Kolej traci pasażerów. Już drugi miesiąc z rzędu

W lutym kolej przewiozła 23 miliony ludzi. To 2,2 procent mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem – wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK)

Publikacja: 04.04.2018 08:45

Kolej traci pasażerów. Już drugi miesiąc z rzędu

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik Sławomir Mielnik

Luty był zarazem drugim z rzędu miesiącem ze spadkiem frekwencji: w styczniu z pociągów skorzystało nieco ponad 24,9 mln osób, co było wynikiem gorszym od ubiegłorocznego o prawie 3,1 procent.

Podróżnych ubywa, bo atrakcyjność pociągów słabnie wskutek rosnących opóźnień i zwiększającej się liczby objazdów. Także przez zamknięcia całych odcinków torów, na których wprowadzana jest komunikacja autobusowa.

Przyczyną jest rozkręcająca się fala inwestycji na liniach kolejowych. To sprawia, że po okresie, gdy w podróżowaniu koleją odczuwało się skrócenie czasu jazdy i poprawę komfortu, warunki się pogarszają.

Tylko w IV kwartale ubiegłego roku odwołano 3 tysiące pociągów, podczas gdy w I kwartale 1,9 tysiąca. Liczba składów opóźnionych o ponad 2 godziny podskoczyła prawie dwukrotnie. Opóźnionych od 5 minut do godziny było więcej o przeszło dwie trzecie, przy czym na 13 przewoźników pasażerskich aż 11 pogorszyło poziom punktualności. Przykładowo punktualność PKP InterCity stopniała do 69 procent. – Wszystko wskazuje, że będzie jeszcze gorzej – mówił „Rzeczpospolitej” Jakub Majewski, ekspert rynku i prezes Fundacji ProKolej.

Jeszcze gorzej wygląda punktualność pociągów towarowych. W końcówce zeszłego roku średni czas opóźnień zwiększył się do 643 minut. Jak podał UTK, największy odsetek – aż dwie trzecie – stanowiły pociągi opóźnione powyżej 2 godzin. W czwartym kwartale ich liczba w porównaniu z pierwszym zwiększyła się o prawie połowę. Liczba składów odwołanych podskoczyła dwukrotnie, do 10,3 tysiąca.

Ale gdy remonty torów osłabiają frekwencje w pociągach pasażerskich, towarowym nabijają zleceń. W lutym 2018 roku przewoźnicy towarowi przetransportowali prawie 19,4 mln ton. To o ponad 15 procent więcej niż w tym samym miesiącu zeszłego roku. Natomiast łączne wyniki za styczeń i luty 2018 roku odpowiadają prawie 75 procent wielkości przewozów z I kwartału 2017 roku. W sumie wzrost przewozów towarowych wyniósł w tym czasie 18,8 procent w ujęciu rocznym.

Największym przewoźnikiem pozostaje PKP Cargo – udział spółki w przewozach towarowych wyniósł w pierwszych dwóch miesiącach obecnego roku 42,6 procent. Ale w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku to wynik o prawie 2 pkt procentowy słabszy.

Nieznacznie zmalał także udział kolejnych dwóch firm w rankingu największych przewoźników towarowych – DB Cargo Polska i Lotos Kolej. Remonty wydłużyły natomiast odległość przewozów: średni dystans przetransportowania jednej tony zwiększył się w styczniu z 218 km w roku 2017 do 229 km w 2018, a w lutym – z 229 do 234 km.

Ten rozdźwięk – malejąca frekwencja w przewozach pasażerskich i rosnąca liczba przewozów towarowych – będzie się prawdopodobnie powiększać. Robót na torach będzie bowiem coraz więcej.

W 2019 roku wydatki inwestycyjne zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe wzrosną do 13,5 mld złotych, natomiast niewiele mniejsze będą w roku 2020 – 12,8 mld złotych. Będzie to zarazem powodem napięć na budowach dróg: już od pewnego czasu firmy budowlane alarmują, że narastają problemy związane z nieterminową dostawą kruszyw.

Ten inwestycyjny boom na kolei będzie jednak szczególnie bolesny dla jej pasażerów: już w 2018 roku łączny czas zamknięć remontowanych odcinków będzie dwukrotnie dłuższy niż w roku ubiegłym.

Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku