Polskie lotniska regionalne na granicy przepustowości

Fot. Kraków Airport

13 polskich lotnisk regionalnych obsłużyło w minionym roku 30,2 miliona podróżnych. Wynik ten – najlepszy w ich historii – przybliżył je do granicy przepustowości szacowanej na 32 miliony pasażerów.

W 2019 roku z siatek połączeń regularnych i czarterowych 13 lotnisk regionalnych skorzystało w sumie 30,2 miliona podróżnych, o ponad 2,1 miliona (7,6 procent) więcej niż rok wcześniej – podaje Związek Regionalnych Portów Lotniczych w komunikacie. Jest to najlepszy wynik w historii lotnisk regionalnych. Jednocześnie pierwszy raz przekroczyły one granicę 30 milionów pasażerów obsłużonych w roku kalendarzowym.

Wszystkie 14 polskich lotnisk obsłużyło ponad 49 milionów podróżnych, o 3,2 miliona (7 procent) więcej niż w 2018 roku. Lotniska regionalne utrzymały wysoki udział w całości ruchu, który wyniósł 62 procent. Pozostałe 38 procent (18,8 miliona) skorzystało z siatki połączeń Lotniska Chopina w Warszawie.

CZYTAJ TEŻ: Lotnisko Chopina: W tym roku padnie kolejny rekord

Podsumowując 2019 rok, ZRPL podzielił lotniska na dwie grupy. W pierwszej znalazły się porty, które rocznie obsługują więcej niż milion pasażerów, a w drugiej – mniej niż milion.

Liderem grupy pierwszej jest lotnisko w Krakowie, które obsłużyło rekordowe 8,4 miliona podróżnych. Na drugim miejscu znalazł się Gdańsk z wynikiem 5,4 miliona, a na trzecim Katowice z 4,8 miliona pasażerów. Kolejne miejsca zajęły Wrocław – 3,5 miliona, Modlin – 3,1 miliona i Poznań – 2,4 miliona. Kolejność lotnisk w tej grupie jest taka sama jak w 2018 roku.

W grupie drugiej na pierwszym miejscu uplasowało się lotnisko w Rzeszowie, które obsłużyło 771 tysięcy pasażerów. Drugie miejsce, jak przed rokiem, przypadło Szczecinowi – 590 tysięcy, a trzecie Bydgoszczy – 425 tysięcy. Kolejne pozycje należą do Lublina – 357 tysięcy, Łodzi – 241 tysięcy, Olsztyna – 154 tysiące i Zielonej Góry – 33 tysiące.

W grupie pierwszej najlepszy pod względem wzrostu liczby pasażerów okazał się Kraków, któremu przybyło 1,6 miliona pasażerów w porównaniu z 2018 rokiem. Na drugim miejscu uplasował się Gdańsk z przyrostem 394 tysięcy podróżnych, trzeci był Wrocław z wynikiem 220 tysięcy.

ZOBACZ TAKŻE: Kraków Airport: w 2020 roku 15 nowych tras

Z kolei w grupie drugiej najwięcej pasażerów przybyło w Olsztynie – ponad 33 tysiące, drugie miejsce zajęła Łódź – 24 tysiące, a trzecie Bydgoszcz i Zielona Góra – każde z tych lotnisk obsłużyło o 12 tysięcy podróżnych więcej niż przed rokiem.

W grupie pierwszej największą dynamikę wzrostu ruchu pasażerskiego odnotował Kraków – 24,2 procent. Kolejne miejsca zajęły Gdańsk – 7,9 procent i Wrocław – 6 procent. W grupie drugiej najlepsza była Zielona Góra z 54-procentową dynamiką wzrostu, za którą uplasowały się Olsztyn – 27,5 procent i Łódź – 11,3 procent.

W minionym roku padło także kilka rekordów statystycznych. Kraków jako pierwsze lotnisko regionalne w Polsce obsłużył w trakcie roku kalendarzowego siedmio- i ośmiomilionowego pasażera. Do krakowskiego lotniska należy także nowy miesięczny rekord liczby obsłużonych pasażerów – został ustanowiony w sierpniu i wynosi 823 402 podróżnych. Ponadto, według danych ACI Europe (Airports Council International Europe), Kraków był najlepszy w Europie pod względem procentowego wzrostu ruchu w grupie lotnisk obsługujących rocznie od 5 do 10 milionów pasażerów (wspomniane 24,2 procent), wyprzedzając Sewillę – 18 procent, Nantes – 16,7 procent, Bordeaux – 13,3 procent i Bolonię – 10,6 procent.

Z kolei w przewozach czarterowych nowy rekord lotnisk regionalnych ustanowiły Katowice. W ruchu czarterowym od kilku lat są one krajowym liderem. W 2019 roku potwierdziły swój prymat, obsługując pierwszy raz w historii ponad 2 miliony klientów biur podróży.

W minionym roku dziesięć na 13 funkcjonujących lotnisk regionalnych odnotowało wzrost – są to Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Katowice, Łódź, Modlin, Olsztyn, Rzeszów, Wrocław i Zielona Góra.

CZYTAJ TEŻ: Prezes lotniska w Modlinie: Rozwijanie lotnisk regionalnych to konieczność

– Rok 2019 polskie lotniska regionalne mogą zaliczyć do udanych – komentuje prezes ZRPL Artur Tomasik, cytowany w komunikacie. – Średnia dynamika wzrostu ruchu wyniosła 7,6 procent, co jest wynikiem ponad dwukrotnie lepszym od średniej europejskiej, która według danych ACI Europe wyniosła 3,3 procent. Wzrost ruchu w regionach został osiągnięty pomimo niekorzystnych dla lotnictwa wydarzeń. Zdecydowanie najważniejszym z nich było uziemienie boeingów 737 Max, co ograniczyło możliwości dynamicznego rozwoju części znaczących na polskich rynku przewoźników – dodaje prezes.

Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego ruch lotniczy w Polsce będzie dalej rósł, osiągając w 2035 roku poziom około 94 milionów podróżnych. Lotniska regionalne muszą więc realizować projekty zwiększające przepustowość, która obecnie szacowana jest na około 32 miliony pasażerów rocznie.

– W kontekście przepustowości istotny jest projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego i rozbudowy lotniska w Radomiu. Obydwa przedsięwzięcia pozwolą zabezpieczyć przepustowość infrastruktury lotniskowej zarówno na Mazowszu, jak i w szerszej skali – podkreśla Artur Tomasik.

Związek Regionalnych Portów Lotniczych powstał w celu zorganizowania współpracy między regionalnymi portami lotniczymi w Polsce. Organizacja zajmuje się między innymi reprezentowaniem interesów swoich członków wobec związków zawodowych pracowników, organów administracji państwowej i samorządu terytorialnego, wspieraniem modernizacji i restrukturyzacji lotnisk oraz opracowywaniem wspólnych standardów ich funkcjonowania.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Emirates: Będą nowe połączenia w Europie

Linie lotnicze Emirates zapowiadają rozbudowę europejskiej siatki połączeń – Na co dzień operujemy boeingiem ...

Nowa kolejka na dachu Niemiec

21 grudnia będzie miała w Niemczech miejsce inauguracja szybkiej, nowoczesnej kolejki na szczyt najwyższej ...

Rafał Szczęsny na czele HanseMerkur w Polsce

Poszerzyć siatkę sprzedawców – to jedno z zadań, jakie stawia sobie nowy szef polskiego ...

Niemieccy politycy docenili znaczenie turystyki

„Wzmacnianie Niemiec przez realizację narodowej strategii rozwoju turystyki” – taki dokument przyjął Bundestag. Der ...

Zaostrzają się kontrole na unijnych granicach

Od dziś obowiązują zaostrzone kontrole na zewnętrznych granicach strefy Schengen. Ma to pomóc skuteczniej ...

Biuro podróży ETI zaczyna z trzyosobową załogą

Aleksandra Kusto i Piotr Jedlicki tworzą, obok dyrektora Kamila Kuraka, zespół startującego w Polsce ...