Hyperloop nadciąga: Z Pragi do Budapesztu w 10 minut

Ruszyła budowa rewolucyjnego środka transportu – kabiny szybszej od samolotu.

Publikacja: 28.03.2017 11:53

Hyperloop nadciąga: Z Pragi do Budapesztu w 10 minut

Foto: Fot. Hyperloop Transportaition Technologies

Poinformowała o tym amerykańska Hyperloop Transportation Technologies. Kapsuły Hyperloop zaproponowane przez amerykańskiego miliardera Elona Muska będą się poruszały w stalowej rurze o ciśnieniu obniżonym do jednego procenta ciśnienia atmosferycznego, na poduszce magnetycznej, bez dotykania ścian, czyli bez oporów tarcia.

Umożliwi to podróżowanie z prędkością ponaddźwiękową, około 1200 kilometrów na godzinę. Dla porównania, odrzutowe samoloty pasażerskie latają z prędkością 850–950 kilometrów na godzinę.

Firma Hyperloop Transportation Technologies wystąpiła wiosną ubiegłego roku do władz Kalifornii o zgodę na wybudowanie odcinka testowego o długości 8 kilometrów w Quay Valley. Prace trwają, ukończenie budowy próbnego odcinka planowane jest w 2018 roku.

Drugi testowy tunel powstaje na pustyni Nevada, będzie miał długość 3,3 kilometra. Jego budowę rozpoczęto w listopadzie 2016 roku, zostanie oddany do użytku pod koniec tego roku. Dla odróżnienia próby w Nevadzie prowadzone są pod nazwą „DevLoop”.

Budowa prototypowej kapsuły naturalnej wielkości właśnie ruszyła. Ponaddźwiękowa kapsuła-wagonik o wadze 20 ton, średnicy 2,7 metra, będzie miała 30 metrów długości. Zmieści się w niej od 28 do 40 pasażerów.

Poszczególne elementy zostaną wytworzone przez różne firmy sektora lotniczego i kosmicznego, całość będzie zmontowana we Francji w laboratorium Airbus Defence and Space w Tuluzie. Tam też powstaje w starej bazie wojskowej testowy odcinek tunelu długości 3 kilometrów. W Tuluzie przy projekcie Hyperloop pracuje 30 inżynierów, techników i naukowców.

Wagon o nazwie Passenger Hyperloop Capsule zamiast okien będzie miał ekrany, na których wyświetlane będą obrazy wybrane przez pasażerów. Tunel został tak zaprojektowany, aby kapsuły mogły startować co 40 sekund, przewożąc w ciągu doby 100 tysięcy pasażerów.

Jednak nie podano szczegółów technicznych dotyczących technologii napędu, sposobu wytwarzania podciśnienia w tunelu, ładowania akumulatorów – czy będzie to następowało po każdym przejeździe czy dopiero po kilku. Wiadomo jedynie, że projektanci pracują nad tym, aby energia pozyskiwana była z kolektorów słonecznych umieszczonych na całej trasie przejazdu.

Pierwsze testy z pasażerami zapowiadane są na przełomie 2018 i 2019 roku.

Pomysłodawca projektu Elon Musk wychodzi z założenia, że taki rodzaj transportu wypełni lukę pomiędzy samolotem a samochodem. Jako przykład podaje dwa miasta w Stanach Zjednoczonych, San Francisco i Los Angeles. Według niego odległość między nimi – 550 kilometrów – jest za duża dla samochodu, ale za mała dla samolotu. Hyperloop mógłby pokonać ten dystans w pół godziny. Budowa tunelu takiej długości to koszt około 7 miliardów dolarów.

W przyszłości wynalazca planuje wybudować całą sieć Hyperloop nie tylko w Ameryce, ale na całym świecie. Chyba nie są to mrzonki. Hyperloop Transport Technologies podpisała wstępne porozumienie z rządami Słowacji, Czech, Austrii i Węgier w sprawie opracowania koncepcji budowy linii Hyperloop między Wiedniem, Pragą, Brnem, Bratysławą i Budapesztem. Czas podróży między tymi miastami wynosiłby mniej więcej 10 minut.

Także władze Dubaju chcą połączyć próżniowym tunelem to miasto z odległą o 105 km Fudżajrą, podróż trwałaby niecałe dziesięć minut. Dubaj i Fudżajrę łączy autostrada, ale nie przebiega ona w linii prostej, ma 163 km długości. Samochodem pokonuje się ją ponad dwie godziny. Pomysłodawcy projektu wyliczyli, że skonstruowanie tunelu Hyperloop będzie dziesięć razy tańsze niż wybudowanie linii ekspresowej kolei.

Zwracają także uwagę, że Hyperloop jest środkiem transportu idealnie dopasowanym do pustynnego terenu. Ponieważ największą jego wadą są ograniczone możliwości skrętu ze względu na boczne przyspieszenie nieprzyjemne dla pasażerów, przy prędkości 950 km/h promień skrętu powinien być dłuższy niż 65 km. Oznacza to, że Hyperloop najlepiej budować albo w linii prostej.

Poinformowała o tym amerykańska Hyperloop Transportation Technologies. Kapsuły Hyperloop zaproponowane przez amerykańskiego miliardera Elona Muska będą się poruszały w stalowej rurze o ciśnieniu obniżonym do jednego procenta ciśnienia atmosferycznego, na poduszce magnetycznej, bez dotykania ścian, czyli bez oporów tarcia.

Umożliwi to podróżowanie z prędkością ponaddźwiękową, około 1200 kilometrów na godzinę. Dla porównania, odrzutowe samoloty pasażerskie latają z prędkością 850–950 kilometrów na godzinę.

Pozostało 88% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?