IATA doradzi w sprawie budowy CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny powołała z IATA wspólną komisję. Chce konsultować ze wszystkimi liniami lotniczymi zainteresowanymi budową nowego lotniska plany tej inwestycji

Publikacja: 27.05.2019 11:07

IATA doradzi w sprawie budowy CPK

Foto: Adobe Stock

Spółka Centralny Port Komunikacyjny i Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) powołali wspólny komitet pod nazwą Airport Consultative Committee (ACC), aby w jego łonie dyskutować o potrzebach przewoźników lotniczych w procesie przygotowywania inwestycji jaka jest CPK. W skład komitetu wejdą przedstawiciele linii lotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska. IATA zaprosiła wszystkich zainteresowanych przewoźników, także niezrzeszonych w tej organizacji – podaje CPK w komunikacie.

Oprócz linii operujących z Lotniska Chopina, jak LOT, British Airways, Air France, KLM, Alitalia, Lufthansa, Swiss, SAS, Norwegian, Finnair, Aerofłot, Turkish Airlines, Emirates czy Qatar Airways, mają to być również linie niskokosztowe.

– Nasze działanie jest starannie przemyślane – mówi cytowany w komunikacie Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Nie da się dobrze zaplanować lotniska, nie pytając o zdanie tych, którzy będą z niego korzystać, czyli przede wszystkim przewoźników lotniczych. Konsekwentnie zbieramy wiedzę, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego, czyli masterplanu Portu Lotniczego Solidarność.

Inauguracyjne spotkanie zostało wyznaczone na 18 lipca, ma się odbyć w Warszawie. Jeszcze w tym roku będą kolejne. „Działalność ACC będzie miała na celu weryfikację założeń koncepcyjnych CPK, uzgodnienie ich z potrzebami przewoźników, wprowadzenie do koncepcji ewentualnych korekt oraz wstępną analizę kosztów i korzyści. Cel jest taki, żeby planowane rozwiązania były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami przewoźników: technicznymi, operacyjnymi i finansowymi”.

– Bardzo cenimy wiedzę i doświadczenie ekspertów IATA, dlatego zależy nam na przeprowadzeniu jak najszerszych konsultacji z branżą przewoźników lotniczych – zapewnia  członek zarządu CPK ds. części lotniskowej inwestycji Dariusz Sawicki. – Chcemy, żeby ich efektem było powstanie nowego portu lotniczego między Warszawą i Łodzią, który uwzględnia potrzeby wszystkich jego klientów: przewoźników, firm działających w porcie i świadczących dla niego usługi, a przede wszystkim pasażerów.

A wiceprezes IATA odpowiedzialny za Europę Rafael Schvartzman dodaje: – Jesteśmy bardzo zadowoleni z bliskiej współpracy z CPK przy tym kluczowym projekcie dla transportu lotniczego w Europie. Według prognoz europejski popyt na podróże wzrośnie do 2037 r. o około 50 procent, dlatego niezbędna jest budowa infrastruktury, która będzie w stanie na to zapotrzebowanie odpowiedzieć.

ACC to kolejny krok w ramach konsultacji z partnerami CPK. W połowie kwietnia spółka  rozpoczęła uzgodnienia z partnerami branżowymi. W spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm takich jak m.in. LOT, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Poczta Polska, Orlen, LOTOS, PERN, LOT AMS, LS Airport Services, Polski Holding Hotelowy, FedEx, DHL, UPS i TNT Express.

Czytaj też: „Wiemy, jak będzie wyglądać CPK. Pokazano pierwszy plan”.

Inwestor CPK zapoznał partnerów z zakładanymi etapami inwestycji, przedstawił roboczy blokowy schemat realizacji projektu i założenia spółki CPK dotyczące formuły i zakresu współpracy. Do końca maja do CPK wpłynęło ponad 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, m.in. obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd.

W tym roku CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. W tym roku CPK zleci też plan generalny Portu Lotniczego Solidarność, czyli tzw. masterplan. Będzie on zawierał m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy nowego portu lotniczego – wyjaśnia komunikat.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny i Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) powołali wspólny komitet pod nazwą Airport Consultative Committee (ACC), aby w jego łonie dyskutować o potrzebach przewoźników lotniczych w procesie przygotowywania inwestycji jaka jest CPK. W skład komitetu wejdą przedstawiciele linii lotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska. IATA zaprosiła wszystkich zainteresowanych przewoźników, także niezrzeszonych w tej organizacji – podaje CPK w komunikacie.

Pozostało 87% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku