiedowo to dziś rosyjski lider tak z przewozach pasażerskich (ponad 22,5 mln osób rocznie) jak i towarowych (197 tys. ton w ub. roku). Do 2020 r. chce te liczby podwoić.

Jak to jedyne prywatne lotnisko Moskwy stało się liderem? W 1997 roku Kreml oddał regionalne wtedy i pozostające w cieniu Szeremietiewa i Wnukowa, Domodiedowo w dzierżawę (75 lat) rosyjskiej spółce East Line, kontrolowanej przez FML Ltd. z wyspy Man.

Nowi właściciele od razu zabrali się za wielki remont. W 2000 roku zostało otwarte nowe Domodiedowo. Dziś port zatrudnia prawie 16 tys. ludzi. Roczne obroty przekraczają pół miliarda dol. Lotnisko posiada posiada najdłuższy w Moskwie pas startowy (3800 m). W październiku 2011 r. właśnie w Domodidowie odbyło się pierwsze w Rosji lądowanie największego samolotu świata — A380.

Dmitrij Kamienszczik to jeden z najbardziej tajemniczych rosyjskich bogaczy. Ma 45 lat, pochodzi ze Swierdłowska. Studia filozoficzne na moskiewskim uniwersytecie rzucił na drugim roku dla biznesu. Pierwsze miliony zarobił w spółce East Line, którą do dziś kieruje. Na początku lat 90-tych XX w zawładnęła ona 80 proc. rosyjskiej wymiany towarowej z Chinami. Przejęcie Domodiedowa było interesem życia zdolnego przedsiębiorcy.

Dziś Forbes w specjalnej publikacji ocenił majątek Kamienszczika na 2,75 mld dol. (z tego 1,7 mld dol. to wartość lotniska). Daje mu to awans wśród najbogatszych Rosjan ze 107 pozycji na 38.

Wcześniej przez lata broniła się przed ujawnieniem właścicieli, choć zobowiązuje ją do tego prawo. Dopiero przygotowywana nowelizacja ustawy transportowej, która wprowadzi ograniczenia biznesowe dla spółek utajniających strukturę właścicielską, zmusiła Domodiedowo do otwartości.

Domodiedowo to dziś rosyjski lider tak z przewozach pasażerskich (ponad 22,5 mln osób rocznie) jak i towarowych (197 tys. ton w ub. roku). Do 2020 r. chce te liczby podwoić.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?