Prezes Kraków Airport: w tym roku obsłużymy 8 milionów pasażerów

Zakładamy, że w 2019 roku obsłużymy około 8 milionów pasażerów, a za dwie dekady, dzięki budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, ich liczba wzrośnie do 12 milionów rocznie – mówi prezes Kraków Airport Radosław Włoszek

Publikacja: 10.04.2019 15:15

Prezes Kraków Airport Radosław Włoszek

Prezes Kraków Airport Radosław Włoszek

Foto: PAP

Prezes krakowskiego portu lotniczego wziął udział w debacie „Dlaczego w naszej gminie? Jak przekonać lokalne społeczności do dużych inwestycji?”. Odbyła się ona w ramach V Europejskiego Kongresu Samorządów EKS), który rozpoczął się w poniedziałek w stolicy Małopolski.

Mówiąc o rozwoju lotniska, usytuowanego w podkrakowskiej miejscowości Balice w gminie Zabierzów, Włoszek zauważył, że tylko w marcu tego roku port obsłużył 604 tysiące pasażerów – prawie tyle samo, co w całym 2003 roku.

– Zakładamy, że w 2019 roku obsłużymy około 8 milionów pasażerów. W 2003 roku było 14 połączeń regularnych z krakowskiego lotniska, dziś to prawie 140, co pokazuje skalę rozwoju nie tylko teraz, ale na przyszłość, zarówno Krakowa, jak i całej branży lotniczej w Polsce, której elementem będzie w przyszłości Centralny Port Komunikacyjny – ocenił Włoszek.

Dodał, że plan generalny lotniska w Balicach, który wyznacza kierunki rozwoju portu lotniczego w ciągu najbliższych dwóch dekad, został przyjęty już po ogłoszeniu decyzji o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, jako pierwszy dla regionalnego lotniska w Polsce.

– Działamy zgodnie z przyjętym i zatwierdzonym przez ministra (infrastruktury Andrzeja – PAP) Adamczyka planem generalnym, zakładającym miliard złotych na inwestycje na krakowskim lotniku. Jego najważniejszym elementem jest budowa drogi startowej, rozbudowa płaszczyzn postojowych, rozbudowa terminala pasażerskiego i cargo i całego układu komunikacyjnego wokół lotniska – powiedział Włoszek.

Mówiąc o korzyściach, jakie lotnisko przynosi lokalnej społeczności, podkreślił, że krakowski port lotniczy to przede wszystkim olbrzymi zakład pracy, zatrudniający 5 tysięcy osób w części cywilnej i w części wojskowej, kolejnych ponad 50 tysięcy miejsc pracy jest generowanych w całej Małopolsce w różnych sektorach. Według Włoszka dochodzą do tego inne korzyści dla regionalnej gospodarki, na przykład turyści, którzy odwiedzili Małopolskę w 2018 roku i pozostawili tu prawie 14 miliardów złotych.

Odnosząc się do tego, jak przekonać lokalne społeczności do dużych inwestycji, zaznaczył, że kluczowa jest kwestia dialogu na temat całego regionu inwestycji lotniczych.

– Decyzję o nowej drodze startowej podjęliśmy w maju 2016 roku. Każdy zdawał sobie sprawę, że ta inwestycja będzie wyzwaniem nie tylko budowlanym, ale także komunikacyjnym. Nie minęło 48 godzin, a osobiście miałem przyjemność być na radzie gminy Zabierzów, przedstawić posiadany na tamten moment stan wiedzy w zakresie drogi startowej. Odbyliśmy szereg spotkań otwartych, zaprosiliśmy mieszkańców okolicznych sołectw, wiosek, miejscowości, by móc porozmawiać, czym jest lotnisko, czym będzie lotnisko, ale także o współpracy – powiedział.

Zdaniem prezesa Kraków Airport, aby lotnisko mogło się rozwijać, niezbędna jest współpraca z samorządami Krakowa i powiatu krakowskiego. W jego ocenie budowa CPK może przysłużyć się do wzrostu liczby pasażerów obsługiwanych przez krakowskie lotnisko do około 12 milionów rocznie w perspektywie dwóch dekad.

Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild wskazywał, że nasz kraj jest coraz lepiej rozwinięty infrastrukturalnie, ale nadal mamy duże potrzeby w tym względzie. Tymczasem blokowanie inwestycji bywa dochodowym biznesem.

– Wcześniej niż infrastruktura rozwinęło się u nas społeczeństwo obywatelskie. Mamy aspiracje dojrzałych społeczeństw, mamy aspirację do bycia traktowanymi bardziej niż podmiotowo, w sposób, który maksymalizuje nasze korzyści i najchętniej unikamy jakichkolwiek zmian, które niosły by za sobą cień ryzyka – zauważył.

Według wiceministra, rolą regulatorów, inwestorów, ale także samorządów jest tonowanie „tych wzajemnych aspiracji”. – Kluczem dialogu społecznego jest oddzielenie realnych potrzeb, tego, co osoby deklarują, czego żądają, od tego, co jest potrzebami stojącymi za tymi żądaniami – podkreślił Wild.

Dodał, że jest to realne zadanie, które stoi przed radą społeczną ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Rada społeczna ma stanowić dla nas miarodajne źródło wiedzy o potrzebach mieszkańców. Źródło wiedzy, które chcemy w jak najszerszy sposób uwzględnić – zaznaczył wiceminister.

Tegoroczny temat przewodni trwającego do 9 kwietnia V Europejskiego Kongresu Samorządów brzmi „Samorząd strategią dla przyszłości”. Podczas kongresu, w którym uczestniczyć miało ponad 2 tysiące osób, zaplanowano ponad 80 wydarzeń.

Organizatorami EKS są Fundacja Instytut Studiów Wschodnich (organizator Forum Ekonomicznego i Forum Regionów w Krynicy) oraz miasto Kraków.

Prezes krakowskiego portu lotniczego wziął udział w debacie „Dlaczego w naszej gminie? Jak przekonać lokalne społeczności do dużych inwestycji?”. Odbyła się ona w ramach V Europejskiego Kongresu Samorządów EKS), który rozpoczął się w poniedziałek w stolicy Małopolski.

Mówiąc o rozwoju lotniska, usytuowanego w podkrakowskiej miejscowości Balice w gminie Zabierzów, Włoszek zauważył, że tylko w marcu tego roku port obsłużył 604 tysiące pasażerów – prawie tyle samo, co w całym 2003 roku.

Pozostało 88% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku