Wybór projektanta to kolejny etap prac zmierzających do odbudowy linii nr 182, która połączy konurbację katowicką (a obecnie powstającą Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię) z lotniskiem w Katowicach. W zeszłym tygodniu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.
Cały okres obowiązywania zamówienia – obejmującego zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego – to 1575 dni. PLK założyły, że wybrany wykonawca dostarczy m.in. specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych w 328 dni od dnia podpisania umowy oraz będzie pełnił nadzór autorski przez 26 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty budowlane.
PLK przewidują przy tym rozpoczęcie robót budowlanych w IV kwartale 2019 roku, a ich zakończenie – w II kwartale 2022 roku.
W przetargu na projekt i nadzór autorski tego przedsięwzięcia oferty złożyło pięć podmiotów. Oferty zostały otwarte w sierpniu. W ostatnich dniach przedstawiciele PLK informowali o zakończeniu ich analizy. Z informacji zamieszczonej następnie na internetowej platformie zakupowej PLK wynika, że jako najkorzystniejszą wybrano ofertę spółki Egis Poland, opiewającą na 18,7 mln złotych brutto.
Nieeksploatowana obecnie w większości jednotorowa linia nr 182 o długości ok. 45 km łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice katowickiego lotniska. Oprócz kompletnej odbudowy planowana jest jej elektryfikacja. Przedsięwzięcie ma zostać wykonane przy wsparciu środków UE.