Reklama
Rozwiń
Reklama

Galerie handlowe z pasem startowym

Lotniska i dworce kolejowe coraz mocniej stawiają na działalność niezwiązaną z transportem. Wpływy z najmu powierzchni handlowej i reklamowej to już nawet ponad połowa ich przychodów

Publikacja: 21.01.2019 10:23

Anna Midera

Anna Midera

Foto: Newseria Biznes

Maksymalne wykorzystanie przestrzeni komercyjnej to dla portów lotniczych i dworców ważna część modelu finansowania. W przypadku lotnisk dochody z najmu powierzchni, reklam czy stref wolnocłowych to nawet 40-60 procent całości przychodów. Tą drogą podążają też koleje, planując modernizację dworców.

– Polskie dworce mają już duże doświadczenie w komercjalizacji i wykorzystywaniu swojej przestrzeni tak, aby na tym zarobić. Dla portów lotniczych to duży ułamek biznesu, zarabiają na działalności pozalotniczej średnio 50-60 procent swoich przychodów. W zależności od lotniska i tego, jak wykorzystywana jest przestrzeń, przychody te są nawet większe – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prezes Łódzkiego Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta Anna Midera.

W Polsce jest 18 portów lotniczych i 2 117 dworców kolejowych zarządzanych przez PKP SA (z których niespełna jedna trzecia, czyli 613 obiektów, obsługuje ruch pasażerski). W coraz większym stopniu zarabiają one także na działalności handlowo-usługowej, zwłaszcza lotniska, często określane mianem „galerii handlowych z pasem startowym”. Ich przychody pochodzą z dwóch źródeł – opłat lotniskowych, uzależnionych od liczby operacji (startów i lądowań), oraz sklepów i restauracji, które znajdują się na ich terenie, reklam czy opłat parkingowych.

Pozalotnicza gałąź działalności portów generuje średnio 40-60 procent ich przychodów. – W przypadku Łodzi stanowi ona około 67 procent przychodów. Wliczam w nią również inną działalność pozalotniczą, np. cargo, niemniej jednak nawet 40 procent to jest już bardzo dużo. Pozwala nam ona utrzymać przestrzeń lotniczą, sprawniej negocjować z przewoźnikami i proponować im lepszą ofertę. Przekłada się również na większą liczbę pasażerów, którzy z kolei dają nam zarobić – mówi Anna Midera.

W ślad za portami lotniczymi, które osiągają bardzo dobre wyniki sprzedażowe z reklam czy stref wolnocłowych, podążają dworce kolejowe. W ostatnich latach spółka PKP postawiła na gruntowną modernizację i komercjalizację takich obiektów (do 2023 roku blisko 200 dworców w całym kraju ma przejść gruntowny remont za łączną kwotę około 1,5 miliarda złotych). Na wielu dworcach pojawili się najemcy z branży restauracyjno-gastronomicznej czy handlowej. Wyremontowane albo nowo budowane obiekty są często połączone bezpośrednio z galerią handlową (na przykład Avenida Poznań) i w ten sposób lepiej odpowiadają potrzebom podróżnych, którzy w oczekiwaniu na transport chcą zrobić zakupy, zjeść obiad w restauracji albo napić się dobrej kawy.

Reklama
Reklama

Czytaj też: „Dworce kolejowe z zakupami, jedzeniem i sztuką”.

– Przykłady polskich dworców pokazują, że przestrzeń komercyjna jest zapełniona, porusza się w niej nie tylko wielu pasażerów, ale i klientów. Wiele jest jednak jeszcze do zrobienia. Przykładem jest przepiękny dworzec Łódź Fabryczna, który już w tej chwili, mimo że jest to stacja czołowa, powinien żyć, a przestrzeń komercyjna powinna być zagospodarowana. Tak się niestety nie stało, bo nie zostało to przemyślane i przygotowane wcześniej – mówi Anna Midera.

Maksymalne wykorzystanie przestrzeni komercyjnej to dla portów lotniczych i dworców ważna część modelu finansowania. W przypadku lotnisk dochody z najmu powierzchni, reklam czy stref wolnocłowych to nawet 40-60 procent całości przychodów. Tą drogą podążają też koleje, planując modernizację dworców.

– Polskie dworce mają już duże doświadczenie w komercjalizacji i wykorzystywaniu swojej przestrzeni tak, aby na tym zarobić. Dla portów lotniczych to duży ułamek biznesu, zarabiają na działalności pozalotniczej średnio 50-60 procent swoich przychodów. W zależności od lotniska i tego, jak wykorzystywana jest przestrzeń, przychody te są nawet większe – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prezes Łódzkiego Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta Anna Midera.

Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Twoja gwiazda bliżej niż myślisz — Mercedes Van ProCenter
Materiał Promocyjny
Winiety 2025: jak kupić e-winiety online przed podróżą po Europie
Przejazdy
Bezpieczniej na drogach także dzięki myśliwym
Przejazdy
Lotnisko w Gdańsku zyska parking i farmę fotowoltaiczną w jednym
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępcy zwiększają skalę ataków na urządzenia końcowe – komputery i smartfony
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama