Nowy port lotniczy na Krymie

Rosyjski rząd i Integral Engeneering Company podpisali umowę o budowie cywilnego lotniska w Balbeku pod Sewastopolem. Wstępna kwota niezbędna do rozpoczęcia inwestycji to 25 milionów dolarów

Publikacja: 30.01.2017 11:25

Nowy port lotniczy na Krymie

Foto: Fotorzepa, Michał Kozak Michał Kozak

Ale pieniędzy jest znacznie więcej, bo dalsze zasilenie finansowe projektu deklarują i miejscowe władze, i rząd w Moskwie.

Na razie Balbek jest rosyjską bazą wojskową, położoną 50 km na zachód od Symferopola, który w tej chwili jest jedynym lotniczym portem w okolicy. W Balbeku lądowały już cywilne maszyny, ale takie operacje zakończyły się w 2010 roku.

Plany inwestycyjne zostały rozłożone na dwa etapy – ujawnił dyrektor generalny lotniska w Sewastopolu, Wadim Bazykin. Początkowo ma tam powstać terminal pasażerski, na którym będzie można odprawić 300-400 tysięcy osób rocznie. Potem w ciągu 2,5 roku planowana jest rozbudowa obiektu, który już będzie miał wszystkie udogodnienia lotniska cywilnego. Rosjanie mają już ekspertyzy wydane przez Lenaeroproekt oraz Lufthansa Consulting, które oceniły, że projekty rozbudowy portu są jak najbardziej realne.

W czasie istnienia Związku Radzieckiego rolę drugiego lotniska cywilnego na Krymie odgrywał Kercz położony o ok 200 km od Symferopola. Codziennie odlatywały stamtąd samoloty do Moskwy, Kijowa i Krasnodaru. Rejsy jednak zostały wstrzymane na początku lat 2000. Teraz zostały po nich jedynie dwie maszyny AN-24 należące do nieistniejących przewoźników Ukraina-Aeroalians i Global Georgia Airways.

Budowa nowego lotniska cywilnego mieści się w szerszych planach doinwestowania Krymu po rosyjskiej aneksji w 2014 roku. Projektami priorytetowymi na razie są lotnisko w Symferopolu oraz most nad Cieśniną Kerczeńską łączący Półwysep Krymski i Półwysep Tamański. Ale budowa lotniska cywilnego w Balbeku nawet po przejęciu Krymu przez Rosjan napotykała na opór lokalnych władz. Zdaniem Dimitrija Owsiannikowa, gubernatora Sewastopola nie ma sensu nadanie Balbekowi statusu portu pomocniczego dla tego miasta, chociaż miały lądować tam jedynie maszyny rządowe.

Bazykin jest jednak innego zdania. -Z biznesowego punktu widzenia potrzebujemy jeszcze jednego dużego lotniska. W ten sposób łatwiej nam będzie pozyskać pasażerów. A do powodów biznesowych dochodzą jeszcze argumenty polityczne. Da to gwarancję bezpiecznego transportu. Po drugie, Sewastopol stał się już miastem federalnym. Od 2014 roku liczba mieszkańców tego miasta zwiększyła się o 60 procent, do 650 tysięcy, a dalsze prognozy demograficzne są jak najbardziej optymistyczne. Dodatkowo Balbek jest położony zaledwie o kilometr od wybrzeża Morza Czarnego – mówił szef lotniska w Sewastopolu. Dlatego jego zdaniem warto stworzyć tutaj klaster komunikacyjny, bo pasażerowie będą mogli z łatwością dotrzeć do kurortów Fiedosja i Eupatoria.

Symferopol i Sewastopol na razie łączy komunikacja lądowa: autobusowa – w ciągu każdej godziny odjeżdża kilka kursów, jest także linia kolejowa – podróż trwa dwie godziny, a pociągi na tej trasie kursują cztery razy w ciągu dnia.

Ale pieniędzy jest znacznie więcej, bo dalsze zasilenie finansowe projektu deklarują i miejscowe władze, i rząd w Moskwie.

Na razie Balbek jest rosyjską bazą wojskową, położoną 50 km na zachód od Symferopola, który w tej chwili jest jedynym lotniczym portem w okolicy. W Balbeku lądowały już cywilne maszyny, ale takie operacje zakończyły się w 2010 roku.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10