Nowa data wyznaczona jest niemal 10 lat po dacie zakładanej początkowo i po kilku odraczaniach terminu.
Projekt nowego lotniska finansowanego przez władze federalne, Berlina i Brandenburgii miał całą serię problemów technicznych. Przekraczano budżet, pojawiły się zarzuty złego planowania konstrukcji, zarządzania, wykonawstwa, podejrzenia o korupcję.
Pierwotnie letnisko miało być oddane do użytku w październiku 2011. Burmistrz Klaus Wowereit oznajmił, że otwarcie zostało przesunięte na 17 marca 2013 z powodu problemów z instalacją przeciwpożarową, linie lotnicze musiały pośpiesznie zmieniać rozkłady lotów.
Później zapowiedziano otwarcie portu dopiero po wakacjach. Od tamtej pory dochodziło do kolejnych falstartów i zmian szefów projektu. Air Berlin mocno liczył na przeniesienie się tam z ciasnego i starego lotniska Tegel, wiązał z nowym lotniskiem duże plany, ale nie doczekał się i zbankrutował.
Nowe lotnisko położone na południe od Berlina, oddalone od centrum miasta o 18 km, powstające obok Berlin-Schönefeld, miało zastąpić trzy: Tempelhof, Tegel i Schönefeld. Tempelhof zamknięto 30 października 2008, Tegel zaś miało być zamknięte dopiero po uruchomieniu nowego lotniska, w 2020 roku, ale we wrześniowym referendum mieszkańcy Berlina opowiedzieli się za jego zachowaniem.