Polskie lotniska notują dwukrotnie wyższą dynamikę wzrostu niż europejska średnia. Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2019 roku łączna liczba pasażerów powinna przekroczyć 50 milionów. Problemem pozostają jednak braki kadrowe
Jak szacuje Urząd Lotnictwa Cywilnego, w ubiegłym roku łączna liczba obsłużonych pasażerów wzrosła prawie do 46 milionów. – Na dużych lotniskach w Polsce wzrosty wyniosły około 15 procent rok do roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prezes ULC Piotr Samson.
Z danych ACI Europe wynika, że europejskie lotniska obsłużyły w ubiegłym roku 2,34 miliarda pasażerów, notując wzrost o 6,1 procent. Podobna dynamika spodziewana jest także w tym roku.
Dane zebrane przez Związek Regionalnych Portów Lotniczych z trzynastu polskich lotnisk regionalnych wskazują, że w minionym roku obsłużyły one w sumie 28,1 miliona podróżnych, notując dwukrotnie wyższy wzrost w ujęciu rocznym – 15,3 procent (3,7 milionów pasażerów więcej rok do roku). To najlepszy jak dotąd wynik lotnisk regionalnych.
– Uważamy, że wzrost przewozów pasażerskich i cargo w przyszłym roku wyniesie prawdopodobnie około 10 procent, może nieco więcej. Na poziomie globalnym spodziewane są wzrosty w granicach 5-6 procent i uważamy, że polski rynek będzie cały czas powyżej tego poziomu – mówi Piotr Samson.
Z prognoz ULC wynika, że w 2019 roku łączna liczba pasażerów polskich lotnisk powinna już przekroczyć 50 milionów. Z kolei do 2035 roku przy utrzymaniu dotychczasowej dynamiki wzrostu ta liczba się podwoi i sięgnie 100 milionów.
– Nie widzimy na horyzoncie żadnych zmian ani zjawisk, które mogłyby spowolnić te wzrosty. Spodziewamy się, że będą one kontynuowane, aczkolwiek już widzimy, zwłaszcza jeśli chodzi o centralną Polskę i Lotnisko Chopina w Warszawie, że zbliżamy się do granic przepustowości. W związku z tym Okęcie w naturalny sposób nie będzie mogło rosnąć już tak szybko, jak w latach poprzednich. Natomiast dla portów regionalnych nie ma żadnych barier, one cały czas mają potencjał wzrostu – mówi Piotr Samson.
Warszawskie Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce i w ubiegłym roku tradycyjnie obsłużyło najwięcej pasażerów. Z danych opublikowanych przez lotnisko wynika, że było to ponad 17,7 miliona podróżnych, czyli o 12,7 procent więcej rok do roku. Na drugim miejscu znalazły się krakowskie Balice, które obsłużyły ponad 6,7 miliona podróżnych.
Prezes ULC podkreśla potencjał wzrostowy polskiego rynku, ale z drugiej strony zwraca uwagę na brak pracowników, który jest jednym z kluczowych wyzwań dla całej branży lotniczej. Szybki rozwój transportu lotniczego pociąga za sobą popyt na nowe kadry dla całego sektora, a tych brakuje. Niedobory dotyczą zarówno pilotów, jak i inżynierów, mechaników czy obsługi naziemnej.
– Zawód pilota nie jest już przez wiele osób postrzegany jako ten wymarzony, jak to było 10 czy 20 lat temu. Wymaga on jednak ściśle określonych kwalifikacji, wysokich predyspozycji zdrowotnych. W związku z tym nie zawsze mamy odpowiednią liczbę kandydatów, a sam proces szkolenia jest długotrwały. Szkolenie na pilota zawodowego trwa minimum dwa lata, na inżyniera lotniczego około pięciu lat. Nawet jeżeli mamy kandydatów, to przy obecnym przyroście ruchu lotniczego i tak musimy czekać, aż zostaną wyszkoleni – podkreśla Piotr Samson.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.