Traveldata: Zjazd cen wakacji w Egipcie - 700 złotych w osiem miesięcy

Rozwierają się coraz szerzej nożyce cen w biurach podróży między poszczególnymi kierunkami. W górę idą stawki za Turcję, Grecję i Bułgarię. Tracą spadają natomiast ceny Wysp Kanaryjskich i Egiptu – pokazują dane z raportu Traveldaty.

Publikacja: 03.07.2023 01:33

Egipt systematycznie tanieje w biurach podróży

Egipt systematycznie tanieje w biurach podróży

Foto: Aleksander Kramarz

W zeszłym tygodniu średnia cena wycieczki z biurem podróży z wylotem między 31 lipca a 6 sierpnia 2023 spadła o 79 złotych – donosi Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata, który monitoruje i co tydzień omawia zmiany w ofertach największych biur podróży*.

To w ostatnich tygodniach jedna z większych zmian ceny. Tydzień temu średnia spadła o 15 złotych, a wcześniej wzrosła o 16 złotych. A jeszcze wcześniej cena spadła o 3 złote, wzrosła o 20 złotych, spadła o 22 złote, o 86 złotych i 36 złotych, wzrosła o 76 złotych, spadła 12, 13 i o 20 złotych.

Czytaj więcej

Traveldata: Ostatni tydzień należał do Bułgarii, wakacje w niej zdrożały o 100 złotych

Co ciągnęło cenę w dół? Największe zniżki cen wystąpiły w wypadku wyjazdów do Maroka (poprzednio ceny na tym kierunku najbardziej wzrosły), o 862 złote, do Kalabrii, o 416 złotych, i do Portugalii - o 289 złotych. Największe zwyżki średnich cen w ostatnim tygodniu zanotowano na Cyprze - o 250 złotych oraz na półwyspie Chalcydyckim i Sycylii – o 134 i 124 złote.

Średnie ceny zależą jednak zwykle w większej mierze od kierunków z których korzystają duże liczby klientów biur podróży. A najpopularniejszych jest pięć i wszystkich pięć w zeszłym tygodniu taniało. Najbardziej straciła na cenie Bułgaria, która tydzień temu podrożała o 103 złote, a teraz była o 100 złotych tańsza. Turcja straciła 76 złotych, Wyspy Kanaryjskie 49 złotych, Egipt 28 złotych, a Grecja 13 złotych. Można więc powiedzieć, że przeceny nie były znaczące z punktu widzenia klientów biur podróży, jeśli wziąć pod uwagę średnie ceny – od 3688 za Bułgarię do 5471 złotych za Grecję i 5467 złotych za Wyspy Kanaryjskie.

Jeśli spojrzeć na wykresy przebiegu cen, łatwo zauważyć, że dwa kierunki od wielu tygodni tracą mocno na wartości – Wyspy Kanaryjskie i Egipt. Te pierwsze od 10 maja, kiedy to przypadł szczyt ich ceny (5891 złotych), straciły 424 złote, czyli 7,2 procent. W wypadku Egiptu zjazd ceny jest dłuższy i trwa od listopada zeszłego roku. Ze średniej 4484 zostało mu już tylko 3736 złotych, a więc o 748 złotych, czyli 17,7 procent, mniej.

Jeśli wziąć pod uwagę, że w tym czasie ceny Grecji, Turcji i Bułgarii rosły, jeszcze wyraźniej widać efekt nożyc cenowych.

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu obrazuje poniższa mapa, a zmiany w ostatnich miesiącach wykres zamieszczony niżej.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Paliwo coraz tańsze, złoty coraz mocniejszy

Porównanie średniej ceny wyjazdu z biurem podróży z zeszłego tygodnia ze średnią ceną sprzed roku (wylot w pierwszym tygodniu sierpnia) pokazało, że ta pierwsza była wyższa od drugiej o 418 złotych (we wcześniejszych tygodniach różnica wynosiła 389, 512, 457, 520 i 600 złotych).

Największą zwyżkę cen wycieczek Traveldata odnotowała w wypadku Maroka, o 1713 złotych, półwyspu Chalcydyckiego, o 1697 złotych, i Sardynii – o 1158 złotych.

Największy spadek cen widać było w wypadku wakacji na Fuerteventurze - o 136 złotych. Niewielkie zmiany objęły też Szarm el-Szejk i Tunezję kontynentalną – o 40 i 7 złotych.

Eksperci z Traveldaty porównali też czynniki, które najbardziej wpływają na koszty wyjazdów – ceny paliwa i kurs złotego w dolarach i euro. Okazało się, że cena paliwa lotniczego wyniosła w minionym tygodniu (ponownie) 3,42 złotych za litr wobec 5,87 złotych za litr przed rokiem, co oznaczało spadek o 41,7 procent (przed tygodniem cena była niższa o 36,3 procent, a przed dwoma o 39,8 procent).

Z kolei złoty w porównaniu rok do roku dla uśrednionych rozliczeń turystycznych była nieco silniejsza wobec dolara i euro, chodzi o 6,2 procent (przed tygodniem był silniejszy o 5,4 procent, a przed dwoma o 5,6 procent).

Co to oznacza? Jak wyliczają autorzy analizy, wpływ wymienionych czynników na średnią roczną zmianę kosztów wycieczek siedemnasty raz od ponad dwóch lat sprzyjał organizatorom. Skala ich pozytywnego oddziaływania była w minionym tygodniu historycznie rekordowa i zawierała się w przedziale od minus 535 do minus 545 złotych (przed tygodniem wynosiła -440 – -450 złotych, a przed dwoma tygodniami -490 – -500 złotych).

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Turcja najwięcej zyskuje, rok do roku

Z pięciu wiodących kierunków największy wzrost średnich cen wycieczek liczony rok do roku miał miejsce w wypadku Turcji, Grecji i Wysp Kanaryjskich - o 547, 446 i 420 złotych. W najmniejszej skali wzrosły ceny wyjazdów do Bułgarii i Egiptu - o 121 i 98 złotych.

Na mniej uczęszczanych kierunkach największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano w odniesieniu do Maroka, o 1713 złotych, znacznie mniejsze w wypadku Malty, Portugalii, Włoch, Hiszpanii kontynentalnej i Majorki – o 832, 655, 600, 576 i 421 złotych. W jeszcze mniejszej skali wzrosły ceny wyjazdów na Cypr i do Albanii, o 245 i 130 złotych, a w niewielkim stopniu spadły ceny wyjazdów do Tunezji, o 4 złote – podają autorzy raportu.

Jeśli na ceny spojrzeć według klucza poszczególnych firm, to w rocznych porównaniach ich spadek Traveldata zauważyła w Primie Holiday i ETI - o 140 i 70 złotych. Z kolei najmniejszy wzrost odnotowała w Best Reisen i TUI Poland - o 140 i 250 złotych. Średnie ceny w pozostałych biurach podróży były wyższe niż przed rokiem w granicach od 280 złotych (Grecos) do ponad 850 złotych.

W liczbie najniższych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 30 kierunków sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli, na pierwszym miejscu znalazł się TUI Poland z liczbą 46 ofert. Organizator ten wyprzedził Coral Travel z liczbą 39 ofert i Itakę z liczbą 34 ofert.

Najwięcej najtańszych wyjazdów do Egiptu proponowały Anex Tour (5) i Join UP (4) oraz Rainbow (3), do Grecji Itaka, TUI Poland (po 8) i Rainbow (6), na Wyspy Kanaryjskie TUI Poland (11) i Itaka (7), do Turcji Coral Travel (7), TUI Poland (3) i Itaka (2), do Tunezji Coral Travel i Best Reisen (po 3), a do Bułgarii TUI Poland (3) i Exim Tours (2 oferty).

W porównaniu z okresem sprzed roku TUI Poland poprawiło swoją pozycję w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, biuro Coral Travel poprawiło ją w Grecji, Tunezji i Turcji, a biuro Itaka na Wyspach Kanaryjskich i w Turcji – podsumowują autorzy.

Na koniec raportu zostawiają tabelę z biurami podróży, które w ostatnim tygodniu sprzedawały wyjazdy po przekrojowo najniższych cenach.

W trzydziestym dziewiątym zestawieniu dla sezonu lato 2023 skład biur podróży w tabeli pozostał taki sam, ale zmieniła się kolejność zajmowanych miejsc. Z trzeciego na pierwsze awansował Join UP, zamieniając się pozycją z Coralem Travel, a miejsce wicelidera utrzymał Grecos.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

*Zestawienie obejmuje trzydzieste dziewiąte porównanie cen wyjazdów z biurami podróży z wylotem w szczycie sezonu letniego, definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, czyli od 31 lipca do 6 sierpnia 2023 roku. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 29 czerwca 2023 roku i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów z 22 czerwca 2023 roku, a w porównaniach rok do roku z cenami zebranymi 30 czerwca 2022 roku.

Biura Podróży
Zmarła Alina Dybaś-Grabowska, prezeska Turystycznej Organizacji Otwartej
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biura Podróży
Join UP!: Koniec ofert dedykowanych. 41 hoteli wraca do wszystkich agentów
Biura Podróży
TUI szuka ludzi do pracy. Ma tysiąc wakatów i propozycję pracy zdalnej
Biura Podróży
Anex: Kończymy z ofertami dedykowanymi. Każdy agent turystyczny tak samo ważny
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Biura Podróży
Prezes Wakacje.pl: Naszym drogowskazem potrzeby klientów i zdrowy rynek