Spółka CPK rozpoczęła konsultacje z partnerami biznesowymi

Rafał Guz

Podmioty zainteresowane udziałem w projekcie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego mają czas do końca kwietnia na zgłoszenie uwag dotyczących inwestycji

Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła konsultacje z podmiotami zainteresowanymi projektem budowy Portu Lotniczego Solidarność. W pierwszym spotkaniu (w ciągu najbliższych tygodni spółka planuje kolejne) wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm i instytucji, między innymi LOT-u, Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce BARIP, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Poczty Polskiej, Orlenu, Lotosu, Straży Granicznej, Welcome Airport Services, Krajowej Administracji Skarbowej, Polskiego Holdingu Hotelowego, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, FedExu i DHL-u.

Jak podaje CPK w komunikacie, to pierwsze w Polsce tak szerokie forum uczestników lotniskowego procesu inwestycyjnego. Każdy z nich mógł zgłosić swoje potrzeby dotyczące infrastruktury planowanego lotniska.

– Powstanie bezcenna baza wiedzy, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego Portu Lotniczego Solidarność z uwzględnieniem potrzeb operacyjnych naszych partnerów branżowych. Lotniska nie da się wybudować bez wsłuchiwania się w głos tych, którzy będą z niego korzystać i świadczyć dla niego usługi – mówi pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.

Podczas spotkania spółka zaprezentowała wstępną definicję portu lotniczego Programu CPK (model systemowy lotniska). W zakresie tak zwanej infrastruktury airside uwzględniono w nim między innymi układ równoległych dróg startowych (dwóch w ramach pierwszego etapu oraz kolejnych, dodawanych w zależności od zapotrzebowania), dróg kołowania i płyt postojowych. Wśród elementów tak zwanej infrastruktury landside znalazły się terminale pasażerski, cargo i general aviation, stacja kolejowa połączona z terminalem pasażerskim, parkingi i drogi wewnętrzne. Definicja portu lotniczego uwzględnia też infrastrukturę utrzymania technicznego, paliwową, odladzania samolotów, Lotniskowej Straży Pożarnej, utrzymania pojazdów, a także przyłącza: energetyczne, gazowe i kanalizacyjne.

Przedstawiciele Komponentu Lotniskowego CPK zapoznali partnerów branżowych z planowanymi etapami inwestycji, przedstawili roboczy blokowy schemat realizacji projektu i założenia spółki CPK dotyczące formuły i zakresu współpracy. Zaproszone firmy mają czas na zgłoszenie swoich uwag i oczekiwań do końca kwietnia.

– Definicja części lotniskowej inwestycji to pierwszy krok w procesie planowania, a później projektowania CPK. Na wstępnym schemacie lotniska uwzględniliśmy dotychczas ponad 60 elementów infrastruktury, które wejdą w jego skład. Model będzie modyfikowany w zależności od potrzeb interesariuszy, które chcemy określić i doprecyzować – mówi Dariusz Sawicki, odpowiedzialny w zarządzie CPK za część lotniskową inwestycji.

Zebrane w ramach spotkań z partnerami branżowymi informacje zostaną wykorzystane w kolejnych etapach inwestycji, na przykład przy weryfikacji założeń projektu CPK przez niezależnych specjalistów z obszarów projektowego i inżynieryjnego (tak zwany Quick & Dirty Test). Efekty rozmów będą punktem wyjścia do zaplanowanego na ten rok zlecenia opracowania planu generalnego – masterplanu.

– Masterplan to jeden z najważniejszych dokumentów przy planowaniu portów lotniczych. Przedstawia prognozowany rozwój portu lotniczego, zwykle na przestrzeni ponad 20 lat. Zawiera szereg studiów wykonalności i strategii, między innymi prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, etapowanie budowy, plan organizacji przestrzeni powietrznej, strategię dojazdu do lotniska, strategię zrównoważonego rozwoju i wpływu na społeczności lokalne oraz szczegółowy model biznesowy planowanego lotniska – wylicza Dariusz Sawicki z zarządu CPK.

W tym roku powinien zostać wskazany doradca strategiczno-techniczny, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Jego zadaniem będzie współpraca ze spółką CPK i jej bieżące wsparcie merytoryczne.

Tak zwany Test Prywatnego Inwestora (TPI) wykonany w tym roku przez jedną z wiodących firm konsultingowych wykazał, że stopa zwrotu z lotniskowej części tej inwestycji wynosi prawie 10 procent. TPI określa między innymi podstawowe parametry inwestycji i weryfikuje argumenty ekonomiczne przemawiające za jej budową. Wyniki wskazują na opłacalność budowy CPK z perspektywy potencjalnego inwestora prywatnego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kurort na Majorce walczy z pijanymi turystami

Policja karze mandatami właścicieli sklepów z Playa de Palma sprzedających alkohol w godzinach nocnych ...

Najpierw selfie, potem paka

Dwóch australijskich turystów, którzy wspięli się na Most Brookliński w Nowym Jorku, by zrobić ...

LOT zawiezie latem Polaków do Dubrownika

LOT uruchomią w przyszłym roku nowe połączenie do Dubrownik. Rejsy początkowo będą obsługiwane trzy, ...

Turysta w Polsce droższy niż w Grecji

Australia, Luksemburg i Liban to kraje, w których turyści wydają najwięcej pieniędzy. Polska znalazła ...

KLM otwiera nową trasę do Kostaryki

Liberia będzie drugim kostarykańskim kierunkiem KLM-u, po stolicy kraju San José. Holenderski przewoźnik zacznie ...

Wybuch przed walką byków w Bogocie

Co najmniej 26 osób zostało rannych w eksplozji bomby w stolicy Kolumbii, Bogocie. Większość ...