Schiphol się dusi. Chce się pozbyć tanich linii lotniczych i czarterów

Trzecie co do wielkości lotnisko w Europie, Schiphol w Amsterdamie, chce wyprowadzki linii niskokosztowych i czarterowych

Publikacja: 21.01.2018 15:46

Schiphol się dusi. Chce się pozbyć tanich linii lotniczych i czarterów

Foto: Bloomberg

— Dni tanich przewoźników na lotnisku Schiphol mogą być policzone — mówi Hans Alders, członek rady nadzorczej portu, były minister środowiska Holandii cytowany przez portal podróżniczy Fly4Free.

Podczas lotniczej konferencji w Nowym Jorku Alders powiedział, że Schiphol właśnie zbliża się do granicy przepustowości wyznaczonej na 500 tysięcy operacji lotniczych rocznie. W 2017 roku było ich 496 747. — Musimy w tej sytuacji znaleźć równowagę między ekonomią a funkcjonowaniem portu – mówił.

Holendrzy już budują drugie lotnisko, w Lelystad, które miałoby odciążyć port w Amsterdamie, ale jego oddanie do eksploatacji opóźni się z powodu sporów politycznych. Najbliższy termin uruchomienia tego portu to 2019 rok. Podróż z centrum Amsterdamu do Lelystad trwa 39 minut. Tyle samo zajmie jazda ze Schiphol do Lelystad.

— W tej sytuacji zarząd Schiphol powinien starannie wybierać, które linie dostaną prawo do lądowania. Moim zdaniem tanie loty mają już za sobą swoje najlepsze dni, a rejsy międzykontynentalne, przesiadkowe powinny mieć pierwszeństwo na Schiphol – wyjaśniał Alders w rozmowie z dziennikiem „Telegraaf”. — To one właśnie spowodowały, że Holandia stała się tak atrakcyjna dla firm międzynarodowych.

Lotnisko w Amsterdamie obsłużyło w 2017 roku 68,7 mln pasażerów, o 7,7 proc. więcej, niż w 2016. Przez to, że port jest przepełniony jest on źle oceniany. Nie pomagają nawet atrakcyjne ceny oferowane przez linie lotnicze. Widok podróżnych śpiących na podłodze jest na porządku dziennym. W ostatnich dniach utrudnienia były szczególnie odczuwalne, kiedy z powodu silnego wiatru i śnieżyc doszło do odwołania kilkuset rejsów. Ale i w normalnych warunkach zdarzają się długie kolejki samolotów czekających na start. Dodatkowo tłum się zagęszcza z powodu wprowadzenia zaostrzeń w kontroli bezpieczeństwa. Np. KLM zaleca pasażerom, aby pojawiali się na lotnisku trzy godziny przed odlotem.

Jeśli rzeczywiście dojdzie do przeniesienia lotów niskokosztowych z Schiphol do Laystad ucierpi na tym Ryanair, który wyznaczył sobie amsterdamski port, jako jeden z głównych punktów ekspansji i chciałby stamtąd obsługiwać po 100 lotów dziennie. Ale ta przeprowadzka dotknie również Transavię, niskokosztowego przewoźnika należącego do Grupy Air France/KLM. A to KLM przede wszystkim skarży się na trudne warunki operowania ze Schiphol.

— Dni tanich przewoźników na lotnisku Schiphol mogą być policzone — mówi Hans Alders, członek rady nadzorczej portu, były minister środowiska Holandii cytowany przez portal podróżniczy Fly4Free.

Podczas lotniczej konferencji w Nowym Jorku Alders powiedział, że Schiphol właśnie zbliża się do granicy przepustowości wyznaczonej na 500 tysięcy operacji lotniczych rocznie. W 2017 roku było ich 496 747. — Musimy w tej sytuacji znaleźć równowagę między ekonomią a funkcjonowaniem portu – mówił.

Pozostało 80% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku