Agencja konsultingowa Brand Finance opublikowała zestawienie 50 najbardziej wartościowych marek wśród linii lotniczych – „Airlines 50 – 2017″. Za najdroższą, 9,8 mld dolarów, uznała American Airlines, która w ciągu 2016 roku zyskała na wartości 59 procent, awansował o dwie pozycje i wypchnął z miejsca lidera Emirates Airlines. Logo arabskiej straciło na wartości 21 procent i warte jest 6 mld dolarów – spadło na czwartą pozycję.

Na podium znalazły się też dwie inne lotnicze marki amerykańskie – Delta z wyceną 9,23 mld dolarów (wzrost o 47 proc.) i United Airlines za 7,16 mld dolarów (o 60 proc. wiecej).

W dziesiątce najdroższych marek lotniczych są również amerykańskamarka Southwest Airlines, China Southern, China Easthern, Air China, British Airways (pierwsza linia europejska, 3,7 mld dolarów, minus 20 procent) i japońska ANA. Na 11 pozycję z 14 awansowała niemiecka Lufthansa.

Brand Finance za najmocniejszą firmę uznała rosyjski Aerofłot (26 pozycja pod względem wartości marki z 1,27 mld dolarów), dając mu rating AAA. Analitycy zauważają, że rosyjski przewoźnik dominuje na rynku krajowym i wyprzedza konkurencję w wielu wskaźnikach; przy czym nie ma monopolistycznej pozycji na rynku krajowym; nie ma wyłącznego dostępu to tras, dlatego pozycję lidera zdobył dzięki skutecznemu konkurowaniu. Aerofłot wyróżnia też najmłodsza wśród ocenianych firm flota samolotów oraz praca nad wzrostem wartości marki na rynkach zagranicznych, szczególnie w Azji. Aerofłot zyskuje tam szczególnie dzięki partnerstwu z najdroższą futbolową marką Manchester United.

Wśród 50 najdroższych znaków towarowych linii lotniczych nie ma polskiego LOT-u. Są natomiast linie z Chile czy Panamy.