Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego i Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie przystępują do projektu budowy i przebudowy infrastruktury na szlakach wielkich jezior. Nakłady inwestycyjne wyniosą w sumie około 181,5 miliona złotych, z czego 154,3 miliona złotych to dofinansowanie z Unii. Prace są podzielone na trzy etapy.
Obecnie rozpoczyna się etap pierwszy i żeglarze, którzy planują w tym roku wakacje nad wielkimi jeziorami, muszą się liczyć pracami na nabrzeżach i w kanałach żeglugowych.
– To duże zadanie, warte prawie 28 miliona złotych – mówi o pierwszym etapie marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin. – Przeznaczyliśmy na jego dofinansowanie ponad 23 miliony złotych z funduszy unijnych. Chodzi przede wszystkim o udrożnienie szlaku wodnego na przesmyku jezior Mikołajskiego i Tałt oraz przebudowę nabrzeża Jeziora Ryńskiego. Na tym etapie przeprowadzony zostanie remont śluzy Guzianka I i wybudowana nowa śluza Guzianki II. Zapowiadaliśmy tę inwestycję już wcześniej, bo jest ona ujęta w strategii dla wielkich jezior do roku 2020. Liczymy, że te działania usprawnią ruch wodny i żeglowność na tym wyjątkowym i chętnie uczęszczanym szlaku.
Pierwszy etap zawiera trzy główne zadania. Pierwsze realizowane jest od minionego roku w Mikołajkach. Polega na udrożnieniu najwęższej części szlaku poprzez przebudowę kładki dla pieszych oraz usunięcie elementów dawnego mostu ograniczających tor wodny.
Prace obejmują rozebranie istniejącej konstrukcji nośnej kładki i budowę nowej; przebudowę istniejących podpór w celu ich wykorzystania do nowej konstrukcji, oświetlenie oraz oznakowanie nawigacyjne kładki. Podwyższenie filaru i pylonu pozwali przemieszczać się swobodnie wyższym jednostkom pływającym.