– Jako Polski Fundusz Rozwoju przygotowaliśmy wstępną koncepcję finansowania inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny – powiedział w środę dziennikarzom Borys. Jego zdaniem tego typu finansowanie „nie obciąży budżetu państwa”.
– Polski Fundusz Rozwoju ma wystarczające środki, instrumenty, aby też w tym uczestniczyć. Mamy szereg możliwości pozyskania finansowania od międzynarodowych instytucji finansowych, takich jak Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, czy tym podobne. Jest oczywiście rynek komercyjny, banki, które mają w Polsce duży apetyt na finansowanie takich inwestycji infrastrukturalnych – powiedział prezes PFR.
Podkreślił, że realizacja tak dużej inwestycji wymaga bardzo profesjonalnego przygotowania, „dobrej koordynacji wielu instytucji – zarówno rządowych, jak i związanych z lotnictwem, jak narodowy przewoźnik LOT, porty lotnicze”. – Wierzę, że jako Polska mamy zdolność do przeprowadzenia tego typu inwestycji – zaznaczył.
Pytany o finansowanie Centralnego Portu Lotniczego Borys powiedział, że Unia Europejska obecnie nie finansuje budowy samego portu lotniczego. – Natomiast z tych środków można sfinansować bardzo dużo, jeśli chodzi o infrastrukturę towarzyszącą Centralnemu Potowi Lotniczemu, zwłaszcza infrastrukturę drogową czy kolejową – wyjaśnił.
Według szacunków budowa samego portu lotniczego mogłaby kosztować ok. 20 mld złotych. Natomiast łączny koszt inwestycji związanej również m.in. z budową terminalu kolejowego, infrastrukturą logistyczną, może przekroczyć – jak powiedział szef PFR – 30 mld złotych. – To środki rozłożone w długim okresie czasu i one nie będą obciążały budżetu państwa. Można tutaj zaaranżować finansowanie w pełni inwestycyjne, komercyjne – powiedział.