Schiphol się dusi. Chce się pozbyć tanich linii lotniczych i czarterów

Bloomberg

Trzecie co do wielkości lotnisko w Europie, Schiphol w Amsterdamie, chce wyprowadzki linii niskokosztowych i czarterowych

— Dni tanich przewoźników na lotnisku Schiphol mogą być policzone — mówi Hans Alders, członek rady nadzorczej portu, były minister środowiska Holandii cytowany przez portal podróżniczy Fly4Free.

Podczas lotniczej konferencji w Nowym Jorku Alders powiedział, że Schiphol właśnie zbliża się do granicy przepustowości wyznaczonej na 500 tysięcy operacji lotniczych rocznie. W 2017 roku było ich 496 747. — Musimy w tej sytuacji znaleźć równowagę między ekonomią a funkcjonowaniem portu – mówił.

Holendrzy już budują drugie lotnisko, w Lelystad, które miałoby odciążyć port w Amsterdamie, ale jego oddanie do eksploatacji opóźni się z powodu sporów politycznych. Najbliższy termin uruchomienia tego portu to 2019 rok. Podróż z centrum Amsterdamu do Lelystad trwa 39 minut. Tyle samo zajmie jazda ze Schiphol do Lelystad.

— W tej sytuacji zarząd Schiphol powinien starannie wybierać, które linie dostaną prawo do lądowania. Moim zdaniem tanie loty mają już za sobą swoje najlepsze dni, a rejsy międzykontynentalne, przesiadkowe powinny mieć pierwszeństwo na Schiphol – wyjaśniał Alders w rozmowie z dziennikiem „Telegraaf”. — To one właśnie spowodowały, że Holandia stała się tak atrakcyjna dla firm międzynarodowych.

Lotnisko w Amsterdamie obsłużyło w 2017 roku 68,7 mln pasażerów, o 7,7 proc. więcej, niż w 2016. Przez to, że port jest przepełniony jest on źle oceniany. Nie pomagają nawet atrakcyjne ceny oferowane przez linie lotnicze. Widok podróżnych śpiących na podłodze jest na porządku dziennym. W ostatnich dniach utrudnienia były szczególnie odczuwalne, kiedy z powodu silnego wiatru i śnieżyc doszło do odwołania kilkuset rejsów. Ale i w normalnych warunkach zdarzają się długie kolejki samolotów czekających na start. Dodatkowo tłum się zagęszcza z powodu wprowadzenia zaostrzeń w kontroli bezpieczeństwa. Np. KLM zaleca pasażerom, aby pojawiali się na lotnisku trzy godziny przed odlotem.

Jeśli rzeczywiście dojdzie do przeniesienia lotów niskokosztowych z Schiphol do Laystad ucierpi na tym Ryanair, który wyznaczył sobie amsterdamski port, jako jeden z głównych punktów ekspansji i chciałby stamtąd obsługiwać po 100 lotów dziennie. Ale ta przeprowadzka dotknie również Transavię, niskokosztowego przewoźnika należącego do Grupy Air France/KLM. A to KLM przede wszystkim skarży się na trudne warunki operowania ze Schiphol.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

PIT: Są pieniądze na targi i promocję

Nawet do 850 tysięcy złotych dofinansowania mogą uzyskać przedsiębiorcy na udział w targach czy ...

Singapore Airlines dopasowują ofertę do pasażera

Linie lotnicze Singapore Airlines wdrożyły system Amadeus Altéa NDC i rozwiązanie Amadeus Anytime Merchandising. ...

Polacy polubili latanie z lotnisk blisko domu

Ponad 60 procent pasażerów skorzystało w ubiegłym roku z portów w regionach. To najwyższy ...

Działasz w Turcji, płać tam podatki

Turecka branża turystyczna chce zakazania prowadzenia działalności 20 zagranicznym portalom internetowym, pośredniczącym w sprzedawaniu ...

Ambasada Izraela w Warszawie nie pracuje, bo protestuje

Ambasada Izraela w Warszawie zawiesza działalność -będzie zamknięta, nie będą świadczone usługi konsularne, a ...

Dreamliner przeleciał bezpośrednio z Australii do Londynu

17 godzin i 20 minut potrzebował boeing 787-9 dreamliner, aby pokonać bez lądowania 14 ...