Dwie firmy z branży paliwowo-energetycznej, SkyNRG (producent biopaliw dla lotnictwa) oraz SHV Energy (dystrybutor paliw LPG), wybudują w Delfzijl w Holandii pierwszą w Europie fabrykę biopaliwa lotniczego, a KLM będzie jego głównym odbiorcą – informuje holenderski przewoźnik w komunikacie. W rozwój zakładu chce także zainwestować lotnisko Schiphol w Amsterdamie.
Fabryka ma ruszyć w 2022 roku. Będzie się specjalizować w produkcji tak zwanego paliwa SAF (sustainable aviation fuel – zrównoważone paliwo lotnicze) i paliwa bioLPG (produkt uboczny), wykorzystując odpady z miejscowych zakładów przemysłowych, między innymi oleje. W produkcji nie będą wykorzystywane surowce służące do produkcji żywności, takie jak olej sojowy i palmowy lub produkty pochodne. Sam zakład z kolei zasilany będzie wodorem wytworzonym przy użyciu wody i energii wiatrowej.
Czytaj też: „Air France i KLM z nowościami na lato”.
KLM zobowiązał się, że przez pierwsze dziesięć lat będzie kupować 75 tysięcy ton zrównoważonego paliwa lotniczego rocznie, czyli trzy czwarte rocznej produkcji. Jak zapewnia, jest pierwszą linią lotniczą na świecie, która będzie korzystać z biopaliwa na taką skalę. Użycie paliwa SAF zamiast tradycyjnego zmniejszy emisję dwutlenku węgla o co najmniej 85 procent.
– Realizowanie lotów z wykorzystaniem nowego paliwa pozwoli nam obniżyć całkowitą emisję dwutlenku węgla o 200 tysięcy ton rocznie. To tyle, ile trafia do atmosfery w czasie tysiąca lotów między Amsterdamem a Rio de Janeiro wykonywanych na tradycyjnej kerozynie – mówi prezes i dyrektor generalny KLM Pieter Elbers, cytowany w komunikacie.